Jag har precis monterat klart ett trådbundet Bosch Easy och har testat diverse sabotage av enheterna kopplade till larmet och har en fråga till någon som är larm-guru.

Om man öppnar en detektor eller kopplar ur en av ledarna som går till en sektion får man direkt sabotage, men om man istället kopplar ur spänningsmatningen till detektorn får jag inget sabotage. Då finns ju möjlighet att sabotera genom att klippa "rätt" kabel. Finns det något att göra åt detta eller måste man helt enkelt se till att man inte kan komma åt kabeln till sensorerna utan att larmet går?
 
Det är riktigt som du säger, men man får väl anta att kablaget ligger inom larmat område? Vet inte vilka detektorer du har, man jag förmodar att de inte är antimask-skyddade heller?, även det en "risk".

Allt handlar om pengar och tid.

Har aldrig skruvat Bosch Easy, men jag misstänker att anläggningen har gemensam jord. Då kan du koppla + mot jorden på sektionsingång. Då har du minskat den risken från 50% att "klippa rätt" till 25% :-D
 
Nu är jag ingen expert på Bosch Easy men kan man inte känna av matningen i 'the far end' och bryta slingan om matningen försvinner? Typ ett litet relä?
 
Det som händer vid spänningsbortfall är att larmreläet släpper, dvs detektorn larmar för inbrott. Centralapparaten (larmet) reagerar bara på den informationen om den är tillkopplad, dvs om du har larmat på.

Alltså övervakas bara spänningsbortfall när larmet är tillkopplat, men om någon klipper spänningskabeln till detektorn när det är frånkopplat (larmet avstängt) så får du information om detta när du försöker koppla till din anläggning, tex "anläggning ej klar att koppla till". Då får man ta reda på varför och vilken detektor som larmar, och sen koppla till igen.

Hoppas det reder ut begreppen lite för er.
 
Jag har testat att ta bort spänningen på en detektor när larmet var aktiverat och då fick jag larm precis som du sa. Tackar för upplysningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.