Hej alla glada Byggahusare! (Och alla oglada, såklart...)

Nu sitter vi i en kåk som är kallare än kallast, eldar så jag tror pannan smälter snart. Har en ALBIN VillaCombi El/Ved/Olja från 1982, som fungerar som ett urverk. Dock så går det ju mer ved på en dag än vad Hin-Håle förbrukar där nere på en vecka... C.a 1kbm i veckan, alltså. Pannans vattentank är på stolta 110liter, så det är inte mycket att hänga i julgranen.

Nu satt jag och frugan och dividerade om vad vi ska göra åt det...
Jag förselog en Luftvärmepump. Frugan föreslog en acktank med alla tillbehör.

I slutändan kommer konstaden att bli lika, inklusive leveranser och installationer.

Nu finns det ju en uppsjö av saker som vi vill diskutera lite närmare, till att börja med:

Vad rekommenderas? Att bygga ut varmvattensystemet med acktank för att på så sätt hålla nere vedkostnaden genom att lagra mer värme i form av varmvatten, eller att hålla nere ved och elkostnader genom att köpa en LVP.

Dilemma:
LVP: Vi har inte direkt öppen planlösning, hela nedervåningen är byggd runt en vägg, om ni förstår, och vi vet redan att en LVP med ett "utblås" inte värmer övervåningen särskilt tillfredsställande, så då funderar vi på att sätta den i trappan, som har en avsats. Skulle vi tjäna mycket på att ha en LVP som går dygnet runt, och bara elda för varmvatten?

Acktank: För att detta ska löna sig behöver vi antingen en elektrisk shunt eller byta på alla element till termostater, vilket är en väldig konstnad, med tanke på att vi har c,a 10 element i huset... Jag tror att det kommer att gå mer ved för underhållseldning än för varmvatten med en LVP...

Det bästa vore såklart att kombinera dessa, men det finnes inte ekonomi till just nu, och vi behöver ha något JUST NU, så... vad råder ni oss till?
 
H
Ganska meningslöst kosta på acktank och tillbehör till en panna som inte passar för ändamålet. Ska du elda med ved så köp allting nytt så kan du få det så bra som det kan bli. Tänk på att installationskostnaden är avsevärd så det lönar sig att installera allt på en gång.
Luftvärmepump ger den billigaste värme du kan få näst efter ved men då är ju investeringen bara en fjärdedel av vad du får ge för ett vedsystem.
Jag skulle börja med luftvärmepump och bestämma resten senare.
 
Va!
Ingen schunt automatik?

Under tiden du funderar på vilken lösning du ska ha i framtiden, ska du genast gå och köpa en schuntautomatik. Den kommer att göra markant skillnad i vedhögen.

När du upptäcker hur stor skillnad det blir med den, så kommer du snart på att det kommer att bli ännu ett lika stort vedförbrukningssteg med acctank!
Jag skulle inte fundera att ögonblick på att fixa en tank.
Finns bara att problem. Du kommer att gräma dig över att du inte har gjort det tidigare.

Mats
 
Holmertz -> Vi ligger i samma tankebana, men det vi bekymrar oss över är : LVP fungerar väl nästan bara med en öppen planlösning? Kan då luftflyttare vara en tanke?

mats757 ->
Som jag har förstått det så kopplar man shuntautomatiken på Acktanken, inte rakt på pannan... eller? Den vi har tittat på är denna :

http://www.dinvvsbutik.se/automix20-shuntautomatik-p-9909103.html

Och en annan som jag tyvärr inte kan hitta just nu. Rätta mig gärna om jag har fel, men kopplas denna rakt på pannans shunt (som sitter ovanpå, är av märket ESBE, modell okänd...) eller...?
 
Ja, precis! Eller rättare sagt, shuntautomatiken, ska sitta på shunten och shunten ska sitta på acctanken.
Man ska också ha ett laddpaket som sköter skicktningen i tanken. Alltså en termostat som gör att det är bara varmt vatten som cirkulerar in i tanken.

Ja, styrningen på bilden passar på dom flesta standardshuntar.

