Hej,

Jag och några grannar har tänkt att ansöka om att bygga en väg till våra stugor. Området som vägen måste gå genom ligger inom Natura 2000-område samt omfattas av strandskydd så vi måste därför göra en ansökan till Länsstyrelsen.

Hela vägens sträckning är ca 150 m men i ett första skede så kommer vi inte bygga vägen ända fram till resp stuga utan bara dra den halvvägs in i det naturskyddade området (ca 50 m). Där kommer vi bygga en parkeringsplats för samtliga stugor.

När vi nu ska göra våra ansökan så vill vi alla stugaägare göra ansökan om bygga vägen ända fram till respektive stuga - även om vi just nu inte har för avsikt att bygga den hela vägen. Då är min fråga följande:
Ska man ansöka om att få bygga vägen hela vägen fram till respektive stuga + en parkeringsplats efter ca 50 m in på vägen. Eller nämner man inget om parkeringsplatsen utan bara gör ansökan om att få anlägga hela vägen (och så anlägger man parkeringsplatsen ändå)? Personligen skulle det kännas bäst att köra med första alternativ men då kanske Länsstyrelsen tycker att man inte behöver dra vägen ända fram till resp stuga eftersom man ändå kommer bygga parkeringsplatsen in närheten av stugan.

Hoppas någon förstod mitt resonemang :surprised:
/Jojjobo
 
Jag tror att om Länsstyrelsen överhuvudtaget vill tillåta någon exploatering i detta område så säger de åt er att parkeringsplats kan ni glömma, vill ni förvara bilar någonstans så blir det på era tomter och inte i ett naturskyddat område.

Jag tror också att risken är stor för att de säger helt nej till att överhuvudtaget bygga en väg om de inte väsentligen förbättrar för er. Och då får nog vägen lov att dras fram till alla tomterna.

Ett tips är att gräva lite och se om andra fått tillåtelse att anlägga saker på skyddad mark, och hur deras argumentation såg ut, liksom hur Länsstyrelsen resonerade när man godkände det hela.
 
Man kan även vända på steken.. Vi bor på ett liknande sätt, och här är Länsstyrelsen väldigt angelägen om att det ska finnas en parkeringsplats för att besökare till området skall kunna parkera sina bilar.

Mitt förslag är alltså att diskutera med Länsstyrelsen om det inte finns ett gemensamt intresse av en P-plats. Kanske dom tom ställer upp med lite pengar.

Antagligen behöver ni i alla fall bygga en vändplan vid vägslutet, och det går ju att parkera på denna, men blir det frågan om en större parkering tycker jag abslut inte att ni skall anlägga den utan tillstånd. Det kan bli ett dj-kla liv. Brott mot Miljölagen är en kriminell handling och tjänstemännen på Länsstyrelsen är skyldiga att polisanmäla sådant.
 
Tack för svaren! Jag kommer köra med öppna kort och hoppas att en vänligt förd dialog gör susen :)
 
Vår byaförening har fått dra om en väg som går på Natura 2000-område. Förutsättningarna var att vägen var tvungen att dras på ett visst sätt, för att skydda vegetation och för att vägen inte skulle ses från vattnet (det är en vinterväg). Så visst går det, så länge man är villig att kompromissa lite.
 
Gör en riktigt bra Miljökonsekvensbeskrivning går nog beslutsfattandet fortare för de lär säkert kräva en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.