Hej på er , håller på och målar fönstersmygarna i huset, och vad jag har hört så skall man inte måla fönstebrädorna med vattenbaseradlackfärg för att detta kan ha en tendens till att få krukorna att "fastna" i färgen?? men oljebaserad färg har ju en tendens till att gulna å de vill jag inte heller. Så nu till min fråga: kan man lacka fönsterbrädorna med vattenbaserad lackfärg och sedan stryka dom med klarlack? Mvh Mathias!!
 
Rent generellt så är det jättesvårt att få bra finish med vattenburen lackfärg. Testa. Ett problem jag upplever är att den torkar alldeles för fort.

Min absoluta favorit är annars Jotun Lady matt. Den är oljebaserad och helt underbar att arbeta med. Den verkar även vara färghandlarens favorit, de som inte har den suckar längtansfullt när man frågar efter den.
 
Det finns vattenlöst snickerifärg/lackfärg som inte är termoplastiska (klibbar)
tex alcros serva lack aqua
 
Ahh glömde nämna att saken även är den att jag helst inte vill jobba med oljeburen färg inne är för att vi har 2 små knoddar samt 2 hundar som fnyser å frustar som 2 brunstiga tjurar när man tar fram penseln, ;-) men Tack för 2 jätte bra tips!
 
Peppe400 har svaret.
 
Flugger har en som inte är termoplastisk samt torkar betydligt långsammare än tex beckers & jotun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.