Även om du eldar omodernt, så bränner du 1m3 i veckan så kommer elräkningen att bli ganska saftig med LVP också....
Hur mycket ved blir det per år?
Tänk också på att elpriset gott och väl kan bli dubbelt så dyrt också.
Men har man ett energisnålt hus, så tycker jag att LVP är ett bra alternativ. Oavsett hur planlösningen se ut. Man kan alltid flytta runt luft om det behövs.

Mats
 
Hej ser att du bor i Jämtland. Det brukar väll ofta vara mer änn 15- grader eller?
Då är det inte så ekonomiskt att köra en LVP då det går åt mera energi änn den ger.
Det går att läsa sig till på de olika märken vad de har för värme kurva/effekt vid X temp.
Alla är inte så intresserad av att släppa dessa siffror och då skall du skippa dessa.
 
-> Mats757 Så att... då behöver jag ha en tank för att köpa en automagisk shunt. Vi eldar "bara" för värme av huset, och det var det vi tänkte hålla nere med LVP. Elräkningen får sin dos av elpatronerna som går på natten (3x10kW med en COP på 1 : 1 - patronerna är lika gamla som pannan...) LVP'n som vi tittade på är denna :

http://varmthem.ehandel.net/sv/article/21/b2_panasonic_he9_gke_nordic_6_5_kw

Den fungerar ner till -20C och har en COP på 5,22 i värme. Björkved kan man säga har en COP på 2.7, men nu kan man inte uppskatta det då björkved inte går på el...

(COP är uteffekten i kW per förbrukat kW, så när angiven pump har förbrukat 1kW i el, har den gett ut motsvarande 5.22 kW i värme). Elen här i Åre är rätt billig, tror den ligger på 80 öre/kWH, all inclusive, vi har någon slags rabbatt genom Jämtkraft.

Vi vet att man tjänar mest på LVP om man går från direktverkande el, men vi tänkte som sagt använda denna som suppliment, inte som ersättare. Som en start, vi ska bygga ut med acktank till sommaren, eller tvärt om, det är detta vi måste ha råd om.

Alltså, vi vet inte om vi ska välja LVP eller Acktank först, för det andra kommer senare...
 
scampi skrev:
-> Mats757 Så att... då behöver jag ha en tank för att köpa en automagisk shunt. Vi eldar "bara" för värme av huset, och det var det vi tänkte hålla nere med LVP. Elräkningen får sin dos av elpatronerna som går på natten (3x10kW med en COP på 1 : 1 - patronerna är lika gamla som pannan...) LVP'n som vi tittade på är denna :

...
DU har med all säkerhet en shunt idag redan. Om du köper en automatik, så kan du använda den på pannan redan idag. När du köpt en tank flyttar du shunten eller köper en ny shunt om den är i dåligt skick och monterar den på tanken. DÅ flyttar du med automatiken också.
(Det finns några gamla -80 tals lösningar där man cirkulerar tillbaka varmt vatten till pannan igen. Då sitter shunten kvar på pannan. Ett helt värdelöst system. Värmen ska ut ur tanken.)

Ser du LVP som ett extra komplement till vedsystemet, så blir pumpen du länkade bra. Hur som helst. 10 månader om året är det inte under -10 grader kallt. Även i Jämtland. Eller?

Mats
 
Varför inte en luft/vatten eller pelletsbrännare? Det blir lite mer "kompletta" alternativ. Som jag ser det så behöver ni även byta panna om ni ska satsa på vedeldning.

Men reglering till shunten är ju bara att installera på en gång, jag monterade det på min kombipanna och körde i två år innan jag flyttade den till ackumulatortankarna som installerades. Du har MYCKET att vinna på att installera reglering om du inte har termostater på elementen. Då talar vi om siffror runt 20% från nåt gammalt test som man brukar referera till. Tror det var råd och rön. Reglering är nog det pryl som ger mest gjädje/besparing per krona, bättre "COP" än allt annat om man bortser från isolering och tätningslister.
 
mats757 skrev:
DU har med all säkerhet en shunt idag redan. Om du köper en automatik, så kan du använda den på pannan redan idag. När du köpt en tank flyttar du shunten eller köper en ny shunt om den är i dåligt skick och monterar den på tanken. DÅ flyttar du med automatiken också.
(Det finns några gamla -80 tals lösningar där man cirkulerar tillbaka varmt vatten till pannan igen. Då sitter shunten kvar på pannan. Ett helt värdelöst system. Värmen ska ut ur tanken.)

