Hej.

Håller på att klia mig i huvet hur jag skall bygga bastu och renovera ett badrum. Just nu är detta tre separata rum och en "källarhall". Väggar skall ner, dörrar och el flyttas, men inget egentligt svårt, då jag renoverat ett badrum totalt innan. Hursomhelst, detta är i källaren på ett 40-talshus, betongväggar och golv som inte är fuktspärrat utifrån (detta är ett senare projekt och en annan forumstråd). Kakel på väggar och plast på golvet (det är så kallt i källaren med klinkers). Självdrag i kåken och rummet som blir bastu är betong överallt, där taket är utomhus (farstubron).

Dessa frågor har jag:

1: Fuktspärr var? inåt huset enbart, överallt, eller isolera källaren först utifrån?

2: Hur isolerar jag bastun? Måtten är som bild med 2030 i takhöjd.

3: Förslag till var jag möblerar bastuagg och slafar?

4: Fuktspärr i bastun?

5: Ventilation? Sitter en i duschen idag, men i bastun?

6: Övriga egna synpunkter hur du själv skule gilla det?

Mvh Calle
 
  • basturitning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Många frågor och möjlighet till flera lösningar, här är ett förslag:
1. Gör en luftspalt mot ytterväggarna utan fuktspärr
2. Viss tycker att det räcker med 45 mm isolering men själv föredrar jag att köra dubbla lager, jag har byggt flera bastu och alltid gjort så. Regla upp stående reglar 45*45, isolera, spika en liggande 120*22 ner mot golvet (då får du ett snyggt avslut mot golvet när panelen kommer på plats, du får en snygg skuggeffekt och om du ska lägga plastmatta så viker du upp mattan mot brädan. Därefter lägger du 45*45 mot brädan och fortsätter uppåt, glöm inte att kottla för aggregat och lavar, isolera nästa lager. Det blir tätt, dragfritt och varmt.
3. Aggregatet ska du helst ha på dörrväggen och ventilationen ska komma in under agg. Det blir lite klurigt för dig men du kanske kan gå snett igenom väggen alt att du drar en kanal inne i basturummet så att luften kommer in under agg. Lavarna placerar du på väggen mittemot.
4. Behöver du inte.
5. Se 3 och släpp ut luften så långt ifrån inkommande luft som möjligt, dvs diagonalt från inkommande. Släpp ut luften i samma rum som du tar in den från. Här kommer du få massor av påståenden som anses vara mycket bättre än mitt förslag, håll tillgodo. Vad du än gör, ta inte in luft under dörren. Det blir inte tillräckligt bra, bl.a. drar det kallt i basturummet och den luft som ska gå igenom aggregatet tar andra vägar och du får problem med uppvärmingen.
6. Skulle bygga ett enkelt ryggstöd och montera belysning bakom det. Bastun är till för avkoppling och störande ljus är inte skönt.
 
Kanonbra svar. Tackar.

Det där med vantilationen är nog osäkert just nu. Rummet överst på bilden blir ju bastu nu och är kallt på vintern där med tak och alla väggar utom inåt är oisolerade. I mitt huvud låter det bäst att ventilera ut ur ytterväggen vid duschen eller motsvarande, och i så fall bör jag ta upp hål in och ut ur detta rum, vid sidan om bastudörren för bastuns egna ventilation. Vitsen är ju att få ur fuktig luft ut ur källaren. Eller är jag bara nojig utan anledning? Fukt frår bastun kanske inte är ett problem...
Hursomhelst. Från- och tilluft till bastun från rummet utanför (som är typ en hall med trappa upp) kommer det dra in kallt ur den kanalen på vintern. Just nu är t ex källarhallen ganska kall pga att nuvarande dörr till blivande bastu är oisolerad.

Långt svar, men bättre för noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.