Den besiktningsman Älvsbyhus använde när de besiktigade grannens hus var inte garbo certifierad. Han höll med husägaren om att ex plastmattan var fellagd från fabrik i tvättstugan/grovköket, sedan gick han ut med älvsbyhusförsäljaren och diskuterade ca 15 min, därefter var det inget problem utan man använde sig ju av "Älvsbyhus normer", och inte av ex byggAma. Grannen som var fd golvläggare blev ursinning och har stämt Älvsbyhus. Fallet är ännu inte avgjort, men advokater är inblandade...
 
Vad jag tycker är märkligt är att det inte ställs några krav på att kvalitetsansvarig ska vara oberoende. Det är ju KA som kollar att normerna uppfylls under byggets gång och i det skedet är det ju enklare att åtgärda brister än i efterhand. Att byggfirman själva får vara KA och därmed tjäna en extra slant för att granska sig sjäv gör mig förbannad. Att komma tillrätta med detta hade förmodligen sparat pengar för alla parter.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
jenfor skrev:
Vad jag tycker är märkligt är att det inte ställs några krav på att kvalitetsansvarig ska vara oberoende. Det är ju KA som kollar att normerna uppfylls under byggets gång och i det skedet är det ju enklare att åtgärda brister än i efterhand. Att byggfirman själva får vara KA och därmed tjäna en extra slant för att granska sig sjäv gör mig förbannad. Att komma tillrätta med detta hade förmodligen sparat pengar för alla parter.
Det här känns lite rörigt tycker jag.
Generalfel nummer ett när man bygger hus är väl att utse sin egen kvalitetsansvarig och inte ta den som husföretaget hostar upp.
När det gäller besiktningsmannen är det ju svårt att veta vem han är, han utses ju av Garbo utan att du har något att säga till om. Om du har en duktig kvalitetsansvarig så kommer han eller hon förhoppningvis ta besiktningsmannen i örat på slutbesiktningen om denne inte gör sitt jobb.
 
Viktigt att veta för den som ska välja hus är det som Småhusskadefonden och Anticimex skriver på sina hemsidor om problem i hus med krypgrund, torpargrund eller vad man nu vill kalla det. Fabrikanterna visar själva på problemställningen genom att erbjuda en avfuktare till utrymmet under huset. Framtida kostnader med kompressorhaverier och själva driftkostnaden.

Den som just byggt hus tycker självklart att allt är bra! Det är efter fem eller flera år som man ska intervjua köparna av dessa hus.
 
maggan9 skrev:
Den besiktningsman Älvsbyhus använde när de besiktigade grannens hus var inte garbo certifierad. Han höll med husägaren om att ex plastmattan var fellagd från fabrik i tvättstugan/grovköket, sedan gick han ut med älvsbyhusförsäljaren och diskuterade ca 15 min, därefter var det inget problem utan man använde sig ju av "Älvsbyhus normer", och inte av ex byggAma. Grannen som var fd golvläggare blev ursinning och har stämt Älvsbyhus. Fallet är ännu inte avgjort, men advokater är inblandade...
KA ska tillvarata husköparens intressen INGET annat. Skumt att vissa husföretag jobbar med att granska sig själva. Borde inte ens vara tillåtet!
 
I Gar-bo:s styrelse sitter ingen mindre än Älvsbyhus VD Donald Johansson. Man kan undra på hur somliga tänker när de sitter på flera stolar samtidigt ...
 
Tack för alla svar. Vi är dock inte mycket klokare för det.

Vi väljer väl mellan LB-hus Ugglan som är ca 200 000 dyrare. Men det finns ju fördelar med Älvsbyhus som inte LB-hus har också, och självklart vice versa.

Vi är helt enkelt hopplöst förvirrade.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Snurrepurran skrev:
Tack för alla svar. Vi är dock inte mycket klokare för det.

Vi väljer väl mellan LB-hus Ugglan som är ca 200 000 dyrare. Men det finns ju fördelar med Älvsbyhus som inte LB-hus har också, och självklart vice versa.

Vi är helt enkelt hopplöst förvirrade.
Det är väl i princip bara priset som talar för Älvsbyhus. Rent standardmässigt talar allt för LB-hus. Sedan är ju frågan om man tycker det är värt pengarna.
 
Jag tror LB-huset är mycket energisnålare jämfört med Älvsbyhuset. Ugglan har ju väldigt bra fönster dessutom slipper ni ha en avfuktare som står och går och drar ström. Elen blir ju inte direkt billigare. Kanske något att ta med i beräkningen inför framtiden.
 
hejsan

jag bara undra vilka fördelar som ni ser med Älvsbyhus när ni jämför med Lb-hus, det kan väl bara vara priset eller?
Är det inte en massa tillval man får göra för att komma upp till "normal husstandard"? Jag läste på Smålandsvillan.se
och där ingår inte ens en häll utan bara en vanlig platte-spis, tvätt och diskmaskin får man handla själv.

Jag kan hålla med om att husen är billiga, men standarden i husen tycker jag är alldeles för låg, det känns som när man valt till det "nödvändiga" så är skillnaden inte så stor.

mvh Andreas
 
Det blir hursomhelst billigare att plocka ihop vitvaror själv än att låta en husfirma göra det! (oavsett firma).
 
Redigerat:
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
magnuse74 skrev:
Det blir hursomhelst billigare att plocka ihop vitvaror själv än att låta en husfirma göra det! (oavsett firma).
Problemet är bara att du knappt får någonting alls för de medföljande vitvaror du väljer bort och tänker ersätta med egenköpta. Husföretagen drar av typ hälften av marknadspriset. Så det blir inte billigare att köpa själv. När vi byggde med LB-hus blev det betydligt billigare att uppgradera och betala mellanskillnaden än att välja bort och köpa själv.
 
Problem är bara problem om man ser det som problem.

Välj inte bort någonting som ingår! Packa istället ej upp vitvarorna och åk till närmaste återförsäljare och "byt in dem" mot bättre grejor.

Alternativt sälj på blocket!
 
Snailman
På forumet har det tidigare framförts att det finns vissa husfirmor som drar av det verkliga värdet på vitvaror

vissa andra drar bort allt utom den vinst de lagt på vitvarorna (ganska mycket vinst)

Det finns en hel del husfirmor som saknar skam i kroppen:eek:
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
magnuse74 skrev:
Problem är bara problem om man ser det som problem.

Välj inte bort någonting som ingår! Packa istället ej upp vitvarorna och åk till närmaste återförsäljare och "byt in dem" mot bättre grejor.

Alternativt sälj på blocket!
Förlåt, jag menar såklart MÖJLIGHETEN att få sälja sprillernya varor till kraftigt reducerat pris på Blocket (du inbillar dig väl inte att du får full ersättning, varken där eller hos återförsäljaren)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.