Hej!
Är det någon som vet om man sparar pengar på att bygga i 1,5 plan istället för 1 plan, med samma boyta? Jag inser naturligtvis att grunden blir billigare ju mindre yta man behöver, men hur blir det i övrigt? Går det åt mindre mängd virke, takpannor, isolering etc om man bygger på höjden? Billigare med uppvärmning? Sen tillkommer iofs kostnad för trappan också... så det kanske jämnar ut sig?
Någon som vet?
Tacksam för svar!
 
Det är billigare. Dock är materialkostnaden för själva huset en väldigt liten del i det hela. Jag håller på att bygga 240m2 i två plan och skulle jag strunta i det nedre planet(-120m2) pratar vi om en prisskillnad på ca 10 procent. Räknar jag in tomten i totalkostnaden blir prisskillnaden drygt 5%. Betalar man någon för att utföra arbete åt en blir det dock större prisskillnad.

Värt att tänka på att storleken på huset faktiskt är en väldigt liten del av den totala kostnaden om man bygger allt själv. Däremot ökar mängden arbete 1:1 med storleken.
 
Den frågan har varit på tapeten några gånger. 1½-plans verkar vid första anblicken som det bättre alternativet - man får ju en hel våning extra helt gratis! Men när man sedan börjar titta på det lite noggrannare så är det många faktorer som är till nackdel för 1½-planet:

  • Mer komplicerat bygge, både vad gäller konstruktionen och all dragning av el, vvs, ventilation etc.
  • Det övre planet är svårt att utnyttja. Ytan där är "mindre värd" än den på bottenplanet.
  • Trappan är dyr i sig och den stjäl mycket yta på båda planen.
  • Trappan styr också planlösningen väldigt mycket och många kvadratmeter måste användas till passage.
Så det är svårt att säga generellt vilket som är billigast. Man måste egentligen jämföra två specifika hus med varandra för att kunna svara på frågan.

Sen finns ju en annan faktor, den som gjorde att jag aldrig ens funderade på 1½-plan: jag är så totalt utled på att springa i trappor! Så aldrig en trappa mer i något hus för min del.
 
1½ plans hus är de mest kostnadseffektiva att bygga.
De är dessutom billigare i uppvärmning eftersom de har en mindre yta mot yttervärlden per kvm bostadsyta.
 
volvo skrev:
De är dessutom billigare i uppvärmning
Är inte det där en sanning med modifikation?

Snedtak, hanbjälkar, kattvindar, takkupor, gavelspetsar, luftspalter mm ger en komplicerad tak/väggkonstruktion,
som är svår att isolera effektivt och kan ge många köldbryggor.
Allt detta jämfört med ett "enkelt" rektangulärt enplanshus med enkla (att isolera) väggar och tak.

Finns det några undersökningar, som stöder tesen om 1-1/2 planshusets förträfflighet,
eller är det bara ett teoretiskt antagande?
 
KnockOnWood skrev:
Finns det några undersökningar, som stöder tesen om 1-1/2 planshusets förträfflighet,
eller är det bara ett teoretiskt antagande?
Räkna antak kvm som vätter ut mot omgivningen procentuellt mot hur stor boyta man har.
Eftersom taket i bottenvåningen och golvet på ovanvåningen vetter in mot uppvärmda ytor så har man inga värmeförluster där. Ett enplanshus har alla golv och takytor mot omvärlden...........
Sunt förnuft helt enkelt.
 
volvo skrev:
Sunt förnuft helt enkelt.
Just det, sunt förnuft! För vad det är värt.

Nu missade du kanske poängen med vad jag skrev, Volvo.

Ett enplanshus med golv, tak och fyra väggar är en barnlek att isolera effektivt.
Det är en enkel konstruktion.

Medan en enochenhalvplanare har en mycket mer komplex form,
som gör det svårare att isolera den effektivt.
För att inte tala om att få hög lufttäthet, som verkar vara väldigt viktigt nuförtiden.

