Hejsan!
Jag har ett badrum som jag tror är renoverat 1999, det är väl ok, men kan ju bli så mycket bättre. Jag har inte kapital till någon totalrenovering och det känns inte heller direkt nödvändigt än. Frågan är om det går lägga klinkers o behålla kaklet på väggarna? Hur går man isf till väga? Plastmatten är ju ca 10 cm upp på väggen också, hur löser man det snyggast tro. Toan tänkte jag ändå byta så det är väl ett bra tillfälle lägga klinkers då kanske tänkte jag..
Mycket tacksam för svar
/Andreas
 
  • IMG_8137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
jag tror det går bra att limma på nya kakelplattor på väggen (efter att du rengjort de befintliga väldigt noga), så länge de befintliga plattorna sitter fast ordentligt och tätskiktet under är bra.
 
Är det något fel på mattan? Tycker den ser fin ut. Klinker ger ett kallt och mindre hygieniskt golv.

Om badrummet känns tråkigt kanske en satsning på inredningen, belysning etc. ger större utbyte.
 
nejlika: jag tror du missförstod mig lite. jag tänkte alltså behålla kaklet på väggarna synligt och endast lägga klinker och ev lite kakel precis längst ner då där det saknas kakel.

Ludde: Det ena behöver ju inte utesluta det andra. har planer på nytt badrumsskåp och spots i det nedsänkta taket o så :)

Men vad behöver jag tänka på om jag ska lägga klinker på mattan?
 
Du måste kolla upp om mattan klarar fixet. Dom flesta mattorna blir förstörda av fixet.
 
Jag är själv ifärd med badrumsrenovering och är fortfarande nyfiken på varför du vill ha klinkergolv.
 
För att plastmatta är det fulaste och klinkers är det snyggaste. Tänk ett svart klinkersgolv, vilket lyft.
Ungefär som att fråga varför byta blå plastmatta mot parkett i vardagsrummet.
Är det inne med plastmatta nu eller vad?
Kladdade lite i paint för o se på ett ungefär (med hjälp av lite fantasi) hur det skulle se ut, snyggare t.o.m. innan man börjat fundera på hur det skulle se ut färdigt i verkligheten ;).
 
  • IMG_8137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tackar för svaret. Svart klinker blir säkert häftigt.
 
tack :)
Ditt badrum blir säkert fint det också :)
 
Har läst på en del nu om badrumsrenovering i böcker o här på forumet och inser att ska jag ha klinkers så måste mattan bort. Varför talas det alltid om träbjälklag, kan inte hitta nånstans varför det används, någon som kan förklara? Är det bara för att göra utrymme för fall mot brunn? Noterat att badrumsgolvet är nästan 5 cm högre än hallgolvet i mitt fall så någonting är det ju under plastmattan.... Golvet känns iaf väldigt stabilt, ingen känsla av att det skulle svikta det minsta, kan man då lägga nytt tätskikt och klinker på underlaget som är närmast plastmattan (flytspackel?) med speciell fogmassa som ska tåla små rörelser i underlaget, för säkerhets skull.
plastmattan är ju idag uppdragen nästan 10 cm upp på väggen. Är det möjlgt skära loss för o rädda kaklet som ser ut sitta med överlapp över mattan
Någon måste väl bytt ut plastmatta mot klinker och behållit kaklet på väggarna?
Tacksam för svar!
 
Redigerat:
ingen som vet?
skulle verkligen uppskatta svar från badrumskunnig
 
Vad trodde vi fanns under mattan, betonggolv eller trägolv ?
Om betonggolv, skulle jag kunna tänka mig att efter noggrann rengöring, lägga en primer och kanske ett tätskikt på mattan, och sedan lägga klinker,
Mattbutiken eller kakelbutiken borde kunna råda i produktfrågan..
Antagligen inte godkänt enligt konstens alla regler, men borde kunna funka ändå..
I vilket fall ska du inte flytspackla på mattan och sedan lägga tätskikt,
 
Pratat både med expert på badrumsaffären och kunnig person i bostadsföreningen, båda säger att ska jag behålla kakelväggarna så måste jag även behålla plastmattan. Det var nånting med att det blir en skarv mellan fuktspärrarna annars och det funkar inte där man har dusch. Hade det endast varit toa och handfat hade det tydligen gått bra riva ut plastmattan o börja om från ren betong.
Enligt dessa personer så var det ändå ok (dock inte godkänt enligt alla konstens regler förstås....) att lägga klinkers på plastmattan under förutsättning att mattan ligger på betong (inte träbjälklag), att mattan ruggas upp o förses med primer innan fixet läggs ut. Viktigt också såklart att mattan inte har några omjämnheter, o har den det så skulle man kunna fixa detta med lite spackel.
Plastmattan är ca 10 år idag, o borde hålla minst 10 år till. De jag pratade med trodde inte livslängden på mattan skulle försämras pga klinkers. Är alla skriverier här på forumet om att fixet fräter sönder mattan överdrivet? finns det fix som är mer skonsamma mot plastmattor?

En annan sak som nämndes i sammanhanget var att jag skulle ha nån speciell fog mellan klinkers o kakel, nåt som tålde rörelser i väggen. vad kan det heta?
 
Redigerat:
Silikon.

Jag skulle inte ge mig på att lägga klinker på mattan. Ett alternativ kan vara att lägga någon form av trall om du är trött på mattan.
 
vad är det värsta som kan hända?
problem 1: Tillräckligt stabilt för klinker? -Är inget regelverk under mattan, så JA

problem 2 Fixet gör plastmattan sämre fortare? Läste texten på en fixburk o på burken stod instruktioner om hur gå tillväga vid vinylplast. När det t.o.m. står på burken hur man gör känns det ju inte som man gör helt åt skogen galet. Killen på badrumsaffären sa att mattan åldras lika fort oavsett klinker eller inte, samt bostadsföreningens expert gav mig klartecken att lägga klinkers på mattan. Förr eller senare blir så klart mattan dålig, men det hinner nog bli en ny renovering av alla badrum i föreningen innan dess, så det känns inte heller som något avgörande problem

problem 3 mattans vidhäftning inte tillräcklig för tyngden? Tyngden kommer ju rakt uppifrån, hur skulle mattan kunna släppa?, rent logiskt borde mattan sitta bättre med lite extra tyngd, men så är det förstås inte. jag blir inte klok på det problemet riktigt. någon som vill förklara den riskfaktorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.