Nu börjar det dra ihop sig och vi måste bestämma planlösningen på vårt hus. Har har mängder med olika förslag men här kommer den jag tror ser bäst ut.

Den vågräta väggen i hallen är fel och skall bort, det skall vara öppet där.
Ritningen är inte helt färdigputsad, vi är exempelvis inte klara med hur köket skall vara.
Ritningen ligger: norr = upp söder= ner öst=höger väst=vänster
Vardagsrum och kök får fin utsikt med mycket sol och stor altan.
Grovingången är vår nuvarande ingång idag. Huset idag sträcker i en linje mellan tvättstugan och sovrummet på 9,76 kvm, allt till höger om det blir utbyggnad.


Vad tror du om detta?
Är vardagsrummet för stort? Är sovrummen för små?
Kom gärna med synpunkter.
 
Toan uppe till vänster ser ensam ut. Finns det vatten där? Annars vore det nog bättre att försöka få den närmare resten av våtutrymmena.

Gissar att det ska vara dörr på hallen och på köket mot vardagsrummet.

En viktig sak för att jag ska känna att ett hus är "mysigt" är att man kan gå runt någonstans. Det kan man inte på er ritning nu. Försök få till det.

Det känns också som rätt mycket yta i hall och gångar. Kan man inte få till det bättre? Vilka väggar är bärande?

Har ni provat att möblera vardagsrummet? Det brukar hjälpa mot för stort/för smått. Samma med köket. Var ska arbetsytorna vara? Ska ni ha matbord i vardagsrumemt också, så kanske ni inte vill gå runt i hallen för att bära dit mat.
 
Svårt att säga - beror ju helt på vad ni är ute efter och vad ni gillar.
Personligen gillar jag inte att det blir korridorskänsla/passage som det ser ut nu kring sovrummet men som sagt är det ju en smaksak.
Tycker ni har bra storlek på sovrummen och samma på vardagsrum. I vårt förra hus hade vi lika stort vardagsrum och kunde ibland uppleva det för stort men å andra sidan hänger det mycket ihop på hur man väljer att möblera.
 
som det är nu så kan du ju bara använda hall och kök sen får du gå ut om du skall in i vardagsrum? Anneliharnog rätt där med korridorskänsla vi såg också detta närvi byggde och valde att öppna upp koridåren och det ångrar vi inte nu.
lycka till.
 
Pinebar - Den lilla toan är befintlig idag så där finns VA. Det komer troligtvis bli öppning mellan kök och vardagsrum, beroende på hur vi lägger köket, då kan man gå runt vardagsrum, kök och hall.

Ja det med korridorer gillar jag inte heller men jag får inte till det bättre. Den gamla ingången måste vi ha kvar för att slippa gå runt hela huset när man varit i garaget och då måste det nog bli en gång av något slag för att komma till kök osv. De bärande väggarna är de som går lodrätt på båda sidor av tvättstugan och uppåt.
Ett matbord kan behövas i vardagsrummet, eftersom vi inte vet ännu hur stora arbetsytor osv vi skall ha. Jag har mycket arbetsytor i det kök vi har idag och är lite osäker på om jag behöver allt det eller skall ha mer. När det gäller köket är vi inte helt klara med var allt skall stå, var abetsytorna skall vara osv.

Tack, jag uppskattar dina synpunkter.

Annelie - Nä korridorerna är inte roliga, men jag får inte ihop det bättre.
Varför jag är orolig att det är för stort är att jag är rädd av vi överkompenserar rummen för idag. Vardagrummet vi har nu är 15 kvm och är extremt trångt, vi kan bara ha sittplatser till 3 personer.
 
Henrik_75 - Den vågräta väggen i hallen är fel då det skall vara helt öppet där.
Jo, korridoren vill jag ha bort, men vet inte hur, då vi behöver ha kvar den gamla ingången.



Ni som inte gillar korridoren, har ni några förslag hur man kan göra för att få bort den men ändå har lika många rum och ha kvar den gamla ingången?
Mina egna idéer är helt slut då jag har upp i mot 50 olika ritningar på datorn.
 
I sovrummen är det stora garderober/klädkammare inritat. Vi har detta i vårt dressroom och det funkar bara om det är ett tillräckligt stort rum.
Man behöver en bra inredning i detta rum och det är in te yteffektivt als och jag tror att det blit bättre med vanliga garderober som ställs rygg mot rygg mellan rummen i en omlott vägg konstruktion. Då får du mer plats och bättre inredning.
 
För att ge någorlunda vettiga råd behövs -
1. Ritning över befintligt hus
2. Karta över befintlig tomt
3. Lista över vad ni vill uppnå
 
Havsutsikt - Ok, tack för tipset, skall titta på detta.

billy_baver
På ritningen över befintligt hus har vi några begränsningar. Röda väggar skall inte röras alls, blåa väggar kan man ta bort lite av men de behöver vara intakta så mycket som möjligt.
Det går endast att lägga till våtutrymme där köket är då vi vill undvika att behöva bila upp golvet i huset. Så, i köket längs väggen mot garaget finns VA:t samt i den norra väggen på tvättstugan.

