I tråden om Cyklon bygge (Bill Penz) efterfrågades en review av clear vues Mini CV06, jag köpte en för ett halv år sedan så här kommer mina erfarenheter.

När jag beställde kostade den 120 USD + 50 USD frakt, paketet gick i väg samma dag som jag la beställningen. Tog 3-4 dagar (USPS) på sig att komma till posten Malmö, sen fastnade det i tullen i 2 veckor för att sedan försvinna ut i tomma intet. Posten hade inte en aning om vart det hade tagit vägen. Jag mailade Ed på Clear Vue och frågade om det fanns några andra fraktalternativ om jag nu skulle våga mig på att beställa en ny (jag krävde alltså inte på något sätt att
få en en ny, vilket jag kanske borde gjort...). Han skickade mig en ny direkt utan kostnad (UPS skulle ha 225 USD om ni nu funderar på andra fraktalternativ). Den kom som tur var fram.

Jag har kopplat min till en gammal sunkig Kärcher sugare, behållaren består av en vanlig 10l hink med ett lock av MDF (har fräst ut spår för att passa hinken). Hur bra funkar det då? Skit bra skulle jag vilja säga, när jag har den kopplad till maskiner i stil med överhandsfräs/cirkelsåg eller liknande spån/dammstorlek så ger den i princip 100% separering. Kör jag med elhyveln fungerar det bra om jag inte matar för fort eller kör med för stort hyveldjup. Då kan det hända att det inte "hinner" rinna genom pipen på cyklonen och så blir det stopp där. Har även testat att använda den till spackel (med en kina-giraff) och då har jag däremot fått en heldel damm i dammsugarpåsen (men påsen överlever ändå flera ggr längre än om jag hade kört utan cyklonen). Nu suger min lite tjuvluft (har ingen packning mellan hinken och MDF-locket) och det kan säkert inverka negativt på separeringen.

Jag är kort och gott toppen nöjd med min, med tanke på priset på dammsugarpåsar så har jag i princip redan gått plus minus noll på investeringen. Det enda jag ångrar är att jag köpte den innan min sunk Kärcher dog, nu kommer den ju aldrig att dö (eftersom den aldrig får käka damm) och jag kommer aldrig få köpa min CTL 22 :(
 
Det vore kul att se hur du kopplat sunk Kärchern till CV06'an. Själv kör jag ~50mm sugslangen från Jula mellan min sunk Kärcher och cyklonen men jag tycker inte jag lyckat få till det.

För övrigt är jag mycket nöjd över min också. Det jag upptäckt är att den har lite svårt för lätta/stora fluffiga föremål, t.ex. handhyvelspån.
 
Tack Ottot för din review. En sån här känns helt rätt med tanke på att man slipper mycket fint damm i rummet, och att man dessutom sparar dammsugarpåsar....festool tar som bekant bra betalt för dem. Ska införskaffa mig en sån här!
 
gwyrlim skrev:
Det vore kul att se hur du kopplat sunk Kärchern till CV06'an. Själv kör jag ~50mm sugslangen från Jula mellan min sunk Kärcher och cyklonen men jag tycker inte jag lyckat få till det.
Jag har också använt julas 50 mm slang och tryckt ner i cyklonen, mot dammsugaren har jag sen kopplat på en 50mm avloppsrör (skarvmuff som jag sågat av har jag för mig...) det passade perfekt. Har inga bilder, men jag kan ta en om det finns intresse.
 
Det var visst ingen skarfmuff jag hade använd utan en sådan här böj. Har sedan sågat av den till höger om flänsen. Det som var kvar passade perfekt i kärchern (efter anpassning med ett varv eltejp eller två).
 
CV stora cykloner separera lika bra .
Fördelen med Bills cyclon är att den är skalbar du kan bygga den nästan i vilken storlek du vill.

Mvh Pär H
 
Någon som vet om dessa 'cykloner' finns att köpa i Sverige/Europa?
 
Svar nej dom måste importeras

Mvh Pär H
 
Jag har också läst Bill Pentz websida om cykloner och funderar faktiskt på att bygga en själv. Det verkar inte vara allt för svårt. Både en liten för CTL22an och en större för dom större maskinerna.

Här kommer en länkt till en kille som har byggt en själv.
http://www.ablett.jp/workshop/cyclone.htm

Mvh Peter
 
pär h skrev:
CV stora cykloner separera lika bra .
Fördelen med Bills cyclon är att den är skalbar du kan bygga den nästan i vilken storlek du vill.

Mvh Pär H
Hur vet man vilken skala man skall använda beroende på vad man har för sugkraft? Jag funderar på att köpa en billig 1,5kW spånsug, om man då skulle bygga en cyklon, vilken storlek ska man bygga?
 
Det är ingen ide att kombinera en bilig enstegs fläkt med Tex bills cycklon för den fläkten är alldeles för klen om du tänker ha den stationär och dra lite rör .
Det finns en annan tråd som jag skapat angående bygga cylon.

Mvh Pär H
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.