Har köpt ett nytt fönster som jag skulle montera snabbt och enkelt.
Men mitt hus verkar ju inte vara som alla andra...:mad::)
Karmskruven hamnar utanför träramen om ni fattar.
Förra fönstret var ju spikat ...fanns nog en anledning till detta?
Kan man flytta karmhålen till "insidan"???
Dvs. innan för fönstret istället för emellan.
Ett vridbart fönster är det.....
Annars får lag lägga klossar på bägge sidor och skruva fast och sen skruva karmskruven i det sen...
Alt. 2 byta hela regeln innefrån och ut....Bökigt...:cool:
 
  • fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde inte möta nåt hinder att flytta in karmskruvarna.
Ett annat alternativ är att flytta fönstert så du får fäste.
Fast det blir kanske inte så snyggt/bra i ditt fall?
 
Bara att borra ett nytt hål med en 14 mm borr och använda karmskruv, sen ett vitt plastlock över hålet. Självklart inte lika snyggt som ett dolt hål inne i karmen, men det funkar!!

Lycka till!
 
kimpo skrev:
Bara att borra ett nytt hål med en 14 mm borr och använda karmskruv, sen ett vitt plastlock över hålet. Självklart inte lika snyggt som ett dolt hål inne i karmen, men det funkar!!

Lycka till!
Skall "ramen" gå enda ut jäms ,med fönster på utsidan???
Fattar du vad jag menar?
Har tyvärr ingen bild?
Nu slutar "ramen" ca: 30mm innan fönstret slutar.
Sen kommer asfaltsboard och panelen på det.
Tänkte kanske att ta bort asfaltboarden och såga till panelen och sätta en träkloss så det kommer jäms med fönstret.
Sen kommer ju ändå fodret på det sen så det syns inte...:rolleyes:
 
Man brukar sätta karmen(ramen?) i liv med fasaden. Sedan sätter du fodret utanpå fasaden och karmen. Hänger du med?
 
Immobil skrev:
Man brukar sätta karmen(ramen?) i liv med fasaden. Sedan sätter du fodret utanpå fasaden och karmen. Hänger du med?
Liv= jäms med (under)panelen.....?
Sen kommer överlockspanelen sen!!??
Så blir det jäms med fönstret!?
Skall ta ett foto här sen...
 
Exakt jäms med underpanelen. :)
De flesta fönstertillverkare brukar förorda att de ska sättas jäms med insidan. Då får man alltså gluggar på utsidan och det är inte, i mitt tycke, snyggt.
Här är en tillverkare som visar det jag menar:
http://www.rm.se/sv/leverans/monteringsanvisningar.aspx
 
Ett fönster skall ju normalt sett sitta i den varma delen av väggen dvs jämns med utegipsen/asfaboarden eller ännu längre in , det innebär att du får en liten smyg på utsidan som är lika tjock/djup som spikläkten+bottenbräda + ev lockbräda beroende på om du har foder som sitter utanpå locken eller om fodret sitter som lockbrädor.
Tillverkarna av fönster vill nog att du sätter skruv i de befintliga karmhålen eftersom om du har skruv i bakkant kan vrida karmen om det vill sig illa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.