Kan någon beskriva hur man fräser ur för självstängande gångjärn?
 
Om vi pratar Blums gångjärn för köksskåp och liknande så gäller bottenborr, typ kvistborr på 35mm. Borras normalt i stativ, ej frihand. För fastsättningsskruvarna så borras dom lämpligen då gångjärnet skall fästas.

Ska du borra många hål som sitter på samma ställe så lönar det sig att göra en enkel jigg i plywood och anslag så att du får rätt avstånd varje gång.

Instruktionerna för Blum finns i deras katalog, det gäller att hålla rätt avstånd till kant beroende på om det är heltäckande lucka, halvtäckande eller infälld.

För mina luckor som är heltäckande på skåpstommen så gäller 5mm mellan borrhål och luckkant. Viss felmarginal finns men inte mycket. detta avstånd beror på luckans tjocklek också. Luckans profil på kanten spelar också in hur nära kanten gångjärnen skall sättas.

Jag testade innan på material i samma tjocklek och profil innan jag satte borren i riktiga luckan.

Fast ovan gäller som sagt Blums självstängande gångjärn.
 
Själv fräser jag dem med handöverfräsen och en mall.

/Kent
 
Kan du beskriva hur du går tillväga lite närmare? Känner mig alltid extra vinglig då jag har handöverfräsen lös. I fräsbordet går det naturligtvis inte eftersom stålet då blir dolt.
 
En borrmall kanske kan vara något. Har aldrig använt den själv och vet inte vad den kostar men det verkar ju smidigt vid en första anblick...
 
den på theofils kostar ca 1500:-

finns en mall på hornbach till både 20 mm och 35 mm gångjärns koppar . kostar runt 150 :-
 
Skiter du pengar, ska göra serier eller bara är sjukligt intresserad av verktygsköp kan du ju kolla Blums Ecodrill. Rätt fräck jigg för att borra hål till deras gångjärn. De har mycket prylar för ändamålet, från små jiggar upp till stora maskiner för ändamålet ;)
 
Luddet>En bit MDF tjockare än ditt mallinlägg till handöverfräsen.
Räkna på hur stort hålet skall vara, dvs skillnad mellan skäregg och mallinlägget.
Borra med ett ställbart borr i pelarslipen med ca 0,5 mm undermått.
Putsa mallen och testa att fräsa i en bit spill, här ställer man djupet med.
Mall klar, sätt dit en list som anhåll om du vill och spänn sen fast den i luckan och fräs.

Sen har du kvar spillbiten så du enkelt kan nollställa djup emot denna.

I korthet är det en bit MDF med ett hål i som mallinlägget går emot.

/Kent
 
Tack Kent!

Har skrivit ut ditt tips.
Alve
 
Är man lite bekväm finns det självstängande gångjärn för utanpåliggande montage, d v s fästes bara med skruv. Funkar också.

MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.