Hejsan!

Jag har nästan bestämt mig för att plantera en thuja häck. Velat lite mot att sätta en Avenbokhäck, men vill absolut ha en insynsskyddad vinterhäck då jag bor nära en trafikerad väg. Men jag har inte riktigt förstått när man bör beställa plantorna från plantskolan. Jag bor i Mjölby trakten och de flesta plantskolor är nu stängda och öppnar sen februari eller tidigt i mars.

Har ni råd att ge, vad skall man betala för 100 plantor thuja smaragd 80-100 cm? Är runt 80 kr/planta ett rimligt pris?

/Christer
 
Christer

Läste att thujorna tål inte salt, så de skall inte placeras vid vägar som saltas vintertid.

Beställ så fort som möjligt, barrotade växter är billigare, men de kan planteras bara när e är i vinterdvala. Fast jag vet inte vad som gäller föt thuja som är en barrväxt, hur det är med deras vinterdvala.

Oftast kan man ringa/maila plantskolorna även under vintern, det är då som de sliter med beställningar, inköt och planering inför våren.
 
Kommer den blivande häcken planteras i stark sol kan det vara vettigt att de första veckorna täcka den med tex tunn odlingsväv - om du vill undvika trista "dödsfall". Thujan är ganska känslig den första månaden.
 
Titta på alla dom häckarna som sattes förra våren/sommaren. Dom ser redan bedrövliga ut! Thuja är inget bra alternativ för vårat klimat (om du inte bor i zon 1-2) det är ju tråkigt om även bara en planta dör sedan häcken blivit stor. Jag tycker du skall sätta vanlig bok eller avenbok istället. Om det saltas där tror jag att idegran tål salt men den är dyr. Billigast är ju vanlig gran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.