Det är när luften blir stillastående som möglet börjar. Bra drag på vinden gör att möglet ej kan etablera sig
 
pirk skrev:
Öka ventilationen dels i nocken och utefter hela takfoten. Isolera rejält med lösull. Om consensus lyfter på äggen och ser klart på problemet håller han till sist med mig
lyfter på äggen? *fniss*

Till sakfrågan: visst, öppnar man både i nock och takfot så blir det fritt drag däruppe. Det är ett som är säkert. Men vad åstadkommer man då egentligen? Tänk efter och läs de senaste rönen. Om lösullsföretagen skulle ställas till svars för alla nya mögelvindar de varit med att skapa så skulle de försvinna från marknaden tämligen omedelbart. Samma sak gäller marknaden för sk "mögelstoppers".

Om man inte ska bygga om och göra rätt från början, dvs med isoleringen på rätt sida, så återstår tre alternativ:

1. Gör inget alls och hoppas på att klimatförändringarna vänder.
2. Plombera all ventilation och installera fuktstyrd ventilation a la Trygghetsvakten. Då blåser man in utomhusluft endast när förhållandena är de rätta, inte annars.
3. Plombera all ventilation och installera en fukt- och temperaturstyrd sorptionsavfuktare. Den avfuktar endast när det behövs, dvs när förhållandena på vinden är gynnsamma för mögeltillväxt.
 
pirk skrev:
Det är när luften blir stillastående som möglet börjar. Bra drag på vinden gör att möglet ej kan etablera sig
Detta är helt och hållet fel.

Moderator, agera!
 
injonil skrev:
Detta är helt och hållet fel.

Moderator, agera!

Jepp, det kan jag skriva under på! Det är helt uppenbart att det hela började när jag idiotiskt nog, och på en grannes inrådan, tog upp två nya ventiler. Innan dess hade det ju funkat fint i 70 år.

Som sagt, har plomberat dem nu (finns fortfarande en annan ventil sen gammalt). Frågan är bara vad jag gör med möglet.

Ta hit en firma som sanerar och sen plugga sista ventilen och köra typ Trygghetsvakten känns som det hetaste alternativet nu.

Är det dyrt att sanera? Inte sugen på att göra det själv. Lite för mycket och lite för trångt. Helst vill man ha en firma som både sanerar och installerar Trygghetsvakt.
 
jacoblager skrev:
Som sagt, har plomberat dem nu (finns fortfarande en annan ventil sen gammalt). Frågan är bara vad jag gör med möglet.
tja, väntar du till sommarvärmen kommer så försvinner möglet i hettan, tror jag, och allt blir som förr :). Vi brukar ha det mycket hett på vinden när solen gasar på taket.
Jag har också haft för mycket ventilation på min gamla kallvind i en antal år. Det var i år jag fick veta att det var inte alls bra och täppte till allt utom den gamla luckan i nocken. Det råkalla vindkänsla är redan borta. Nu väntar jag att solen torkar och tar död på möglet som brukar komma vintertid. På sommarna syntes den inte hos oss. Jag ska dock inte sälja mitt hus så jag kan vänta lugnt tills det blir en förbättring :).
Jag skulle i alla fall ta det lugnt och låta köparen bestämma hur han vill ha det .... tänk om pirk var en av spekulanter som tittar på ditt hus? Det finns faktiskt många som fortfarand har samma åsikt som han ....fex din granne :).
gaia
 
jacoblager skrev:
Jepp, det kan jag skriva under på! Det är helt uppenbart att det hela började när jag idiotiskt nog, och på en grannes inrådan, tog upp två nya ventiler. Innan dess hade det ju funkat fint i 70 år.

Som sagt, har plomberat dem nu (finns fortfarande en annan ventil sen gammalt). Frågan är bara vad jag gör med möglet.

Ta hit en firma som sanerar och sen plugga sista ventilen och köra typ Trygghetsvakten känns som det hetaste alternativet nu.

