Planerar att kasta in tre stora velux takfönster på ovanvåningen på ett 1½ plans hus med 38 graders taklutning. Samma våning kommer att värmas med golvvärme och min fråga blir då kommer det att vara stor risk för kondens?

se_lyspan99.jpg
 
Ingen alls.
Vi har det, och har inte sett någon imma på takfönstren i vinter.

Det hänger mest på om du har korrekt ventilation, något som för övrigt gäller för vanliga fönster i djupa smygar..
 
Perfekt!

Det hänger mest på om du har korrekt ventilation, något som för övrigt gäller för vanliga fönster i djupa smygar..
Ok, nu är man lost, vad menar du med korrekt ventilation?
 
  • Gilla
Eliaz_jkpg
  • Laddar…
Hehe :)
Inget värre än att du har ventilation enligt gängse normer - dvs att du har en korrekt inställd mekanisk frånluftsventilation eller frånluftsvärmepump alternativt en balanserad ventilation med värmeväxlare.

En schysst ventilation helt enkelt och inte nån mysko självdragshistoria. :D
 
Vad menar herrarna med stora takfönster? Storlek?
 
Vad menar herrarna med stora takfönster? Storlek?
Jag hade tänkt mig 114*140 plus eventuellt ett mindre ej öppningsbart nedan på 114*70.

Förutom att man behöver en bra ventilation är det viktigt att undre och övre smyg har en vinkel så att luften kan cirkulera.
Tänkte använda Veluxs egna smyinklädnad, vad tror du om detta:
se_LYSN_0020.gif
 
Jag förutsatte Velux originalsmygar...de funkar mycket bra.

Vi har 2 st 94*160 i vardagsrummet och 114*140 i sovrum och badrum.
 
KarlXII skrev:
Jag förutsatte Velux originalsmygar...de funkar mycket bra.

Vi har 2 st 94*160 i vardagsrummet och 114*140 i sovrum och badrum.
Räcker ljuset i v-rummet? Skulle du installerat ännu större så här i efterhand?
Vi har tänkt oss 2 st 80*140 i allrummet och det känns, ja jag vet inte ?
 
Nej, jag är helt nöjd...
Vi har iofs en massa andra fönster i vadagsrummet, bl.a har vi öppet till nock och ett par 3.30 höga fönster på övervåningen samt en massa andra fönster, så ljus saknas inte..

Men jag törs säga att takfönstren står för en stor del av ljuset i rummet. Och med den kvadratmeterytan glas mot söder måste man kunna ventilera ordentligt annars blir det snabbt kanonvarmt därinne. Därför har vi motorstyrning på takfönstren....det är otroligt effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.