C
Halloj!
Har köpt en "Laxen" vedkamin från en militäröverskottshandlare. Proveldade lite i helgen, men blev lite förbryllad så jag tänkte höra om det är någon på forumet som har erfarenhet av denna kamin.

Det första jag konstaterade är att den saknar roster. Skall det finnas något man ställer inuti kaminen? Eller är det tänkt att man skall elda direkt på botten av "lådan"?

Det andra som förbryllade mig är jag inte fick tilluften genom ventilerna i luckan att räcka för en vettig förbränning. Med tre st mindre vedträn och bra fyr i kaminen gick det bra så länge jag lämnade luckan på glänt, men stängde jag luckan började det genast pyra. Tycker ventilerna ser lite väl snålt tilltagna ut... Någon med erfarenheter?

laxenf.jpg
 
Vad har du för skorsten? Troligen dåligt drag?

Dom brukar brinna bra med bara nåra meter plåtrör, man kan tom strypa ventilerna. Det ska väl föreställa primär och sekundärluft.

Nåt roster ska det inte vara.
 
I botten på kaminen brukar man lägga in sand, för att inte den skall skadas
 
C
Körde med röret som kom med, ca 1,5 meter långt, samma diameter som "muffen" på kaminen.
Hur askar man ur kaminen när det inte finns nåt roster? Väntar tills man eldat klart?
 
cpalm skrev:
Hur askar man ur kaminen när det inte finns nåt roster? Väntar tills man eldat klart?

Japp!
Kom ihåg att lägga in ett lager sand för att skydda botten innan du börjar elda för hårt.
 
Eller ett par eldfasta stenar kanske inte hade varit så dumt
 
G
Hej var kan man köpa "Laxen" som överskottsmaterial från försvaret ? Har dom en websida ?
 
gingiskahn skrev:
Hej var kan man köpa "Laxen" som överskottsmaterial från försvaret ? Har dom en websida ?
http://www.vedkaminer.nu/ Visserligen inte försvaret, men samma kaminer.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.