Ser du LVP som ett extra komplement till vedsystemet, så blir pumpen du länkade bra. Hur som helst. 10 månader om året är det inte under -10 grader kallt. Även i Jämtland. Eller?

Mats

Jajamen, jag har en shunt som sitter ovanpå pannan, och en som sitter på pannan. Den ovanpå är röd och blå, heter ESBE 4-way, och den som sitter på pannan styr primärluften - den öppnar och stänger primärluftsventliten beroende på pannans värme. Så jag antar att det är den övre som ska bytas ut då. Men en fråga - du hade väl en? Ska hela shunten bytas ut, eller är det bara "knoppen"? Jag tror jag har det där värdelösa systemet som du kallar det för, men jag är inte säker. Hur får jag reda på om jag har det eller inte? Finns det något att kolla efter? Förutom rör som det står R på, och som går ner till pannan. Har alltså två rör in i pannan, ett står det F och ett står det R på.

i alla fall 8 månader är det inte under -10 ute. Jag pratade med en ÅF till pumpen jag länkade till, och den har ändå goda värden ner till -20. Han föreslog en Motorola Q- Heat (?) som fungerade ner till -30, men jag tyckte det var lite väl extremt.
 
AnteB skrev:
Varför inte en luft/vatten eller pelletsbrännare? Det blir lite mer "kompletta" alternativ. Som jag ser det så behöver ni även byta panna om ni ska satsa på vedeldning.

Men reglering till shunten är ju bara att installera på en gång, jag monterade det på min kombipanna och körde i två år innan jag flyttade den till ackumulatortankarna som installerades. Du har MYCKET att vinna på att installera reglering om du inte har termostater på elementen. Då talar vi om siffror runt 20% från nåt gammalt test som man brukar referera till. Tror det var råd och rön. Reglering är nog det pryl som ger mest gjädje/besparing per krona, bättre "COP" än allt annat om man bortser från isolering och tätningslister.
Luft/Vatten behövs ett redan utbyggt system med Acktank och gärna solvärme komplement till. Vi har redan kollat på det, men det blev alldeles för dyrt i förhållande till vad det ger. Pelletsbrännare "kräver" också acktank och en ny panna, så den idén ratade vi ganska snabbt. Varför skulle vi behöva byta panna för att köra på ved?

Fönster och dörrar skall isoleras till sommaren...
 
Frågan är om inte det kommer att gå mer ved med en Automix reglering?
Pannan är ju bara på 110 liter. och så fort rätt temp är uppnådd inne så stänger shunten , pannan blir varm och rökluckan stängs till pyreldning (tjära)
Förr ackumulerade man ju värme i husstommen genom att brassa på full värme så länge det brann sedan fick tempen sjunka tills man frös och eldade igen.

Vill du hålla på med ved så bör du först skaffa en stor acktank med varmvattenslingor, laddomat 21, högt placerad elpatron och shuntstyrning. (mycket av elförbrukningen går ut genom skorstenen när patronerna sitter i pannan).
Förbered sedan med kranar så att du lätt kan koppla in en ny panna när du får råd (men helst direkt är mitt råd).

Och kommer du på att du inte vill hålla på med ved, så kan du koppla en luft-vatten värmepump till tanken eller pellets brännare till befintliga pannan och ha tanken som buffert.

Det är väl endast om du har berg/jord eller sjövärmepump som du inte har nytta av en tank (LVP tycker jag inte är ett alternativ om man har vattenburet)

Det absolut billigaste alternativet är att köpa en pelletsbrännare (begagnade finns oxå) och shuntstyrning (25.000 + 2.500 kr).
För det går oftast att köra pellets i gamla pannor (och även Luft-Vatten VP för den delen)
 
Hocke skrev:
Frågan är om inte det kommer att gå mer ved med en Automix reglering?
Pannan är ju bara på 110 liter. och så fort rätt temp är uppnådd inne så stänger shunten , pannan blir varm och rökluckan stängs till pyreldning (tjära)
Förr ackumulerade man ju värme i husstommen genom att brassa på full värme så länge det brann sedan fick tempen sjunka tills man frös och eldade igen.
Kan du utveckla "röklucka"? Jag har två shuntar, den ena styr varmvattnet ut, och den andra styr primärluften...

