Ja, vad gäller ?? Måste sommarstugor som säljs efter 1 januari 2009 också vara energideklarerade ??

mvh
Victors fru Linnea
 
Nej , som jag har uppfattat det gäller det endast permanentboende.

Det är ju också lite svårt att uppskatta energibehove om stugan inte står fullt uppvärmt hela året :)

/K
 
Det är sant.
Är på G att hitta sommarstuga, så tänkte det kunde vara bra att veta...
 
Klippt från Boverket

Följande typer av byggnader är undantagna från skyldigheten att energideklarera. Dock gäller att om byggnaden har ett i huvudsak eldrivet luftkonditioneringssystem med nominell kyleffekt större än 12 kW så skall systemet, efter 2008-12-31, besiktigas minst vart tionde år.

* Fritidshus med högst två bostäder
 
Då tror jag minsann att min tilltänkta lilla stuga blir ett av undantagen :)

Om nån råkar läsa detta - med tanke på sommarstugeköp- finns andra sighter än Hemnet och Bolocket ??
Tar gärna emot tips, fast jag begriper ju att detta skulle hamnat annanstans i Forumet:)
 
Boliga.se är ju en uppstickare till Hemnet. Annars är lokalpressen säkert ett bra komplement när mäklare inte är inblandade.
 
tack, ska genast testa
mvh
Linnea
 
Eh, vad jag läst mig till så krävs en energideklaration enbart om köparen så vill ha en sådan och att kostnaden för denna ligger hos säljaren. Har jag tokfel?
 
Ja. Säljaren har från och med årsskiftet en skyldighet att se till att det finns en energideklaration.

Boverket
 
Ah! Läste även följande vilket jag sa till de som var här o tittade: "6. Spara energideklarationen. Om du säljer ditt hus efter 1 januari 2009 och inte kan visa upp en energideklaration har köparen rätt att utföra en sådan på din (säljarens) bekostnad. Energideklarationen är giltig i tio år."

Ska dock se till att få en sådan utförd så ingen kan klaga.
 
D
Gäller undantaget hus som är klassade som fritidshus (221) eller hus som är använda som fritidshus (men ändå klassade som 220)? Undrar om det inte vore ide att börja sälja fritidshus mitt i stan...
 
Kan nån utveckla det här kring fritidshus och permanenthus eller vad det nu kan heta. Jag trodde att allt detta föll under begreppet "friliggande småhus" som jag tror beteckningen är i fastighetsdeklarationen. Det verkar finnas vissa skillnader, bl a den sk energideklarationen som ska finnas om det är ett permanenthus. Men vad avgör om huset är fritidshus eller permanent? Om jag bosätter mig i mitt fritidshus, är det ett permanenthus då trots samma standard? Och vad händer om jag säljer det till nån som fritidshus?
 
Jag kollade med Boverket i höstas. De menade att det är husets de facto användning som avgör om det klassas som fritidshus eller bostad. Gissningsvis är en kontrollmöjlighet om någon är skriven på adressen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.