Vi skall renovera taket på vårt torp från 1800-talet. Idag ligger det betongpannor på det gamla spåntaket. Planen är att få dit råspont med takpapp och lertegel. Storleken på taket är ca 65m2.

Taket med den gamla spåntaket är fuktskadat på insidan, svårt att säga om det är gamla skador eller om det småläcker. På sommaren är det i alla fall torrt trots dagar av regn.

Alternativ 1
Frågan är hur mycket som skall bort av det gamla? Skall jag ta bort hela spåntaket med de längsgående halvpinnarna och spika planken direkt på takstolarna? Hamnar inte allt lite lägre då?

Alternativ 2
Alternativet är spika plank på halvpinnarna "på tvären" som det gamla spånet. Å andra sidan är inte halvpinnarna mycket att spika i...

Alternativ 3
Eller kan jag låta spåntaket sitta och spika plank rakt över allt det gamla utan att riva?
Då hamnar ju taket högre än tidigare till skillnad mot alternativ 1.

Någon som gjort något liknande och har kloka råd/tips?
 
  • ~8526089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ~9959718.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Vi har gjort tre takomläggningar på ryggåstak. Halvpinnarna kallas raftar. ;) Vi lät spånen vara kvar i byggnadsvårdsyfte, dvs ta inte bort mer än du behöver om det inte är skadat. Vi bytte från skivtäckt plåttak till handslaget tegel. Vi lade ett undertak av råspånt mot spånet, vinkelrätt mot åsarna, alltså utmed spånet. På det sättet ökade vi styvnaden i taket eftersom vi ökade lasten på taket. Därefter papp, läkt, tegel. Vi hade ganska mycket plank under spånet att spika råsponten i och det gick jättebra, raftarna är starkare än du tror.
 
Tittade lite nogrannare på ditt fina tak. Jag sa fel, dina halvpinnar motsvarar våra utspridda plank och raftarna är de som löper från nockstocken och ner, sen har ni en annan variant med timmer en bit in, det heter nåt som jag har glömt. Om exteriören tål att taket bygger lite högre så är det en bra lösning, alt 2 med spån kvar. Försök och mät upp hur mycket det bygger mot vindskivan, kolla också linjen mot ev. vindsfönster och avståndet till överkant på undervåningens fönster. I vårat fall så vann exteriören på höjningen.
 
Hej Gafsan.

Jag tror inte höjningen skulle innebära något utseende mässigt problem.

Vad menar du med "om spånet är skadat"?

Det sitter ju där men det är fuktskadat och har en det mögelangrepp så det känns konstigt att bevara bara för bevarandets skull. Men det är klart att det blir mindre jobb också.

Spika läkt vinkelrät mot åsarna ovanpå raftarna är alltså rådet!
En fundering: När pannor och läkt är borttaget skall råspånten spikas i i de relativt smala raftarna. Blir det inte svårt att pricka de utifrån?

Kollade med en takfirma och de villa slänga på oljehärdat masonite över spånet och sedan läkta på den. Kostnad 45 000 för 65m2 inklusive betongpannor och arbete.
Egentligen samma lösning som föreslogs fast med skivor istället för råspånt och papp. Själv tycker jag om trä och det känns kostigt att bygga in nya material i ett gammalt hus.
 
Kollade med en takfirma och de villa slänga på oljehärdat masonite över spånet och sedan läkta på den. Kostnad 45 000 för 65m2 inklusive betongpannor och arbete.
Egentligen samma lösning som föreslogs fast med skivor istället för råspånt och papp. Själv tycker jag om trä och det känns kostigt att bygga in nya material i ett gammalt hus.


Du menar väl tegelpannor? Jag vet att masoniten gärna används men taket är ju inte så stort och jag håller med dig om att trä känns bäst.

Är spånet mögligt så ska det bort! Vårat stora tak var 150 kvm så .....det skulle inte vara så kul att ta rätt på!

Att pricka rätt med spikning blir ju inte så svårt om du du tar väck spånet. Här är några bilder från arbetet med det stora taket.



..
 
  • takläggning stora huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Du ska nog ta dig en funderare på det här med pappen på råsponten. Nu är det ju spån på taket, spånet är ju inte helt tätt. Den andas och luft går igenom och torkar ur den fukt som eventuellt finns.Om du lägger papp så är pappen helt tät och andas inte. Nu finns det duk som man kan lägga på råsponten som andas. Kolla det. Jag skulle rekommendera dig och lägga masonit istället. Med den har du skarver där fuktig luft kan ta sig ut.Men huvudsaken att du tänker på att huset får andas. Ska ni kunna bo där året om? Lycka till.
 
Nu var du klurig, snickarn! Tänk att det frågade jag maken och vår snickare om.......men icke sa nicke, än märks inget efter två vintrar! Men vi har ju lite torrare och kallare här....än så länge. Den nya takduken har vi använt på nya farstun som vi byggde i år och den hoppas vi är bra. :)
 
Man ska vara försiktig när det handlar om luft och fukt. Ändra så lite som möjligt och tänka på vad man gör. Gamla hus ska man vårda. Det är ju ett kulturarv vi har att vårda på bästa sätt.
 
Priset på 45000:- var för betongpannor, trots att jag frågade byggaren om lertegel.
Verkar det rimligt utan rivning? (han skulle ju bygga utanpå spånet)

Vi har huset som sommarstuga och har upplevt den som varm och ombonad på vår/höst, trots att det inte finns någon mer isolering på taket än vad som syns på bilden. Jag hade förväntat mig massvis av sågspån i taket men det var bara en väldigt stor luftspalt.

Om det fuktskadade spånet skall bort så tar man ju bort "halvpinnarna" också. Då blir det ganska lång mellan "takstolarna" och mellan åsarna. Funkar det med skivor, utan att regla upp mer för att bära dem?

Gör man som ovan skulle ju eventuell spånt hamna i nivå mot takstolar och gavel automatiskt. Men då måste man ju lägga spånten på längden..

Ujuj många frågor men man vill ju kunna sova utan att oroa sig för läckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.