Hur långt avlopp kan man dra i plattan?
Håller på o skissar lite på ett tänkt lösvirkesbygge med platta på mark.
Eftersom badrummet ligger i bortre hörnet mot planerat utlopp ur huset funderar jag på om det är någon fara att avloppsröret i plattan (eller under den) blir för långt. Som det är ritat i nuläget är det totalt 15 m, först 5 m sen en 60 gr krök och sen 10 m innan det kommer ut ur huset.
 
Byt ut 60 gr mot 2 st 30 gr, då är det inga problem.
 
Snailman
enda tillfället jag kan se när det skulle bli för långt, är väl om du inte har utloppet du ska koppla till tillräckligt djupt, för att det fall du minst måste ha, räcker till...

blev nog lite konstig meningsbyggnad men...:)
 
mitt längsta avlopp i plattan är ca 22 m så det ska inte vara något problem.
 
Har det visserligen utanför plattan, men jag har 40 m från en toalett, ibland kräver det en ordentlig spolning. Absolut minimum fall då marken lutar åt fel håll (inte så bra med rören ovanpå marken)

Protte
 
Bör man inte köra med160mm dimension till huvudstammen, och sedan dimma ner till 110mm under själva betongplattan.
Ska till att gjuta en ny husgrund och undrar vad för typ av anslutning man kör på golvbrunnar egentligen??

M
 
Snailman
tja kommunen där jag ska bygga drar 110 till tomten så större än det blir ju inte bra

anslutning till golvbrunn vad menar du då? de som drar rören under cellplasten brukar ju ha golvbrunnar med bottenanslutning...
 
Mikael_L
monsterbyggare skrev:
Bör man inte köra med160mm dimension till huvudstammen, och sedan dimma ner till 110mm under själva betongplattan.
Varför då :confused:

Ska till att gjuta en ny husgrund och undrar vad för typ av anslutning man kör på golvbrunnar egentligen??

M
Golvbrunnar har jag sett med både 110, 75 och 50 mm lodrätt utlopp samt 75mm och 50mm vågrätt utlopp.
I garaget har jag använt 75mm lodrätt och ser ingen anledning att göra på annat vis till huset sen. På överplan blir det väl antagligen 75mm vågrätt.
 
Har hört att det ger bättre flöde, finns ju en del som bajsar stora saker som kan fastna i ett 110 rör ;)Skämt åsido ...trodde faktiskt det rent logiskt sätt kunde vara en bra metod med 160 rör?
 
Mikael_L
Jag skulle tro att upp till 110 är dimensionen viktig, för att förhindra stopp, men över 110mm är det kapacitetsökning som är grejen.
T.ex. 8 hus delar på samma pipa, då ska man inte ha 110, utan minst 160 mm.

Men nu är jag helt klart ute i tassemarkerna ... Jag kan ha dunderfel också .. :surprised:
 
Jo precis det där med kapaciteten som jag tänkte på när det gäller lite längre rör-dragningar brukar man ju öka rör-dimensionen för att få bättre sug/flöde. Nu har jag ca 15-20meter till kommunens avloppsstam åxå, så det var bara min tanke.
 
Redigerat:
Snailman
om kommunens ledning är 160 så är det väl ok, men är deras 110 så är det nog inte så bra om den plötsligt smalnar av från 160 till 110... (medströms sas)
 
110 mm till WC-stol och huvudstam under huset
75 mm till badkar,duch,tvättstuga mm
50 mm till handfat kanske köket också

Det viktiga är att rätt mängd vatten passerar i röret,för lite ,stopp osv.
 
Vad för rör använder man vid själva ingjutningen? Är det speciella genomföringsrör vid ingjutningen?

Kan någon förklara vad för typ av golvbrunn? är det markavloppsrör under hela plattan eller byts det till inomhusavlopp sista biten under plattan etc..

Tacksam för tips så man kan räkna ut detaljerna av böjar 88* 45* förminskning etc..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.