Hej!
Ska försöka mig på att bygga en spegeldörr i gammal stil med dubbla speglar och ett glasparti överst. Har hittat lite fräsar från Cobolt med profil och kontraprofil men dessa verkar ju bara vara för enkelsidiga dörrblad. Jag vill ju ha profilen på båda sidor och då fungerar inte fräsen.

Finns det fräsar som kan göra det jag önskar och i så fall var hittar jag dem?

Fungerar bilderna?

Mvh
Daniel J
 
  • Schematisk_bild_på_hur_jag_vill_ha_det.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tänkt_profil_och_kontraprofil.jpg
Även om frågeställningen berör byggnadsvård tror jag att man får bättre svar under Möbelsnickeri på Övrigt.

Det krävs en väldigt kraftig fräs för att köra allt det där på en gång, även om man hade stålen. Däremot går det att köra en sida i taget. Det kräver rätt mycket passning. På bilden ser det ut som att man kan anpassa fräsen med shims. En sån där fräs skulle vara lämpligare med 12mm skaft också, men det kanske spelar mindre roll här.
 
Hej!
Var kanske lite otydlig men tanken är inte att fräsa allt på en gång (även om det vore skönt...) utan en sida itaget. Problemet är ju att fräsen inte fungerar när du ska fräsa på båda sidor. 12mm vore nog bra men fräsen klarar bara 8mm.

Hur flyttar jag ämnet?

/Daniel
 
  • Fräsproblem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det bara ska vara profil på ena sidan fungerar ju ovannämnda fräs bra men detta är också bara under förutsättning att arbetsstycket inte är tjockare än det justerbara djupet på fräsen.

/Daniel
 
  • Enkelsidig fräsning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tror jag faktiskt att jag förstår. Det verkar som om den där fräsen är gjord med ett maxdjup, eller en maxtjocklek på materialet. När man tänker på det är det ju lite lustigt att handöverfräsar inte går att köra åt båda hållen som en vertikalfräs. Det finns säkert skäl till det också.

Här skulle det behövas en särskild kontraprofilkutter som har skären åt rätt håll.
 
Den frässats som skulle kunna fungera är ju den enligt bilden nedan. Problemet är ju att den har 12mm skaft vilket min fräs ej klarar.

Några ideer på alternativa lösningar?

/Daniel
 
  • Profil kontraprofil 12mm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En 2000W CoTech-fräs som klarar 12mm skaft kostar mindre, kanske bara hälften, av den där frässatsen. Köp en sån så är saken biff :)
 
Jag har också klurat mycket på det där. Det finns set att köpa från CMT som klarar hela profilen. Men då behöver du en maskin som har ½"-spännhylsa.

Det finns ett sätt att klara jobbet med den fräs du visar i det första inlägget. Du måste bara klura ut hur... ;)
 
Det går ju förstås att fräsa och limma ihop, om man nu kan tänka sig det.
 
Precis som Handyman skriver. Gör delarna av halva dörrtjockleken och limma ihop delarna innan du monterar ihop dörren. Det går åt många tvingar. När jag kom på hur det skulle gå till så hade jag redan löst mitt dörrproblem genom att korta ned en färdig dörr. Därför har jag inte testat metoden. I teorin borde det fungera.
 
Hej!
Får tacka för kommentarerna. Har beställt limträbalkar med korrekta dimensioner så det känns lite jobbigt att börja med att klyva dem, fräsa och sedan limma ihop dem igen.

Vilket artikelnummer från CMT tänker du på?

Är det någon som är intresserad av ovanstående fräs (dvs den för enkelsidig fräsning typ köksluckor och dylikt)? Den är endast provkörd innan jag insåg att den inte skulle fungera.

Hmmm vad göra? Lutar kanske åt en ny fräs från CO och sedan en ny frässats från Cobolt 326-012. Kostar pengar...

/Daniel
 
Freud-satsen var för dörrar med en tjocklek av 1 3/4" dvs för smalt för min dörr.

Vad blev kontentan av den tråden? Classe-fräsen klarar jobbet (12mm skaft) men det blir roligare med något dyrare!? Vad i så fall?
 
pd_jansson skrev:
Är det någon som är intresserad av ovanstående fräs (dvs den för enkelsidig fräsning typ köksluckor och dylikt)? Den är endast provkörd innan jag insåg att den inte skulle fungera.

/Daniel
Pris?
 
Jag får väl slå ett slag för DW626 nu när jag hunnit använda den lite mer. Den bör man definitivt beställa från t.ex. England för den är hutlöst dyr i Sverige 6000kr ink moms hörde jag senast.

Den har kraften att tugga sig igenom det mesta, och även om man bör fräsa profilen/kontraprofilen i flera pass för att få bästa finnish tror jag nog att den skulle klara av det i ett svep för båda sidorna.

Du lär få fler bud på det här, kanske mattiasp vill tala sig varm för sin Trend, nån för DW625 och jag kan tillägga att en ELU MOF177 (samma som 625 och Trend T10/T11 och en CMT 2E) också skulle göra jobbet bra. (Elu 177 är föregångaren till DW625 medan Trend och CMT väl snarare följer mönstret efter Elun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.