Hocke skrev:
Vill du hålla på med ved så bör du först skaffa en stor acktank med varmvattenslingor, laddomat 21, högt placerad elpatron och shuntstyrning. (mycket av elförbrukningen går ut genom skorstenen när patronerna sitter i pannan).
Förbered sedan med kranar så att du lätt kan koppla in en ny panna när du får råd (men helst direkt är mitt råd).

Och kommer du på att du inte vill hålla på med ved, så kan du koppla en luft-vatten värmepump till tanken eller pellets brännare till befintliga pannan och ha tanken som buffert.
Så din rekommendation till vedeldning är ny panna, acktank och en l/vvp?
Det låter bra... men det är för mycket pengar. Huset är gammalt och byn håller på att "gå under", så banken är inte särskilt glad i att låna ut pengar längre, så man får hålla det snålt. Även om det så ökar på husets värde så är de lite griniga i överkant - anser många...

Hocke skrev:
Det är väl endast om du har berg/jord eller sjövärmepump som du inte har nytta av en tank (LVP tycker jag inte är ett alternativ om man har vattenburet)

Det absolut billigaste alternativet är att köpa en pelletsbrännare (begagnade finns oxå) och shuntstyrning (25.000 + 2.500 kr).
För det går oftast att köra pellets i gamla pannor (och även Luft-Vatten VP för den delen)
Jag pratade med NIBE och de sa att man MÅSTE ha en acktank för att kuna ha berg/jord/sjövärme, så värmen har någonstans att lagras. Det går inte att "koppla på direkt"... dessvärre.

De peleltsbrännare jag har kollat på är absolut inte billiga. Visst, 25,000 för bara brännaren, sen ska man ha skruv och pellets också... Det går att köra pellets i pannan vi har idag, men det blir lika "oekonomiskt" som att vedelda, även om pellets är billigare och bekvämare... Alla som säljer pelletsbrännare tycker att vi ska bygga ut med acktank innan, och alla som säljer LVP säger tvärt om - såklart! Men det är i morgon vi ska dividera med dem, och vi har inte beslutat ännu... Ena dagen verkar det ena bättre än det andra som på tredje dagen är helt orimligt i förhållande till vad vi kom fram till den andra dagen... suck. :eek:


Men ett stort tack för dina svar!
 
1. Det är primärluftsspjället jag menar, det stänger ju när pannan blir för varm.

2. Som nöjd vedeldare så är min rekomendation en ny panna och stor tank (ingen VP, VP är för lata personer ;-) )

3. Dom berg/jord och sjö- VP jag har sett har ingen tank (förutom den som är inbyggd i "skåpet"), jag tror att dom flesta sådana VP är installerade utan extern tank. Luft-Vatten däremot kräver oftast en extern tank/panna.

3 Nja brännaren går väl på 15-18.000 sedan är det lite över till övrigt, men jag håller med att det är dyrare med pellets än ved. Och en ny Vedanläggning är faktiskt riktigt bekväm, har du rätt dimensionerad anläggning så tänder du en brasa om dan' (tar 5-10 min) ev. et extra ilägg 3-4 timmar senare, sedan är det varmt i huset tills dan efter (utan eltilskott) även när det är som kallast. vid "nollan" så kan du elda varannan dag!
 
Redigerat:
H
Till pelletseldning brukar man inte rekommendera acktank, det blir bara extra förluster. En modern brännare med förråd och skruv kostar inte mer än ca. 19000 och köper man rätt sort sköter man installationen själv. Vet inte riktigt hur din panna ser ut men det borde inte bli några konstigheter.
Begagnad brännare med förråd och skruv 8000-9000. Många pelletseldare får fjärrvärme och säljer därför bort.
Med pellets kan du nog få rätt acceptabel verkningsgrad även i den pannan. En pelletsbrännare kan du sedan flytta över i en ny panna men att börja uppgradera vedeldning bit för bit är att kasta pengarna i sjön, En vedanläggning ska man köpa på en gång så blir det rätt och inte plottra med en sak hit, en sak dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.