Som jag skrev
"Snedtak, hanbjälkar, kattvindar, takkupor, gavelspetsar, luftspalter mm ger en komplicerad tak/väggkonstruktion".
Sammantaget kanske man förlorar lika mycket energieffektivitet pga mer köldbryggor och otät konstruktion,
som man vinner genom mindre yta mot yttervärlden.

Enkelt exempel: 500 mm isolering i takbjälklaget är väl "norm" i ett enplanshus.
Sådan isolering finns inte i snedtaken på ett en-och-en-halv-planshus.
Där är isoleringen väl snarare hälften.
 
Jag har byggt 2 1-plans hus. Det senaste mycket väl isolerat. Jag gillar enplans bäst men volvo har rätt angående att det bästa i energisynpunkt är en 1 1/2 planare. Dock så håller jag ej med om att det är mest kostnadseffektivt. En 1 1/2 planare är mycket mer komplicerad att bygga och om vi antar att trådskaparen ej ska spika själv så blir det dyrare att bygga detta hus. En 1 planare är enklare vilket gör att det går åt färre timmar. Sen får man väl väga in lite hur man trivs bäst själv och hur tomten ser ut.
 
Varför inte fullt 2-plan?!
Materialet kostar obetydligt mer än 1½ eller 1 3/4-plan och du slipper låga snedtak.
Min hustillverkare tar endast 12 kkr mer för materialleveransen (byggsats i lösvirke) till en full 2-planare (väggliv h=2,4m) på 200 m2 jämfört med 1 3/4 plan (h=1,5m)! Bla annat eftersom takkonstruktionen blir enklare, man sparar t ex en stålbalk längs hela nocken!
Verkar som att traditionen gör att många fortfarande bygger övervåningar med lägre snedtak (1 ½ & 1 3/4-plan) ...
 
Jag ska själv bygga 2planshus då 1½plans både ger sämre isolering, blir en svårare konstruktion och man förlorar massor av tid och arbete när man håller på och bygger.
Har man en riktigt stor tomt så ser jag väl egentligen bara fördelar men enplanshus... man har allt så samma våning, inga trappor därav och man får ett enklare arbete med el och vvs etc.. Men vill man ha lite tomt kvar efter att huset är byggt så gör man kanske mer som jag.
 
Det är inte heller 2-plan är tillåtna. I mitt område tex så är det max 0,7m väggliv och därmed 1 1/2 plans som gäller.
 
Fiskartorparn o fahrenheit! Snälla förklara varför 2 plan ger enklare takkonstruktion, det där med stålbalken och det alltså... Vår senaste skiss har ett förhöjt väggliv som nog skulle betecknas som 1 3/4-plan. Vi försäker egentligen hålla ner den totala takhöjden då tillbyggnaden ska ansluta till ett 1-planshus och vi inte vill att tillbyggnaden ska bli så dominant.
 
jag tycker att fullt tvåplanshus eller enplanshus ordentliga takstolar med 50cm isolering är den lättaste och bästa lösningen ur alla synpunkter.
I ditt fall så förstår jag att du inte vill gå för högt mot ditt nuvarande 1planshus, men rent generellt så tycker jag även att det är en enklare procedur att bygga sadeltakstolar eller liknande som är fribärande och lägga över ett jämnt bärlag än att hålla på och bygga in boyta imellan takstolarna och både mista isolering och utrymme. i en process som enligt mig tar längre tid eller mer män för att få samma arbete gjort, samt att man måste ha ett trapp-äckel mitt i huset istället för längs en yttervägg om man så vill..
Men smaken är som baken, jag har byggt hus av båda typerna och trivs bäst med "hela plan" så att säga
 
Oj, ett "trapp-äckel"! Hahaha, förstår att du föredrar 1-planare då... ;)

Vi har satt vår trapp längs ytterväggen, tror att vägglivet blir tillräckligt förhöjt för att detta ska fungera, får väl be något proffs kolla lite närmare innan vi söker bygglovet.
 
Jag kommer faktiskt bygga fult tvåplanshus med trappen precis i mitten av huset :D
Allt för att det ska bli krångligt och obekvämt! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.