Hejsan!

Jag har ett hus från 1909 med 50-80cm krypgrund. Är det vettigt för mig att borra hål ner till grunden och sedan dra rören under kåken eller behöver man dra alla rör jäms med väggarna i huset så väggarna ser ut som en 14-åring med tandställning? Naturligtvis måste jag dra lite annorlunda på övervåningen. Då blir det igenom garderober och sedan utanpåliggande till elementen.

Vad kostar det som billigast om man gör jobbet själv. Räknar med ca 10-12 element och huset är på 140kvm på 1.5 plan?

Eller är det ett jobb man ska leja bort, och isåfall vad brukar det kosta ungefär?
 
Dra rören under kåken du!
Kom bara ihåg att isolera väl!
Beroende på hur mycket du ska göra själv mellan 50 000 - 100 000, kan jag gissa på.
För en erfaren montör tar det ca 1-2 veckor att göra en konvertering, Kostnader är
radiatorer ca 25 000
arbete ca 35 000
övr material som rör , kopplingar, t-rör , vinklar, klammer osv osv beror på hur krångligt det skall göras och vad det skall vara för rör , koppar eller elförzinkat !
 
Ja det hjälpte mig inte mycket. Det enda jag fick klart för mig är att du räknat på "dubbelt element" då dessa ligger på knappt 2000kr inkl termostat.

Att det tar 1-2 veckor menar du att rörmokaren jobbar undan 1 veckas jobb (40tim) på 2 veckor?

Jag hörde för en tid sedan att en riktlinje är att det kostar ca 5000kr per element. Dvs i detta fall skulle det kosta mig 50-60 000kr. Är det rätt att räkna så?
 
Om du skall dra under huset, så tänk på att kolla att det verkligen går att få upp hålen på rätt ställe. Ofta är grundmuren tjockare än ytterväggarna, Så om du borrar uppifrån där du vill att rören skall komma upp, så hamnar du kanske mitt i grundmuren. Radiatorvalet styrs ju dels av rummets egenskaper (finns beräkningsmodeller och program på radiatortillverkarnas hemsidor). Dels av vilken värmekälla du tänker dig.

Om vi antar att du vill ha någon form av värmepump, bergvärme elelr luft/vatten. Då är det en fördel för pumpens verkningsgrad om man kan hålla så låg temperatur som möjligt till radiatorerna. Det går om man tar till lite kraftigare radiatorer.

Så troligen skall du räkna med minst dubbel radiatorer.

Skall du istället värma med pellets eller ved så tror jag inte att det är lika viktigt att hålla ned vattentemperaturen.
 
Tack för tipset. Viktigt att kolla just detta med vägg/grunden som du säger. Inte tänkt på det faktiskt!

Det blir troligtvis bergvärme som installeras. Är bara lite orolig för krypgrunden och skorstenen som använts flitigt alla år tidigare. Installerar jag nu bergvärme så kommer vi inte att elda lika mycket i öppna spisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.