Hej

2, plans hus utan källare från 50 talet. Nedre botten, tilluftsdon i princip samtliga rum 6 st. Mekanisk frånluft i kök, badrum och tvättstuga. Bergvärme system med golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning. 2 öppna spisar en på respektive plan.

Nu till fråga. Övervåning har vi mekansik frånluft i två badrum och garderob, men ingen tilluft och det vill jag åtgärda.

Skall jag köra spaltventiler monterad i fönsterkarm, 1 styck i varje rum (3 sovrum + vardagsrum)? alt. köra tilluftsdon som jag har på nedervåningen?

Vad är bäst av dessa två alternativ, kallras, ljud osv? Om spaltventil vilket märke är bäst och enkelt att montera i befintliga fönsterkarmar?

Tacksam för snabba svar
 
Lite knivigt i lite äldre hus att vara säker på att det hela kommer att fungera rätt.I undervåningen har man alltid ett betydligt högre undertryck än i övervåningen och risken är att släpps för mycket luft in i undervåningen (i dina bef. tilluftsdon + ev otätheter som äldre hus har) fås kanske inget undertryck alls eller tom övertryck i ovanvåningen och de nya ventilerna kommer att fungera som frånluftsdon istället. Prova först med att rycka bort tätlisten ovan fönstret och se vilket håll det drar.Drar det utåt så minska tilluften i bottenvåningen och se om det hjälper. Och se till att spisarnas spjäll är stängda. Att behöva öka frånluften är varken rekommendabelt för eldningens skull eller ekonomiskt.
 
  • Gilla
Willy William
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.