Är det dyrt att sanera? Inte sugen på att göra det själv. Lite för mycket och lite för trångt. Helst vill man ha en firma som både sanerar och installerar Trygghetsvakt.

Borde det inte räcka att pensla på Boracol? Det kan du göra själv.
(Eller skicka upp grannen att göra det ;) )
 
Sommartorparn skrev:
Borde det inte räcka att pensla på Boracol? Det kan du göra själv.
(Eller skicka upp grannen att göra det ;-)
Hehe. Grannen är över 70, så det är kanske väl taskigt.... :)
Jag var uppe med ngn mögeltvätt vid jul, men det hjälpte tydligen inte. Fukten blev kvar och sen växte det igen.

Men om sommarvärmen tar bort det borde ju en värmeflökt som torkar upp funka trots allt, eller? Ska ju sälja innan sommaren....
 
jacoblager, hur mycket och vad består din isolering av på vinden?
 
pirk skrev:
jacoblager, hur mycket och vad består din isolering av på vinden?
Kutterspån liggande direkt på bjälklaget. På en yta mitt i där man kommer upp är det inget alls utan en yta med "trägolv" där man kan krypa runt, så där är ingen isolering alls (annat än den i bjälklaget mellan vind och hus - där är kutterspån också).
 
Som jag ser det har din vind fungerat som en sk varmvind tidigare, och när du tar upp ventilerna (som du senare täppt igen) kan fuktig luft strömma in och kondenseras. Jag vidhåller mitt tidigare ställningstagande med rejäl tilläggsisolering och ventilation. Jag kan "köpa" consencus alt 3
 
Consensus skrev:
Och säger köparen att han inte accepterar en kallvind så är det bara att säga "lycka till", för den absoluta majoriteten av hus i Sverige är byggda på detta (felaktiga) sätt.
Eftersom detta problem är relaterat till utomhusklimatet och Sverige är ett avlångt land så är det lite fel att säga att det är en felaktig konstruktion, fungerar på många orter.
 
pirk skrev:
Som jag ser det har din vind fungerat som en sk varmvind tidigare, och när du tar upp ventilerna (som du senare täppt igen) kan fuktig luft strömma in och kondenseras. Jag vidhåller mitt tidigare ställningstagande med rejäl tilläggsisolering och ventilation. Jag kan "köpa" consencus alt 3
Pirk har delvis rätt. Att du har klarat dig utan mögel tidigare beror med all sannolikhet på att ditt vindsbjälklag är dåligt isolerat. Det gör att temperaturen däruppe är förhållandevis hög och relativa fuktigheten därmed förhållandevis låg. När du tog upp ventilerna blev det kallare och RF steg. Fukten kommer förmodligen via luftläckage inifrån genom vindsbjälklaget. Om du lägger på tilläggsisolering nu blir det ännu kallare och du kommer att få ännu mer påväxt.

Mitt förslag till quick&dirty-lösning är att torka ut vinden under någon vecka med en hygrostatstyrd värmefläkt och öppen ventilation och sedan hyvla bort det befintliga möglet. Återställ sedan ventilationen till ursprungligt skick och hoppas på att du har fått bort alla levande sporer.
 
Man kan inte hyvla bort svamp. Sporerna finns överallt. Tex i sponten. Boracol kan du ta men om du får ett positivt resultat av att ändra klimatet på vinden så kommer inte svampen växa något mer. Är svamp angreppet litet så behöver du inte göra något åt det.
 
GzO skrev:
Eftersom detta problem är relaterat till utomhusklimatet och Sverige är ett avlångt land så är det lite fel att säga att det är en felaktig konstruktion, fungerar på många orter.
Nja, grundorsaken till problemet är inte klimatet utan det faktum att konstruktionen med kallvind har daggpunkten inne på vinden. Hur mycket det sedan de facto kondenserar är en annan sak, men när det gör det så gör det det på insidan. Det är alltså en riskkonstruktion.

Den historiska förklaringen är att kallvinden fungerar utmärkt så länge man eldar under eldningssäsongen och håller murstocken varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.