Har vunnit budgivningen på ett hus byggt på 70-talet. Fönsterna i huset byttes ut 1987. Hur länge kan vi förvänta oss ha kvar fönsterna innan vi måste byta ut dem? Trä ram, 3-glas... I källaren är det små 2-glasfönster... Hur länge kan de sitta?
 
3-glas = gasfyllda kassetter?

De håller tills gasen läcker ut. Kan ske efter 5 eller 50 år. Man kan dock byta enstaka kassetter själv, räkna med 800:- till 1200:- stycket beroende på storlek.
 
Hur vet man när man går på en husvisning om gasen läckt ut eller inte? Hur vet jag att det är gasfyllda kassetter?
 
De blir grumliga på insidan.
 
Dom är stämplade på stålkanten runt kassetten. Där kan man se när dom är gjorda. Vår besiktningsman sa att man kan räkna att dom håller trettio år. Känns som om det var taget ur luften, men han sa så.
 
Min erfarenhet är att gasen är ute när garantin är det också.
 
Hur länge de håller beror också på var de sitter. Vi har ett par kassetter kvar från när huset byggdes 1966. De som sitter under skärmtak och aldrig får direkt solljus är klara och fina. Den som sitter mot sydväst och får sol är dammig på insidan. Övriga är utbytta från 1990 och framåt.
 
Oavsett så antar jag att ni tänker anlita en besiktningaman? Han bör kunna ge besked även om fönstren.
 
Ja, vi kommer att anlita en besiktningsman. Självklart.

Men vill veta lite om fönster innan vi bestämmer oss för att gå vidare. Säljaren har börjat bli girig och därför vill vi kolla upp så mycket vi kan själva innan vi ens gör en besiktning. Fönsterna i huset (de flesta) är insatta 1987.
 
Är de av god kvalité och väl underhållna, bör de hålla många år till.
 
Vi har precis köpt ett hus där alla fönster är bytta -88 och vår besiktingsman sa att man brukar räkna med en medellivslängd för själva energiglaset på 20 år, men de kan lika gärna hålla 50 år. Man ser att de blir mjölkiga när de är "slut". Så vi räknar kanke med att få börja byta glas efterhand i stort sett direkt vid inflyttningen.
Är de träfönster så får man ju kolla på bågarna också, hur de ser ut. Det är ju omöjligt att veta för oss.
Girig säljare? Menar du att han påstår att fönstrerna är i gott skick och inte kommer att behöver bytas på många år, som ett försäljäljningsargument, så får ni nog ta det med en nypa salt.
 
glaskasetter ( isolerglas ) 25-30 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.