11 053 läst · 13 svar
11k läst
13 svar
Räkna på antal block?
Tjo!
Är i färd med att bygga ett stall i leca. (lade tråden här under småhus/garage - vet inte om den hamnade rätt)
Min fråga gäller er som har byggt/räknat på materialåtgång själva. Alltså inte ni som har överlåtit murningen till entreprenör.
Har ni räknat ut totalt antal kvadratmeter som det blir minus dörrar/fönster osv och sedan låtit nå byggvaruhus räkna på åtgång åt er? Hur har detta stämt, synpunkter, erfarenheter etc?
eller
Har ni räknat på exakt antal block och skickat ut offertförfrågningar på det till olika byggvaruhus?
Likadant här är jag intresserad av synpunkter, åsikter osv...
Mvh
Thompa
Är i färd med att bygga ett stall i leca. (lade tråden här under småhus/garage - vet inte om den hamnade rätt)
Min fråga gäller er som har byggt/räknat på materialåtgång själva. Alltså inte ni som har överlåtit murningen till entreprenör.
Har ni räknat ut totalt antal kvadratmeter som det blir minus dörrar/fönster osv och sedan låtit nå byggvaruhus räkna på åtgång åt er? Hur har detta stämt, synpunkter, erfarenheter etc?
eller
Har ni räknat på exakt antal block och skickat ut offertförfrågningar på det till olika byggvaruhus?
Likadant här är jag intresserad av synpunkter, åsikter osv...
Mvh
Thompa
Finja betong har en G D S beskrivning för stallbygge med materialspec och liknande
http://www.finja.se/Page____1001.aspx?PageID=57 se
ladda ner " ge din häst ett hem"
http://www.finja.se/Page____1001.aspx?PageID=57 se
ladda ner " ge din häst ett hem"
Blocken är väl 19x59 + fogar så räkna på 20x60.
Risken är väl att det blir lite spill/felkapningar så det kanske är dumt att räkna av alla fönster och dörrar.
Men de bör väl inte diffa jättemycket om man räknar igenom ytorn ett några ggr.
Jag hade räknat ut antal sten och på ett ungefär hur mycket bruk som går åt, sen ringt om offerter.
Risken är väl att det blir lite spill/felkapningar så det kanske är dumt att räkna av alla fönster och dörrar.
Men de bör väl inte diffa jättemycket om man räknar igenom ytorn ett några ggr.
Jag hade räknat ut antal sten och på ett ungefär hur mycket bruk som går åt, sen ringt om offerter.
FredrikR: Tack för ditt svar, men igen.. det är inte vad jag är ute efter. =)
Min fråga var riktad till de som _har_ räknat/byggt och hur de gjorde.
Jag är med på blockstorlek/fogar och att tex Maxit/Finja har beräkningstabeller för att se bruksåtgång.
Block räknar man ca 8,3block/kvm om jag inte minns fel...
Men som jag skrev inledningsvis; räknade ni som har byggt på kvadratmeter eller på antal block? =)
Mvh
Thomas
Min fråga var riktad till de som _har_ räknat/byggt och hur de gjorde.
Jag är med på blockstorlek/fogar och att tex Maxit/Finja har beräkningstabeller för att se bruksåtgång.
Block räknar man ca 8,3block/kvm om jag inte minns fel...
Men som jag skrev inledningsvis; räknade ni som har byggt på kvadratmeter eller på antal block? =)
Mvh
Thomas
Redigerat:
De gånger jag köpt byggblock har jag med varm hand överlåtit till leverantörerna att offerera pris baserat på ritning. Jag har då observerat att de beräknar åtgången schematiskt efter ritningens redovisade väggyta. Det brukar stämma på slutet.
Hur många block skiljer om du räknar med säg 8,3 per m2 eller räknar block för block?
Om du är rädd att handla på dig för mycket, så kan du ju:
1. räkna lågt och vara beredd att få komplettera.
2. kolla om du får lämna tillbaka överblivna block eller hel pall?
Hur stort är planen att stallet ska bli, och hur mycket och stora fönster, dörrar och portar?
Eller vänta och se om någon annat byggt ett stall och hur denne har räknat
Om du är rädd att handla på dig för mycket, så kan du ju:
1. räkna lågt och vara beredd att få komplettera.
2. kolla om du får lämna tillbaka överblivna block eller hel pall?
Hur stort är planen att stallet ska bli, och hur mycket och stora fönster, dörrar och portar?
Eller vänta och se om någon annat byggt ett stall och hur denne har räknat
eller 20x59 vid stötfogsfri murning, ifall man kan, får och gör så ...FredrikR skrev:
Det här är inte riktigt svar på frågan, eller det är det väl på sätt och vis.
Men situationen är lite annorlunda.
Till garaget skulle jag ha två varv, ett hela varvet runt och ett andra med urtag för dörrar. Jag räknade exakt på blocken, det var ju ingen match med så litet och enkelt bygge. Jag räknade t.om. ut hur blocken skulle kapas och var den avkapade biten skulle passa.
Så jag trodde det var safe. Men det blev ändå på något vis ett block för lite. Mycket mysko efter så noggrannt räknande. Det måste varit någon och stulit ett block !
Det var bara att åka iväg en extra tur efter ett extra block.
Med facit i hand hade jag givetvis hellre stått med ett överblivet block istället...