Hejsan, vill gärna höra från er vad era byggkreditivsräntor är. Jag har Swedbank och fick en 3 månadsränta på 3,8% för ett par veckor sedan. Den justeras ju snart igen, men vore intressant o höra om vår ränta ligger allt för snett.
 
Din ränta kommer väl inte att justeras på - just 3 mån, eller har du månadsvis? Annars är väl din ränta jättebra med tanke på att byggkreditiv alltid ligger högre jmf med placerade lån.

Kjell G
 
Swedbank, 2,74%
 
Kjell_G skrev:
Din ränta kommer väl inte att justeras på - just 3 mån, eller har du månadsvis? Annars är väl din ränta jättebra med tanke på att byggkreditiv alltid ligger högre jmf med placerade lån.

Kjell G
Så har det inte varit de senaste åren. Jag har rörlig - 0,20 på mitt kreditiv.
 
Har fått erbjudande om 3,7" till 4,65% på SEB.
Med det borde vi ligga klart i topp eller?
Vårt bygge är ett lösvirkesprojekt och kanske tycker banken att risken är större i dessa lån?
 
Kolla nån annan bank där du bor. Tycker att det låter mycket.
 
Hmm, kollade upp och då jag fick räntan "skriven" så var rörlig på 3.35 enligt officiella räntelistorna. Varför fick jag 3.8? Är byggkreditivsränta vanligen satt högre än vanliga rörliga räntan? De bara satte den utan att fråga mig eller säga till före vad räntan är...
 
Redigerat:
Våran ligger på 5,5%. Swedbank. Blir vi lurade, eller? Hur gör ni? Kan man bara kräva en sänkning?
 
Låter väldigt högt.

Vi hade en ganska hög ränta i början på vårt kreditiv pga att vi lite naivt förutsatte att villkoren var anständiga och vi kollade inte med någon annan bank. Efter att vi träffat två bekanta som jobbade på swedbank som blev tokiga när de hörde vad vår ränta låg på så hörde av oss till swedbank och talade om att vi inte var nöjda, men svaret var att räntan var bra och konkurenskraftig. Ringde då till en annan bank och fick per telefon löfte om mer än 1% lägre direkt om vi flyttade. Hörde sen av oss till swedbank igen och talade om att får vi inte ett bättre bud än den andra banken så flyttar vi hela lånet. Det tog tydligen skruv för de sänkte vår ränta direkt så rådet är att ha något konkret att komma med annars får du bara ett standardsvar där banken tycker att dina villkor är väldigt bra.
 
F
När vi tog byggkreditivet (Swedbank) i Februari -08 fick vi första bud på på 7%, slutade på ca 4,7% när vi var färdiga med förhandlingen. Innan denna veckas sänkning av reporäntan så låg den på 3,2%.
 
3,15 innan sänkningen som kommer nästa vecka. Nordea.
 
va f-n... blir irriterad nu.
 
Redigerat av moderator:
Det gäller att ligga på och tjata. Jag kollade vad andra här på forumet hade i ränta och använde det som argument. Se till att få räntan på kreditivet bundet till något som du kan följa och jämföra med t ex stibor. (skriftligt, så slipper du tjata senare).

Vi ligger på 3 % just nu, intressant att se hur mycket sänkningen blir.

Gör bankerna skillnad mellan prefab och lösvirke? (vi bygger med lösvirke).
 
3.45% Swedbank Linköping.

Några fler som har byggkreditiv i Linköping kommun? Intressant att jämföra regionalt.
 
Nu har Handelsbanken sänkt 1%, så vi ligger på 2,25%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.