Hej,

Har just fått en Nibe 360P installerad. Vi har en 1-plansvilla på 125m2 med vattenburen golvvärme. Allt verkar funka bra men när kompressorn går så sjunker frånluftstempen till mellan 15 och 17 grader. Är detta normalt? Har fått "låg frånluft"-larm flera ggr. Skärmen blinkar och den går bara på elpatronen. Efter någon halvtimme startar kompressorn igen. Under 5.6 så står det "från", är alltså inte inställd på någon larmtemperatur. När jag ställer den på 15 grader så har det inte blivit något larm. Innetempen är ca. 22 grader. När kompressorn står stilla är frånluftstempen 21-22 grader.
 
Redigerat:
Verkar nästan som att du inte har något frånluftsflöde.
Kollat filter? är det sug i frånluftsdonen?
 
Filtret är helt rent. Pumpen installerades igår. Bra sug i alla frånluftsdon.
 
Det verkar konstigt att frånluftens temperatur minskar när kompressorn går.
Det kanske finns ett läckage någonstans mellan avluft och frånluft?

/Hasse
 
Vad har du för avluftstemperatur när kompressorn är i drift? *meny 5.1 om jag inte minns fel*
Skulle du inte hitta något fel skulle jag köra den i reservläge så länge så man inte skadar kompressorn.
 
Kollade just:

Ingen elpatron, kompressor ej i drift, avluft 22, frånluft 22, vv 54, innetemp 23.
Eldade i spisen (tälgstensugn) igår, forfarande varm idag.

När kompressorn har varit i drift idag så var avluften 2,5-4 grader.
Det som är konstigt är att frånluftstempen då har sjunkit till ca.16 grader, trots att inneluften varit 21-22 grader.
 
Redigerat:
Jag skulle misstänka luftflödet, pumpen är nyinstallerad så undrar om du fått injusterat och uppmätt frånluftsflödet ännu?
 
Har haft frånluftpump sedan 1989 när den la av förra veckan. Har inte ändrat några inställningar i frånluftsdonen. Måste kanske göra ny injustering då det var ett tag sen det gjordes sist. :).
 
Redigerat:
Nu är inte jag med riktigt Nibe 360P som är 10 år gammal?
Injustering behöver normalt inte göras om om inte någor är ändra i anläggningen (nya don, ny fläkt eller så), men efter 10år är det troligtvis dax att rensa frånluftskanalerna.
 
Min gamla pump la av förra veckan...Nu sitter det en alldeles ny 360 istället.

Frånluften var nu på morronen 14 grader och larmet om "låg frånluft" startade nyss. Blir att ringa installatören imorron och be dem rensa rören och mäta upp luftflödet. Det konstiga är ju att när kompressorn stannade vid larmet så ökade frånluftstempen till 18 grader omedelbart. Hur täppta än rören är så mäts ju tempen i pannan och fläkten snurrar ju på oavsett om kompressorn står stilla...
 
oki .. nu är jag med.
Låter som att det blivit något fel vid bytet, luftflödet borde helt klart mäts upp vid byte av FVP.
Rensning vid behov, ta en titt upp i kanalerna hur det ser ut (brukar bli värst i dusch och tvättstuga).
 
Kanalerna ser inte så farliga ut. Lite sitter det ju i kanterna. Har ett intag ca 1 m från pumpen i tvättstugan och tog bort ventilen så det är fritt inlopp. Ändå minskar tempen drastiskt när kompressorn slår till. Var borta en timme nu på förmiddagen och när jag kom hem hade den larmat. Jag hade ändå ställt 5.6 larmvarning till 10grader.

Pratade med min installatör nyss och han menade att frånluftstempteraturen inte skall sjunka så. Skall kolla detta tillsamman med Nibe imorgon. Beställde även rensning och luftflödesmätning med honom.

Var har ni för frånluftstemperatur i förhållande till innetempen när kompressorn går?
 
Frånluftstemperaturen skall inte påverkas alls när kompressorn går precis som du tänker.
Kan va så att givaren kanske lossnat under transport/montage ?
 
Eftersom avluftstempen och frånluftstempen sjunker samtidigt verkar ju något med frånluftsgivaren vara fel. Kanske felmonterat eller något problem vid transporten...

Nu börjar jag bli lite nojjig också...tycker att kompressorn börjat låta illa :mad:

Får avvakta tills imorgon.

Tack för svaren, återkommer med hur det gått.
 
Fick ett tips att det kunde vara frånluftstempgivaren som ligger mot väggen vid förångaren. Ringde installatören som kom på lunchen och kollade. Mycket riktigt, så var fallet, han justerade den och nu funkar allt som det skall.

Tack för hjälpen iallafall, alltid bra att kunna fråga.

/John
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.