I höstas hade jag killar här som dränerade runt huset och dessutom grävde bort två kullar på baksidan när grävmaskinen ändå var här. Dessvärre så var detta nog den regnigaste veckan på hela hösten, så det är en hel del goa spår runt huset, plus att vi grävde upp för ny huvud kabel in till huset och där är det en fåra som mer ser ut som en puckelpist.
Min fråga är nu då hur man på enklaste sätt kan få gräsmattan hyffsat plan igen? Finns det några enkla knep man kan använda sig av?
 
Det som går att göra och som är nästan bäst är att fräsa hela den nerkörda ytan djupt. Kanske till och med rent av fräsa om hela gräsytan. Jämna sedan till och så sedan gräsfrö. Vill du så kan du alltid lägga på ett lager med gräsmattejord på toppen innan du sår.

Fräsningen gör att de nerkörda spåren försvinner, du bryter upp den extremt kompakta jorden som skapats av att maskinerna tryckt ihop jorden.Att bara lägga i jord i spåren skulle göra att du får fickor under mark där regn och smältvatten gärna skulle samlas.
 
Har samma problem efter en dränering. Ser rent ut sagt för dj...igt ut. Blir ännu värre när tjälen går ur jorden. Inte blir det bättre av att det är ledjord hellre. Pratade med en grävmaskinist och han sa att enda chansen att få ordning på eländet var att gräva upp jorden, luckra upp den. Han talade om ett grävdjup på en meter. Hos mig användes en lastmaskin för att styra igen, och den vägde 15 ton. Körde dessutom fram och tillbaka i samma hjulspår, därav det stora grävdjupet.
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
Vi har använt den lättare varianten dvs fyllt igen hjulspåren med ny jord och sått gräsfrö. Det har fungerat bra hos oss, men då har vi i huvudsak sandjord.
 
Robert_Maria skrev:
Det som går att göra och som är nästan bäst är att fräsa hela den nerkörda ytan djupt. Kanske till och med rent av fräsa om hela gräsytan. Jämna sedan till och så sedan gräsfrö. Vill du så kan du alltid lägga på ett lager med gräsmattejord på toppen innan du sår.

Fräsningen gör att de nerkörda spåren försvinner, du bryter upp den extremt kompakta jorden som skapats av att maskinerna tryckt ihop jorden.Att bara lägga i jord i spåren skulle göra att du får fickor under mark där regn och smältvatten gärna skulle samlas.
Hej,

Lånar tråden lite granna, vi har samma situation då vi hade en lastbil inne på tomten med grus. Nu ser vår gräsmatta ut som hej kom och hjälp mig (var lite så innan lastbilen också)

Meda fräsa, är det en helt vanlig jordfräs du tänker på ?

Johan
 
Exakt. Man bör försöka fräsa upp emot 30 cm för att luckra upp den ihoptryckta jorden.
 
När man fräser blir det oftast tuvor och annat elände som måste tas om hand om, räfsas, o annat elände...
Jag fräste upp hela vår gräsmatta efter att vi grävt ner jordvärmeslingor, det gör jag aldrig om, det tog oss flera veckor o räfsa och ta bort tuvor.
Jag hade köpt lite jord o häft på och sått nytt gräs om jag gjort om detta idag!
 
fresve skrev:
När man fräser blir det oftast tuvor och annat elände som måste tas om hand om, räfsas, o annat elände...
Jag fräste upp hela vår gräsmatta efter att vi grävt ner jordvärmeslingor, det gör jag aldrig om, det tog oss flera veckor o räfsa och ta bort tuvor.
Jag hade köpt lite jord o häft på och sått nytt gräs om jag gjort om detta idag!
Det var nog detta jag var lite rädd för....

Jag får nog be de som körde lastbilen att komma förbi med deras lilla grävare och be dem att plana ut gräsmattan. Blir nog inte många hundralappar och jag slipper träningsverk.

Sedan är det ju ett nöje för min tvåårige son att ha en riktigt grävmaskin på tomten :)
 
Gör som mina grannar,gå till en granne som har en röd traktor och traktorburen jordfräs....

Efter ett par tre ordentliga vändor över tomten så finns inte alls så mycket att kratta och det blir slätt som ett salsgolv.

Kostnad...kaffe med dopp och kanske en pilsner eller två.
 
Hehe, det var precis en sån jag hade hemma, kanske han körde för få ggr, jag vet inte, jag var inte hemma när eländet skedde.
 
Där ser man..

Trixet är att fräsa "loss" första vändan sedan "söndrar" man de följande.
Jordmån och fuktighet spelar också in för resultatet.
 
Saken för min del är att det bara ligger ett litet lager med jord o sedan är det lera under o jag har fått för mig att det inte blir så bra om man skall köra jordfräsen i lera? Samtidigt så är ju leran så packad på sina ställen att det blir små sjöar på de ställen där grävaren dragit fram, så frågan är vad som är bäst just när man har så mycket lera?
 
Blir nog till att styra undan matjorden och luckra upp leran. Se inlägg 3.
 
ska ni fräsa upp och är rädda för att det ska bli tovor, så hyr en riktigt jordfräs på hyrställe!

Då menar jag en självgående finmalande modell.
bifogar bild (om det lyckas..)
 
  • CRT51[1].jpg
Ett annat hett tips är att inte fräsa förän det torkat upp ordentligt i marken. Rör inte marken förrän bönderna gör det i vår.
 
  • Gilla
Hauki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.