Hej!

Vi har möjlighet att uppgradera våra ytterväggar och tak från 0.14 till 0.09 i U värde med en av våra tänkta husleverantörer.
Hur står sig desa U värden gentemot andra väggar? Är det värt att uppgradera?
 
Hur mycket isolering ær det i væggarna, låter som væl isolerat båda två. Vad ær prisskillnaden?

JAg har 32cm isolering førdelat på 8cm+19,5cm+4,5cm isover mineralull. Ska ge ett u-værde på 0.12
 
Var i landet bygger ni?
Vad har ni tänkt för uppvärmning?
Hur stort bygger ni?
Vad blir extrakostnaden?

Om ni har 200m² yttervägg och någonstans mitt i landet (årsmedeltemp 4°C) blir besparingen ca 1500 kWh per år.

Om ni tänker installera bergvärme eller liknande värmepump så kanske besparingen blir 500:- per år.

Ska ni bygga passivhus så är uppgraderingen nödvändig, men i annat fall så kommer ni antagligen inte att räkna hem det ekonomiskt ialla fall inte i kombination med effektiva värmepumpslösningar.

/Patrik
 
Tack för svar!
Har pratat med arkitekterna på företaget de säger att det främst lönar sig att isåfall uppgradera taket till 0.09. Skulle i vårt fall kosta runt 15.000..
 
Nhalldin! Jag glömde svara på hur mycket isolering det är i väggarna...
vi tittar på Pearlhouse som levererar en trästomme med eps isolering. i väggarna är det standard med 250 mm isolering och i tak har vi tänkt att isåfall uppgradera till 400 mm från 300
=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.