Ska snart till att måla fasaden på tillbygget. Det blir väl till att stå inomhus o lägga första skiktet...
Vi har fastnat för svart slamfärg och mina frågor är:

Vad är bra resp dåligt med denna typ av färg?

Ni som har detta på fasaden, kommentarer?

Måste priset vara så j-la mycket mer för att färgen är svart istället för röd?? Vi har en prisdiff på 250 kr för röd och 900 för svart...

tackar tackar
 
Fördelar: Lätthanterat - lätt att måla, lätt att måla om den dagen det blir dags. Billigt jämfört med andra färgtyper. Fasaden trivs med slamfärg. Färgen åldras med värdighet.
Nackdelar. Gammal färg kan smeta av sig, är färgen av dålig kvalitet kan även ny färg färga av sig. Svart färg borde ge en väldigt varm fasad på somrarna. Fågelskiten syns dessutom tydligt :)
 
Prisskillnaden kan förklaras med skillnad i volym på produktionen.
 
Jag har använt den svarta Falu rödfärg, inga nackdelar utöver priset.
 
Vi har målat hela vårt nybyggda hus med Falu Rödfärg (Svart givetvis).

Färgen är mycket enkel att måla med och den täcker mycket bra. Redan efter första rundan (färgen utspädd med 20% vatten) ser fasaden på håll helt svart ut. Slutstrykningen går jättelätt.

En annan fördel är att färgen är dryg! Jag tror jag köpte på mig 6st 20 liters burkar som inte gick åt...

En nackdel efter nymålning, som jag tror bara slamfärger råkar ut för, är att den släpper en del pigment när det regnar. Det syns tydligt på några betongsocklar vi har. Det är nu två år sedan vi målade och nu släpper inget pigment längre.

/John
 
mazz skrev:
Måste priset vara så j-la mycket mer för att färgen är svart istället för röd?? Vi har en prisdiff på 250 kr för röd och 900 för svart...
Du kan komma betydligt billigare undan genom att köpa torrpigment och koka din egen slamfärg. Det är faktiskt väldigt enkelt.
 
Svart fasad med slamfärg blir väldigt torr och beroende på panel så kan den vrida sig och spricka isär. Har sett flera riktigt tråkiga liggande fasader med z panel som ser ut som propellerutställning. Till och med spikarna drogs ut. Annars är det ju riktigt snyggt, men tänk på vilken fasad ni har om det är lämpligt.
 
  • Gilla
JohanLin
  • Laddar…
Vi har oxå målat vårat nybyggda hus med falu rödfärg svart. Vi hörde av oss till flera färghandlare och tillslut lyckade vi pruta ner till 500 kr/st. Färgen har bara suttit på ett halvår. Det var enkelt att måla med rödfärgspensel och enkelt att få jämnt. Den enda nackdelen vi upptäckte var att på solsidan så sprack träet lite efter ett tag och det gör att ljusa strimmor syns lite nu. Men det är ju hyfsat billigt om man vill måla den väggen igen. Falu svart är en väldigt fin och naturlig färg och vi är jättenöjda.
 
  • Gilla
JohanLin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.