Consensus skrev:
Med dränering menade jag en dränering bort från aggregatet, så som det alltid sitter på aggregat med plattvärmeväxlare. Jag var mest nyfiken på om Heru med roterande växlare har det eller inte, det verkar ju behövas om man ser på mängden is och frost.
De här roterande värmeväxlarna har ingen dränering. De har inte heller någon avfrostningscykel, utan de går hela tiden.
Det blir lite snö och is i aggregatet ibland, men det är bara kortare perioder. Isen försvinner av sig själv genom att den tinar och avdunstar.
 
Efter tips från Ventilationsbutiken så har jag plockat bort tillufts fläkten och kört igång igen. På sätt så värms rotorn upp av frånluften, isen försvinner, rotorn snurrar och jag slipper få larm på låg tillufts temp. Nu har jag kört ett tag och isen har smält. Just nu står frånluft på 18 grader, tilluft på 11 grader. Ska sätta i tillufts fläkten senare för att se hur det blir. Frågan är bara om det kan bli så här igen. Den måste ju ha stannat när jag har varit borta och sen frysit igen. Alla kanaler (förutom då Avluft) ligger inbäddad i 500mm lösull.

Jag har vattenburen golvvärme i alla rum och alla har värme (20 grader just nu, håller på och testar lite med temperaturerna). Ingen har haft lägre temp än 19 grader eller varit avstängd. Är det nånting där jag ska tänka på (kontra FTX)?

När jag tidigare har kört "Forcering" efter bastubad så har den stannat. Men det var länge sedan jag körde den funktionen. Efter tips så ska jag kolla tryckvakterna (se tidigare inlägg) som jag gärna också tar hjälp med.
 
Redigerat:
andersmc skrev:
De här roterande värmeväxlarna har ingen dränering. De har inte heller någon avfrostningscykel, utan de går hela tiden.
Det blir lite snö och is i aggregatet ibland, men det är bara kortare perioder. Isen försvinner av sig själv genom att den tinar och avdunstar.
Jag har en RDKR (med roterande vvx) och den har en avfrostningsmekanism som stoppar tilluften var 6e timma och kör värmeväxlaren i etapper så att frånluften kan tina bort ev frost.

Tillbaks till problemet. Eftersom det är så mycket is på avluftsidan så skulle jag misstänka att aggregatet är i obalans. Det kan vara så att tilluftsflödet är för högt i förhållande till frånluftsflödet. Då hinner frånluften inte värma upp värmeväxlaren i den takt som uteluften kyler ner den.

Vissa aggregat visar luftflöden på en display. Jag tror inte ett ögonblick på dessa värden såtillvida det inte sitter luftflödesmätare i aggregatet. Jag skulle gissa att de visade värdena enbart baseras på fläktvarvtalen, eller i värsta fall deras styrspänningar. Detta ger en fingervisning men kan vara väldigt långt från sanningen.

Vid installation av ett sånt här aggregat bör man nog göra en ny OVK-besiktning.
 
Har du minimerat larmgränserna? Har för mej att det är +8 som är min. Lägre tilluft än så bör det ju inte behöva bli även om det är kallt ute.

Ang. tryckvakterna så valde jag (har ett 75S) att ställa dem på max för att slippa bry mej. Byter filter regelbundet 2 ggr per år istället.

Teoretiskt (OBS att jag alltså inte testat själv) så borde dina 50-60l/s motsvara runt 200 m3/h och alltså vakterna på dryga 100 Pa. Om inte diagrammet tar hänsyn till forcerade flöden måste du öka på tryckvakten motsvarande den flödesökning du vill kunna använda. Typ så skulle jag ha gjort om jag orkat...
 
Om jag förstått rätt så har aggregatet stannat för dig p.g.a. larm om för låg tilluftstemperatur.
Inte alls ovanligt när aggregat står still att det bildas is i avluften och runt frånluftsfläkten ... är fuktig luft som stiger upp genom frånluften och möter den kalla uteluften i aggregatet.
 
Tänkte bara meddela att systemet har gått/går bra nu i en månads tid. Verkningsgraden på 70% just nu. Bra? Dåligt? Nånting man kan finjustera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.