Såg att det går att köpa Ytong i Sverige.
Här kommer länk till länken.

http://www.archipelag.se/

Hur är priserna i sverige?

AoA
 
Ytong är väl ett varumärke. Jag förmodar att du menar "lättbetong".
Lättbetong kan köpas bland annat från Aeroc som finns i Örebro.
www.aeroc.se Dom importerar materialet från Estland, eftersom det inte
finns någon tillverkare i Sverige. Yxhult AB, som tillverkade Ytong, kursade
i början av detta decennium.
Jag har själv använt materialet i ett hus som jag byggde under 2008.
 
AoA skrev:
Här kommer länk till länken.

[länk]
Verkar ha kontakt med riktiga stjärnarkitekter!
Kolla deras husförslag...
 
Redigerat:
Ytong tillverkas idag på mängder av fabriker runt om i världen.
Yxhult som skapade varumärket och uppfann Lättbetongen sålde Varumärket och Know-How till Xella koncernen.

Så det finns äkta Ytong att köpa men den är inte tillverkad i Sverige och inte av ett svenskt företag.
Archipelag verkar vara agent för Ytong som tillverkas utomlands.

Mvh
 
anaitis skrev:
Verkar ha kontakt med riktiga stjärnarkitekter!
Kolla deras husförslag...
Det verkar vara polska kataloghus.
De ser Ok ut i Polen men lite malplacerade i Sverige.

Vissa av Passivhusen var iofs helt OK.
 
AoA skrev:
Såg att det går att köpa Ytong i Sverige.
Här kommer länk till länken.

[länk]

Hur är priserna i sverige?

AoA
Nja, den här typen av bolag (i det här fallet kommanditbolag, utan personuppgifter, endast ett mobilnummer) brukar poppa upp lite då och då. Sidan verkar vara en svensk version av archipelag.pl. Om det är samma personer som ligger bakom verksamheten i Sverige låter jag vara osagt, men archipelag.pl säljer endast husritningar och kan som dussintal andra arkitektkontor vara behjälpliga med inköp av byggmaterial. De är på intet sätt generalagenter för Xella i Sverige.

"Xella Med bas i Malmö är Xella Danmark A/S redo att lansera ett brett sortiment av YTONG/SIPOREX lättbetong på den svenska marknaden."

Kan inget om dansk prissättning, men gissar att blocken kommer från Polen, eventuellt Tyskland. Polska block är alltid 20cm höga, medan tyska är 25cm höga.
Idag kostar 1 m2 väggyta Ytong-block (PP2/0,4) 36,5cm,

130 PLN/m2 = 312 SEK/m2 inkl. 22% moms (polsk, ute i handeln, kurs 2,4 PLN/SEK)
34,30 EUR/m2 = 360 SEK/m2 inkl. 19% moms (tysk, via ÅF i Lübeck, kurs 10,5 EUR/SEK)

Du kan lika gärna beställa själv utan mellanhänder, dock inte från fabrik, såtillvida du inte har F-skattesedel. Transport ex. Gdansk - Mellansverige, 26 ton långtradare kostar 1500 EUR exkl. moms. Färjan utgör stor del av transportkostnaden, ca 600 EUR. M a o, mam får samma fraktkostnad till södra Sverige som betydligt längre bort till Frankrike.

H+H Celcon Sverige, säljer tysktillverkade block för ca 650 SEK/m2 inkl. moms.
Aeroc i Örebro importerar estländska block, som ska vara prisvärda, men jag känner inte till alla detaljer kring deras prissättning.
 
anaitis skrev:
Verkar ha kontakt med riktiga stjärnarkitekter!
Kolla deras husförslag...
Det finns dussintals arkitektkontor av den här typen. Archipelag.pl utmärker sig inte på något sätt, och projekterar standardhus som är lika vanliga i Polen som Eksjöhus i Sverige. Märk väl att varken archipelag.pl eller dess kusin .se inte är några hustillverkare. De säljer husritningar. Finner du stilen tilltalande kan du kika även på de här:

http://mgprojekt.com.pl/domki/dallas/index.php
Detaljerad ritning: http://mgprojekt.com.pl/domki/dallas/dallasp.pdf
Beräknad kostnad: 371,160.00 PLN (tät stomme)
Beräknad tillägg för övriga arbeten: 278,000.00 PLN

http://mgprojekt.com.pl/domki/ambasador2/index.php
Detaljerad ritning: http://mgprojekt.com.pl/domki/ambasador2/ambasador2p.pdf
Beräknad kostnad: 351,440.00 PLN (tät stomme)
Beräknad tillägg för övriga arbeten: 234,290.00 PLN

Jag antar att 'tät stomme' betyder lagt tak och installerade fönster och dörrar.
 
Mkt imponerad av mängden ritningar, men ngt mindre av stilen.
Försökte vara lite ironisk i mitt förra inlägg.

Kanske lite barnsligt av mig...
 
Redigerat:
anaitis skrev:
Mkt imponerad av mängden ritningar, men ngt mindre av stilen.
Försökte vara lite ironisk i mitt förra inlägg.

Kanske lite barnsligt av mig...
Där åkte jag dit :)
Det är faktiskt så som somelvis säger. De polska kataloghusen känns lite malplacerade i trähusriket Sverige, vilket de som försöker etablera sig i Sverige inte riktigt inser. Men de lite större husen, bl a som jag klistrade in är klart lyxiga med svenska mått mätt. Platsar i vilket välbärgat område som helst. Jag vet hur snacket går på båda sidor Östersjön, och det är inte för inte som man bygger på var sitt sätt. Den polska stilen känns igen från övriga Europa, medan den svenska är ganska säregen och finns endast i Norden. Själv gillar jag amerikansk arkitetur, med stora boytor och gärna snygga detaljer.

För att anknyta till mgprojekt.com.pl - Tog en titt på deras genomförda projekt, och fann charmig traditionell arkitektur, pampig herrgård, såväl som avantgardistiskt eko-hus. Om deras anställda är stjärnarkitekter låter jag vara osagt. Frågan man bör ställa sig är: Vilka ska de jämföras med, och hur mycket har den tänkta kunden tänkt sig att spendera på huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.