Nimbus26 skrev:
Hej

Underlagspappen heter YAM 2000 MB320.

Nu är de på semster, och det läcker...Men det finns ännu ingen trossbotten så det är inte så farligt för det.... Men tar inte råsponten skada ? Ser ännu ingen skada dock ...

Vad tycker ni om att tabort läkten och lägga på ett nytt lager underlagspapp på den gamla, spika mer försiktigt och sedan på med läkt igen ?.... Finns det något dåligt med att ha dubbla lager underlagspapp?
Man kan täta med takmassa/tjära. Hade det varit ett fåtal hål är det enkelt att täta i efterhand genom att lätta på teglet och kleta på. 100 hål är värre. Jag skulle krävt att dom la om hela taket inkl råspont. Det ska absolut vara helt tätt för att inte skada råsponten.
/CC
 
Hmmmm..... Nu börjar det igen...

De har ju nu lagt på YAP 2200....snyggt och fint med pappspik.... Allt har hållit tätt i 1.5 veckor...men i natt har det regnat enormt....

Och då läcker det in lite gran visa läkten....för läkten måste ju spikas med cc60, dvs varannan på takstol och varannan mellan takstol.

Nu blir trät fuktigt vi 3 - 4 takstolar... och det är klart att det kommer in via spikarna som man fäst läkten med ?...

1) Hur gör man detta på bästa sätt ? Fäster läkten så att det inte siprar in ?

2) skall man acceptera detta för när tegel kommer på så kommer det ju inte floder med regn på läkten som det siprar in under ?

3) Kan man lösa detta på något sätt nu ?...Tex smeta tak asfalt eller klister längs de läkter vars spika läcker in vatten ?



PS Det har varit nyttigt att ha sommar uppehåll på bygget, med papp på men inte pannor...tänk om de lagt pannor på direkt.....då hade jag nog inte ens märkt det första poblem i början av denna tråd....det krävs ju rätt mycket vatten under pannorna för att man skall märka det,....
 
Det här verkar ju helt otroligt! När man har drämt fast läkten mot takpappen ska det inte kunna komma in ngt vatten, absolut inte vid takstolen iallafall. Spikningen mot enbart råsponten kan vara svårare att få bra. Jag använder 75 spik överallt och böjer på insidan, då sitter det rejält.

Det ska egentligen inte behövas, men jag kletar takmassa på taket innan jag fäster läkten där man ska spika. Sen tar jag lite extra takmassa vid ändträt på ströläkten högst upp. Jag är en försiktig och nogrann general. Det lönar sig i längden. Takmassa köper man billigast hos byggmax.

Det går relativt lätt att lätta på läkten och kleta på om spikarna inte redan är böjda på undersidan.
/CC
 
fattar inte problemet.
antingen så gör man rätt eller fel när man lägger undertak.
1: lägg råspont
2: lägg underlagspapp
3: ströa över pappen
4: bärläkt
5: pannor

har du ett undertak som läcker, reklamera. sjukt att de kan göra ett så dåligt jobb av en så enkel sak.
glöm att det är vid spiken det läcker och glöm att du behöver göra som föregående "talare".
lägger man pappen rätt, med rätt sorts fästning så behövs inget mer göras.

REKLAMERA!
Tolerar inte att det läcker. Det ska ffs hålla för 30-40 års fukt från pannorna.
Håller det inte i ett par veckor e det inte klokt!
 
Jag skriver ju att det egentligen inte ska behövas, men vad ska killen göra då för att fixa till detta i efterhand. Att göra om taket igen en andra gång är ju helt absurt.
/CC
 
Men det är ju erfarna...och har gjort detta 1000 ggr.... och de gör precis som du säger....

Nu är det ju ströläkten so spikas i taken genom pappen som läcker på ett antal takstolar......vid långvarit störtregn....pannor ej på ännu. det droppar inte in men råsponten blir lite fuktig vi takstolen då det sörtregnat på taket i sådär....12 tim...


Kommer man någonsin få ett sådant tag 100% tät ???

Eller måste man tabort råsponten och lägga om det igen ?


med största sannolikhet läcker det inte då pannor kommer på ...för då kommer ju inte störtregn på underlagspappen...

 
Av alla de tak jag lagt har jag aldrig sett en droppe komma igenom undertaket ialla fall.
Hade det varit mitt hade jag blivit rädd.
 
Bob_the_builder skrev:
Har man som kund krävt YAP 2200 spikat med pappspik (eller t ex AMA-paragraf xx.yy.zz) så gäller det. Problemet är ju att vi privatkunder sällan är tillräckligt insatta (vi som är det köper inte tjänsten  ;)) för att ställa rätt krav på entreprenören.
Eller så har man kunskapen men är höjdrädd.... ;)
 
Hej

Har pratat med några byggare som alla säger att underlagspapp skall vara tätt.... Men kan läcka innan pannor kommit på om det kommer störtfloder med vatten. Vilket det gjorde när jag såg att råsponten blev lite fuktigt på några få ställen.

Trots allt så gör ju pappspiken och läkt spiken håll i pappen...


Vid vanligt regn och / eller när pannor kommit¨på så utsätts inte taken för dessa mängder vatten direkt på pappen.....

Vad säger ni...håller ni med eller är detta dåliga undanflykter av byggare...?
 
.......är det olistrad papp så har jag märkt att det suger in vatten kapillärt mellan papplagren, och så blir råsponten blå, ful och lite vågig :-/
 
använder folk fortfarande papp utan klisterkant?!
 
Bob_the_builder
Fredrik i Trollhättan skrev:
Eller så har man kunskapen men är höjdrädd.... ;)
Det duger inte om man ska äga ett hus... Den går dock att öva bort, så det är bara att sätta igång. ;)
 
sville skrev:
använder folk fortfarande papp utan klisterkant?!
Uj ja, har kanske sett 5-6 tak läggas senaste åren och ingen har använt klisterkant.

Man köper den billigaste pappen på billigaste stället och då blir det YAM utan klisterkant........vilket i.o.f.s vart rätt i flera tiotal år tidigare, är man nogrann och får på teglet fort och sedan byter trasiga pannor osv så spelar det kanske ingen större roll, om man däremot som jag blir sjuk så det dröjer flera månader mellan papp och tegel så var det ingen bra idé att använda papp utan klisterkant >:(
 
Är det bara jag i hela världen som använder klister eller takmassa?

Om man kletar på klister själv uppepå pappspiken innan man lägger nästa lager papp så vet man säkert att det blir tätt. Det går också alldeles utmärkt att täta på ställen man har råkat riva pappen eller tvingats ha synliga spikhuvuden. Man ska inte behöva vara orolig för att det läcker igenom pappen ifall ett par takpannor går sönder.

/CC
 
Just att slippa kleta med pappklister gör ju att man köper med klisterkant.
Det man sparar per rulle äts upp av bara klistret, sen ska vi inte snacka om tiden det tar att lägga.
Är det ett stort tak får man verkligen ha vädergudarna med sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.