Jag har letat efter info om hur elförbrukningen normalt fördelar sig över året i ett hus. Självklart lär det variera med uppvärmningsmetod, var i landet och andelen hushållsel plus en del andra faktorer.

Bakgrund. Jag har sedan några månader börjat notera elförbrukningen varje vecka. Jag skulle vilja räkna ut en ungefärlig årsförbrukning baserad på de värden jag har. Under december gjorde jag av med 2570 kWh, multiplicerat med 12 skulle det ge en årsförbrukning på nära 31000 kWh. Jag skulle sedan vikta resp. månads förbrukning mot normalvärden men vilka är det.
 
Den informationen finns ofta på elbolagets hemsida (om du loggar in på ditt konto) eller på din elräkning.
 
Oktober : 7%
November: 12%
december 14%
Januari: 17%
Febuari 17%
Mars: 12%
April: 10%
Maj: 5%
 
Här är två jag har.

OBS! Första månaden är juli.

Elverket 3,0% 3,5% 5,5% 8,5% 11,0% 12,0% 12,0% 12,0% 12,0% 11,0% 6,0% 3,5%
Vattenfall 3,0% 3,0% 5,0% 8,0% 10,0% 13,0% 14,0% 12,0% 12,0% 10,0% 6,0% 4,0%
 
Hej
Här kommer siffror baserade på vår månadsstatistik från och med år 2000.
Vi bor i Falsterbo i Skåne.
Jag bifogar statistiken

Lycka till
axelman
 
Här är min elförbrukning för 2008:
Jag byggde om mitt pannrum under sommaren och använde då elpatronen i den gammla pannan för tappvarmvattet vilket kan ses på förbrukningen. Man kan också se en stigande kurva från oktober till januari och det beror väl på att man använder mer lampor samt motorvärmare till två bilar.
 
  • El-förbrukning 2008.jpg
Jag tackar för allas bidrag. Med hjälp av era siffror skapade jag en serie som får ligga till grund för mina egna beräkningar. Jag får se i höst hur utfallet blir för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.