Karta över befintlig tomt har vi inte men jag har gjort en liten snabb bild på hur det ser ut med utbyggnaden.
Vi har ett berg där vi idag har vår entre, så där är det inte mycket till utsikt, men vi har en nylagd uteplats där. All utsikt har vi åt norr, öst och delvis åt söder, garaget tar ju upp en del at utsikten.
Vägen som går fram till garaget kommer att vara kvar i framtiden men vi har anlagt en ny väg som ansluter till nybyggnaden och detta blir gästparkering. Vägen upp till garagen kommer endast användas för vår rörelse, så garageportarna kommer vara kvar där de är. Huset står lite i en backen, det sluttar åt öst, men tomten är uppfylld så vi lättare kan få gräsmatta åt norr. Ca 25 meter åt öster från utbyggnaden har vi en liten bäck och elledningar.
Hoppas jag förklarat så man kan förstå.

Vi vill uppnå följande: Stort kök, vardagsrum. Minst fyra rum, stort badrum och en rymlig hall.
 
Bifogar idéskiss (Med reservation för att ert underlag inte är måttsatt, och att jag inte känner detaljplanens bestämmelser).

Det stora problemet med att bygga ut enligt er grundidé är att huset blir "tjockt". I byggnadens mitt kommer det att kännas mörkt. Du har inte redovisat hur befintligt tak ser ut. Jag anar svårigheter, och befarar att resultatet blir att ni tvingas välja minst en ny takvinkel för att "sno ihop" paketet. Detta blir sällan snyggt.

Jag antar att ni har sadeltak med åsen hävdad i nordsydlig riktning., så varför inte bygga i två plan med sadeltak hävdad ostvästlig rikting. Denna lösning ger enkel anslutning mellan befintlig byggnad och utbyggnad. Tre sovrum och ett nytt badrum på bottenvåning plus vardagsrum och ytterligare ett sovrum en trappa upp.

Stor entréhall integrerad med matrum och kök i befintlig byggnad. Optimal anpassning till befintligt VVS-system. Gamla entrén ersatt med fönster. Dörren till befintlig toalett placerad mot den nya entréhallen. Gamla "barnrummetr förvandlat till kapprum.

Fortfarande befarar jag att det kan bli en smula mörkt i nya hallens innersta del. Matrummet är långt ifrån vettigt. Men ta det som en IDÉ iallafall.
 
billy_baver
Oj, glömde skriva måtten. huset är 17,2 m långt från väst till öst. Utbyggnaden är 10 av dessa meter. Bredden på huset är 11 meter.
Vi bor utanför detaljplanerat område och är relativt "fria" i vårt bygge. Vi har dag bygglov på utbyggnaden, vi hade dock tänkt att lägga in om förändring då vi inte var nöjda med den gamla planlösningen och fönstren samt dörr kommer då på nya ställen än tidigare.

Taket på huset kommer att bytas även på den gamla delen då det är för gammalt så hela taket blir nytt, även över garaget.

Fin lösning, den har allt get mig idéer, vårt barnrum är egentligen en klädkammare från början :). Vi funderade länge på två våningar, men bestämde oss sedan för 1 plan, eftersom vi kommer byta hus med mina föräldrar när de blir äldre och då är 1 plan bättre då de har 3 plan idag.
Vill du jag skall lägga upp en ny bild med mått på huset och rummen?

Jag har haft funderingar på om man kanske skulle smalna av huset på mitten så det blir som en liten midja.
 
Enplansvariant med stor täckt uteplats och ljusgård. Baserat på två "zoner" med bredd 7,20 och sadeltak. Zonerna sammanbundna med sovrumsgång plus täckt uteplats. I mitten finns en liten ljusgård, som skänker dagsljus.

Nackdelar: Mycket spring och sovrum som skulle tjänat på lite mer avskildhet. Entréhallen i stort sett lika liten som dagens, vilket skulle kunna ordnas genom att flytta väggen mot köket ett stycke söder ut. "Föräldrabadrummet" kräver mycket lång VVS-dragning. Huset "äter" omkring sju meter mer tomt åt öster.
 
Titta på götenhus hemsida och försök hitta några ideer där.
De har många bra planlösningar.

Häls Niclas
 
billy_baver
Denna påminner mycket av en variant jag gjort en gång, men jag tror det blir mycket spring mellan vardagsrum och kök, så det känns bättre att ha det lite mer tillsammans.
Lägger med 2 andra lösningar jag har. Kanske någon av dessa fungerar bättre?

niclasella
Tack för tipset, jag skall kolla dess hus.
 
Korridorer stjäl plats och ljus. Men jag tar en smal midja på allvar. Har utvecklat alternativet två zoner.

Observera taklösningen! Pulpettak över zonerna och sadeltak över midjan. Om ni vill går det utmärkt att bygga med öppet "ryggåstak" över en del av vardagsrummet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.