Hej

Jag har en gigantisk öppenspis (ca 2,5m bred) i min gillestuga, skulle vilja ta bort denna, är det någon som har ett förslag på hur man skall göra och vad man skall ersätta den med.
 
Jag hade också en jätte ful och stor öppen spis i min gillestuga. bilade ner den och ersatte den men en täljstenskamin. ett jävla jobb men helt klart värt det. fast man fick ju gjuta igen golvet och bygga in skorstenen med eldfasta skivor. men snyggt och bra blev det.....
 
ok, hade själv dom tankarna. Vad menar du med ett jävla jobb ??, skulle vara bra att veta innan man kastar sig in i det :)
 
När man bilade bort spisen blev det kvar ett stort hål i golvet. tydligen hade dom gjort spisen först och sen gjutit en "kaka" på resten av golvet (antagligen för att få det rak och jämt). så det fick man ju gjuta igen. sen blir det väldigt mycket sten (mycket me3r än vad man tror) av en spis. och en gillestuga är ju i källaren så allt måste ju bäras upp och genom hela husten. Dammar som f-n gör det också. sen ska ju nya kaminen anslutas till skorstenen på ett bra sätt också. men jag renoverade hela gillestugan så jag behövde inte vara så rädd om matta och dyl.
 
Tack för svaret, låter som överkomligt, jag börjar i den ändan. Lär nog få in lite tips under arbetets gång här på forumet.
Lär ha räddat fritiden ett tag framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.