Hej

Nu har jag fått dem att täcka varje papp spik med klister elelr takmassa....så nu skall det vara tätt.


Jo, jag har haft underlags papp med klister kant...den dyra fina pappen... men de hjälpte inte vid skyfall.....men nu är ju varenda spik täckt......


Om det skall läcka in nu så måste det sugas in under läkte och sedan med spiken som håller fast läkten ner i råsponeten och in under taket....

Dessutom är det ju numera 2 lager papp pga först misstaget med fel papp från leverantör....hoppas nu det är tätt......


 
Känner mig manad att berätta om mitt hus... :-/.
Jag var en helt grön nybliven villaägare...suck :'(
Vi blev grundlurade,oseriös besiktningsman,felen radar upp sig efterhand...LÅNG historia men vi gör den kort!
Ca 2veckor efter köpet störtregnar det när vi går upp på morgonen. Får se ett äkta vattenfall från storarumstaket ner på fönsterkarmen,tjoho!
Det var inte första gången för när man tittar i taket lite närmare så ser man att den gula fläcken där vattnet kom,ÄR ÖVERMÅLAD förut! Vi sansade oss...fönstren var ju överlag ruttna det visste vi ju.
Veckan efter låg vinden på från andra hållet + regn.
Man tror inte det är sant när man vid middagsbordet hör bakom sig någon stå och pinka på golvet.Det rann vatten ut ur treetex-skarvarna i taket.
Har en kompis som är snickare med rykte om sig att vara duktig,slår alla medarbetare på fingrarna med accord...snabb då alltså.Han undersöker taket lite snabbt.
Bes.mannen sa att nedersta våden takpapp var lite skadad och borde bytas...
Snickaren sa "Svordomar", pappen saknas ända upp till tredje våden,samtidigt som han körde fingret genom den maskätna råsponten,som för övrigt Bes.mannen kallade "lite fuktig nere vid takfoten"...
Decenniers fågelkolonier hade häckat under pannorna,sura gamla bon,alla dessa gula äckliga larver som vi hade hittat med jämna mellanrum i köket,de bodde på taket(i taket).
Nog om det nu!
Jag frågade snickaren vilken råspont jag skulle köpa,den tunna 17mm var ju en krona billigare och jag var rudis och litade på lekmannen. -det spelar ingen roll- sa han. Eftersom han inte hade tid förrän på helgerna så blev hela "takmomentet" ett utdraget kapitel över sommaren med att lägga plastdistanser under tassarna,ta bort bruk på muren(till ventilation),insektsnät,nya kilar,luftspalt,isolering.osv...
Jag var lite impad över att allt blev så bra gjort verkade det.stora delar råspont byttes ut,ny papp på med den snabba klammerhackan(blev sedan ett hatobjekt),strö & bär på, 2 sommarmånader hade gått och jag hade lärt mig mer och mer,hittade en bok om tak som hårdpluggades,tänkte själv börja på andra sidan på taket för det var roligt.
Klättrar upp för den nya läkten för att kolla in sida 2 men känner att bärläktet svajar,konstigt! snickaren kommer direkt och slår i ett spik till brevid det andra.SÅ! Jag drar lite i läktet,verkar bra,tills andra gången jag ska trampa på det...det är ju löst!Det gör inget svarar han snabbt,pannorna ligger stilla.Jag tittar närmare på hela "bygget". Då har "HAN" bara använt 3" spik överallt...även i takstolarna.
Det brukar vi göra på jobb sa han...det räcker.
Jag tror inte det va!? De når inte ner till takstolen bara.Jag började syna allt han hade gjort.klammrarna hade börjat rosta, hålen var avlånga i pappen av alla rörelser i 17mm panelen med 3"spik i läktet som låg på mer än 600mm avstånd med 1200mm mellan takstolarna.Han har inte fått göra någonting mer på detta huset sen dess! Sida 2 på taket gjorde jag helt själv(jaja,plåtslagarkompis oxå) med 22mm råspont överallt,pappspik på rätt ställe,och allt läkte är skruvat med rostfria skruvar.
Det var det enda som bet tillräckligt i 17mm panelen,så jag körde det på hela
Vill riva upp sida 1 helt men vågar inte pga sambon,hon är ganska trött på att ha 2 barn själv en hel sommar när jag är på taket.
Mycket asfaltklister har jag använt på sida 1,ser hemskt ut fast det är nytt.
Det jag ville komma till var nog att under samtliga läkten som jag lyfte med kofot för att kunna "trä" in extra ströläkt samt flytta några,var det alltid blött på pappen under läktet!
En sak man också märker när projekten tar längre tid är att trä krymper så mycket på taket(även på andra ställen ;D ) att spikarna kryper upp,speciellt i kombination med svajig klenpanel.
Vatten letar sig LÄTT in via spikarna under dessa förutsättningar.Klammerhålen kan vara luriga att se men vattnet hittar alltid dem.
Det blev visst lite mycket,ber om ursäkt!
Måste ta tag i det här med besiktningsmannen oxå...har inte haft ork att sätta mig in i det än.

Mvh
bempe
 
verkar vara fruktansvärt slarviga hantverkare det här alltså! får bara inte läcka in när det är pappat, så enkelt är det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.