Hej!

Jag håller med min badrumsrenovering och har några punkter jag är osäker på.
Vet att det står massor om det i forumet, men gör ändå min egna lilla tråd.

Det gäller främst golvet. Jag träbjälklag c/c 600, sen ligger det 22 mm golvspånskiva på det,
och vad behövs sen? Jag ska ha elektrisk golvvärme, och sen såklart flytspackel.
Behövs det något mer mellan golvspånet och flytspacklet, typ en fibercementskiva eller?

Min nästa fråga gäller den ena väggen. Väggen är isolerad och leder ut till en kattvind,
bakom isoleringen sitter det plast. Ska plasten vara kvar?

Givetvis är det helkaklat som gäller, när jag kommer så långt.

Tacksam för era svar.
 
På golvet skall du inte behöva göra någonting mer. Under förutsättning att spånskivan sitter fast ordentliugt, inte släppt i limmningar etc. Så behöver du bara flytspackla. Du skall spackla ca 15mm (kontrollera med anvisningar för det spackel och den golvvärmekabel du väljer). Spacklet styvar upp skivan. Glöm inte armeringsnät. Den angivna tjockleken gäller på den tunnaste platsen. Och det är viktigt att skivan primas först.
 
Tack för ditt svar men
Golvspånet är så vitt jag vet bara skruvad i bjälklaget....
Är det problem då?
 
Eftersom det krävs att golvbjälkarna skall monteras c/c 30 cm för klinker måste du kolla om golvet sviktar eller om det känns stumt. Om du vill försäkra dig för att inga problem skall uppstå är ett förslag att du lägger ett nytt lager 22mm spångolv, limmat och skruvat, på det gamla
 
pirk skrev:
Eftersom det krävs att golvbjälkarna skall monteras c/c 30 cm för klinker måste du kolla om golvet sviktar eller om det känns stumt.
Det verkar vara ett missförstånd att det krävs c/c 300 för träbjälklag. Max c/c 600 är det som står i alla föreskrifter och branschregler.
 
(Min nästa fråga gäller den ena väggen. Väggen är isolerad och leder ut till en kattvind,
bakom isoleringen sitter det plast. Ska plasten vara kvar?)
Vad jag har lärt mig är att det inte skall vara plast innanför ett tätskickt. Det kan då bli "stående" fukt som inte kan vädras bort mellan tätskickt i badrum och plast i yttervägg. Men å andra sidan skall det ju inte komma in fukt i väggen för då är ju något fel.
 
Tack för era svar

Beträffande golvet verkar det vara delade meningar, men som jag förstår reglernaska det räcka med c/c 600, så frågan är mest vad man ska ha mer än 22 mm golvspån

Och gällande plasten så håller jag med dig Peter, tror inteheller man ska ha den kvar. Men blir det fukt där är det något annat fel.....

Kom gärna med fler tankar o ideer
 
Som Hempularn skrev så ska du inte ha något mer än 22 mm golvspån som skruvlimmas i bjälklaget samt fiberarmerat golvspackel. Beroende på vilken produkt du väljer när det gäller flytspackel behöver du armera med punktsvetsat nät. Även om du inte behöver det är det ju skönt att ha något att fästa golvvärmen i.

I produktbladet för golvvärmen står det hur mycket flytspackel som behövs. Utan golvvärme är det 12 mm vid brunnen som är minsta tillåtna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.