Hej

Jag har precis köpt lägenhet och ska köpa vitvaror till köket, jag har väl inte tänkt att ha allt från samma märke då det blir för dyrt..

Det första jag tänkt mig iaf är följande:
GRAM Inbyggnads ugn/Induktionshäll

* KKI60-90TF/IO57
* Artnr PGRA7

11 400 kr

Men just detta med att det är ett "nytt" företag skrämmer mig lite, inte att det tillverkas i Polen för det gör säkert E-Lux och andra märken också, men garantier osv, man har väl bara 2 år??

Jag hade tänkt köpa på Onoff i Sverige, men jag bor i Norge och 10 min från där jag bor har GRAM det norska kontoret så tänkte att jag kunde hänvisa mig dit (ska kolla så att detta går innan jag köper).

Men vad tycker ni då, bör man köpa detta? När det gäller pris/funktioner så är detta det bästa jag hitttat för det priset...

Tacksam för svar och tips på saker runtomkring, garanti, ev. försäkring osv..

Mvh

PS. Jag såg att ugnen väger hela 44 kg, mot E-Lux osv som väger ca 10-15 kg mindre. Vad kan detta vara för nackdel? Använder man material som är billigare=väger mer? DS
 
Redigerat:
Benji9 skrev:
Hej


Men just detta med att det är ett "nytt" företag skrämmer mig lite, inte att det tillverkas i Polen för det gör säkert E-Lux och andra märken också, men garantier osv, man har väl bara 2 år??

Hej,

Jag har precis startat min köksrenovering och har investerat i Grams 80 cm breda induktionshäll (en av få 80 hällar med 5 zoner till rimligt pris, som jag lyckats hitta i alla fall).

Angående nytt företag kollar man på: http://www.gram.se/Default.aspx?ID=12975 så ser man att det var 2001 som polackerna tog över.
Skulle dom vara ute efter att stycka, sälja och lägga ner så borde dom gjort det för ett tag sen... Så jag känner mig inte orolig i alla fall.

/markus
 
Benji9 skrev:
PS. Jag såg att ugnen väger hela 44 kg, mot E-Lux osv som väger ca 10-15 kg mindre. Vad kan detta vara för nackdel? Använder man material som är billigare=väger mer? DS
Njaa, materialet är väl dyrare ju tyngre det är. Och enligt mig är det ganska viktigt att ha en stadig ugn, speciellt om det är en varmlufts. Har en Electrolux nu och i den uppkommer det i vissa fall vibrationsljud av fläkten.
 
Mycket oro om polackernas kvalitet, det känns lite passé eller? Det är ju inte direkt Polens spjutspetsingenjörer som kommer hit och plockar lingon.... :) har själv jobbat i Warszawa ett år och teknik har betydligt högre status där än här.

Köpte induktoinshäll, ugn, kyl, frys och disk från Gram via Elgiganten. Egentligen strunt samma var det kommer ifrån men hällen var väldigt snygg med slipade kanter och ugnen var också bland de snyggare (handtaget). Hittills fungerar allt superbra. Du kan alltid spela ut Elgiganten mot Onoff pga prisgaranti och förhandla in extra försäkring, iaf rabatt. I mitt fall var Giganten proffsigast med helhetslösningen och billigast.

Lycka till
 
Nu har jag bestämt mig för att jag ska köpa Husqvarna istället, då vet man iaf att man får det man betalar för, dessutom gäller garantin i många länder som är ett plus för mig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.