Hej!

Jag åretruntbor i en sommarstuga som jag håller och isolerar upp någorlunda. I köket är det flera fönster i rad, där det först sitter gamla enkelglas och bakom det har det skruvats dit en stor ram med ytterligare ett glas. Det bli lite kondens och sådär emellan ibland, men det stör mig inte direkt.

Att byta ut fönstren helt mot nya är uteslutet av kostnadsskäl. Däremot funderar jag på om det går att sätta dit ett lager isolerplast emellan de bägge befintliga glasen? Finns det helt klara "glas" som gör någon nytta isoleringsmässigt? Eller finns det andra billiga och enkla idéer som skulle göra skillnad?
 
Är min fråga dum, eller är det inget som har någon kunskap i ämnet?
 
Den yttre bågen måste ventileras på något sätt mot uteluften annars kommer kondensen att förstöra fönstren. Alternativet är att laga och måla varje sommar.
Det finns säkert många sätt att lösa Dina isoleringsproblem men det enda seriösa är nog fönsterbyte.
Jag vet att det finns ett norskt "glas" (ursprungligen svenskt) som skulle kunna passa Dina tankegångar men kommer inte på namnet.
 
Du har säkert rätt i sak, men jag tror den här lösningen har funnits här i säkert 20 år, och fönstren ser fortfarande friska ut.

Någon annan som vet namnet på det mickef syftar på?
 
Visst tror jag att du kan lägga till plast, men det kommer kanske inte att se så trevligt ut. Har du kollat upp vad det kostar att byta befintligt glas i innerbågarna/ramarna till LE-glas? Det skulle bli en snyggare lösning med bättre (tror jag) ljusinsläpp jämfört med ditt förslag.

Lika viktigt som att ytterbågen är ventilerad, lika viktigt är det att innerbågen är tät. Kanske behöver du täta med list eller fönsterremsor (eller tejp i brist på bättre) runt om för att slippa kondens och onödigt drag.

Jag har gamla enkelglasfönster med lösa innerbågar och är nöjd med dem. I ett tidigare hus saknades en del innerbågar och då gjorde vi likadant som det är gjort hos dig: en ram innanför, men med plast istället för glas. Det fungerade utmärkt som billig och temporär nödlösning.

Andra billiga lösningar är tex tunga gardiner och rull-/hissgardiner som kan dras för nattetid.
 
Tack för bra tips Karakorum!

Innerramen är nog inte alls tät, så det är väl säkert där problemet ligger. Jag har inte kollat vad det skulle kosta att byta glas. Ska jag vara ärlig vet jag absolut ingenting om glas mer än att jag har en fördom om att det är svindyrt att byta. Vad är LE-glas? Var kan man kolla pris på sådana?
 
...var namnet jag var ute efter. Jag vet inte om de har fått igång någon produktion än men det verkar vara en dyr historia. Googla på airglass.
/Micke
 
Jag förstår inte vad det är för plast du tänkte sätta. Finns det någon plastskiva som har bra värmeisolering? Även om det nu finns så förstår jag inte hur det kan göra någon nytta. Luft är mycket bra som värmeisolering och det används i fönster, bättre och billigare än plast. En glaskasett har två rutor med luft emellan (lufttät så luften står still).

Ett alternativ är att byta ut innerrutan mot en energiglaskassett. eller kanske i dit fall, byta ut original rutan mot en kasett och skippa det där extra som är dit satt.

LE (Low Emission) = lågenergibeläggning
En ruta beläggs med ett tunnt skikt (silver eller något annat lämpligt) som gör att ljuset kommer in (och vi kan se ut), men förhindrar att värmestrålningen tar sig ut. En glaskasett med en sådan ruta brukar kallas energikasett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.