Hej alla. Är i desperat behov av vettiga råd. Vi står i färd att framåt våren sälja vårt hus. Det är en enplansvilla i Norra Ängby på 75+75 kvm. Vi köpte den för tre år sedan och har renoverat upp rejält från i princip orört originalskick (30-tal).

Det som återstått är taket. Det är betongpannor, men pappen bedömdes vid besiktningen vara äldre och i rätt dåligt skick. Det fanns även mörknader på sponten på vinden.

Det vi upptäckt nyligen är problemet. Mögel har börjat växa på nämnda spont. Förmodligen är det mitt eget fel. När jag renoverade fasaden häromåret tog jag på en grannes inrådan upp två nya ventiler, något som förmodligen höjt fuktgraden på vinden. Jag vet: If it's not broken - don't fix it. Idiotiskt!

Nu inser vi att det kanske inte är optimalt att sälja utan att åtgärda problemet först. Frågan är bara va man vinner mest på? Att sanera och installera en luftavfuktare är kanske en lösning. Men är det inte lika bra att istället lägga om taket, inklusive spont, och i den vevan dessutom tilläggsisolera? Den investeringen borde ju rimligen öka värdet på huset, dessutom får jag ytterkligare ett kvitto att dra av från den förhatliga reavinstskatten. Lägg därtill ROT-avdraget.

Kort sagt. Kommer affären betala sig om jag lägger om taket.

Vad tycker ni?? Alla synpunkter är MYCKET välkomna!
 
Jag tror INTE att det kommer att löna sig att renovera! Det är ett känt faktum att det lönar sig att köpa saker och ting i bra skick, "gör det själv" låter billigt men är det ofta inte.

Dock kan du ju göra en stoppande åtgärd med något mögelstoppande medel och luftavfuktare.
 
Kan man dra kostnader på reavinsten mha kvitton, om du redan gjort ROT-avdrag?
 
Att byta tak till samma riskkonstruktion som tidigare löser ingenting, det kommer att mögla lika mycket på den nya kallvinden.

Just nu - innan snillena kommer på något bättre - så verkar det vettigaste vara att plombera all ventilation (gavel, takfot, nock) och sätta in en avfuktare som styrs av en "intelligent" hygrometer, en som styr på både temperatur och relativ fuktighet.
 
Jag skulle börja med att stänga dom ventiler du öppnade. Sälj huset som den är och låt nästa ägare göra vad han vill med det gamla taket.

Många hus har möglande vindar och dom lärde tvistar om hur det ska botas. Har du lagt nyt tak så förväntar sej köparen att det är OK. Om det ändå inte blir bra ( risken finns om du tilläggsisolerar vinden) så blir köparen missnöjd och kanske kommer att kräva ersättning för det inom närmaste 10 år.
Jag skulle försöka sälja huset med det gamla taket så köparen är medveten om brister och du sliper reklamationer i framtiden. Vill köparen göra avdrag på priset så kan du alltid gå med på en summa för inköp av en avfuktare men installera inget själv innan försäljning. Låt köparen själv ta ansvar för sin vind.

Huspriser är inte uppåtgående idag så det är osäkert om du får pengarna tillbaka för nytt tak. Det är trots allt ett gammalt hus du säljer och kan inte få ett pris som för nytt. Är det inget attraktivt lägge så är förutsätningar ännu sämre.
ROT kan du utnyttja i ditt nästa boende :).
gaia
 
Tack för råden så här långt!

Ingen verkar ju tycka att nytt tak är lösningen. Jag ska bara förtydliga att jag förstås har pluggat de nya vantilerna redan. Har även försökt tvätta bort mögel, men eftersom det är kallt ute torkade det aldrig upp, och då växte skiten tillbaks. Kan det vara läge att tvätta igen, och sen sätta dit en värmefläkt eller en avfuktare i en vecka eller så? Innan jag tog upp de j***a ventlierna så hade det ju trots all klarat sig fint i 70 år....

gaia skrev:
Huspriser är inte uppåtgående idag så det är osäkert om du får pengarna tillbaka för nytt tak. Det är trots allt ett gammalt hus du säljer och kan inte få ett pris som för nytt. Är det inget attraktivt lägge så är förutsätningar ännu sämre.
Området är väldigt populärt och attraktivt. Att huset är äldre påverkar knappast - priserna är höga här, delvis pga att folk gillar husen och deras historia. Dock är det ju lättare att sälja om allt är renoverat, och i det här fallet är i princip allt fixat utom just taket. Så där har du förutsättningarna lite tydligare.
 
Sätt inte dit en värmefläkt!
Värmen kommer att kondensera mot den kalla råsponten, och vips har du ännu mer fukt och mögel!

// Kim
 
B6304S1 skrev:
Sätt inte dit en värmefläkt!
Värmen kommer att kondensera mot den kalla råsponten, och vips har du ännu mer fukt och mögel!

// Kim
Oj, tack för det. Men samma idé men med en avfuktare då?
 
Men suck - dessa missuppfattningar... Värme kondenserar inte, det är fukten i luften som faller ut som kondens. När luften kyls ned så kan den inte bära lika mycket vatten längre. Detta "överskott" faller ut som kondens mot de kallaste ytorna först.

Tillförs bara värme till vinden så blir det inte mer kondens. Däremot så är det så att ju varmare det är - desto bättre växer bagglet.

Sen är det också så att om man säljer ett hus med kallvind så kan det knappast betraktas som dolt fel. Det finns ju spaltkilometer skrivet om detta bekymmer. Dessutom är vinden besiktningsbar. Och säger köparen att han inte accepterar en kallvind så är det bara att säga "lycka till", för den absoluta majoriteten av hus i Sverige är byggda på detta (felaktiga) sätt.
 
Du har för dålig isolering på vinden, värme läcker ut. Tilläggsisolera med lösull, det finns firmor som gör detta till bra pris och är snabbt utfört
 
*suck* Gör som pirk säger och du får en kantarellodling där uppe.

Mer isolering -> kallare vind -> mer kondensutfall -> mer innestängd fukt -> mer mögel när temperaturen stiger.

Är det något man skall isolera så är det mot luftläckage från bostaden. Det gör man inte med lösull eller fiber, utan genom en diffussionstät ångspärr på den varma sidan av vindsbjälklaget. Men även med en sådan åtgärd så kvarstår problemet med att man drar in kall luft utifrån.

Pirk har dock inte helt fel, mer isolering löser problemet men då skall den utföras på rätt ställe. Det fixar inget av "lösullsföretagen". Den rätta lösningen är att flytta ut daggpunkten utanför vinden genom att lägga isoleringen på utsidan av undertaket. Läs mer om tyska "Maco-Dach" eller svenska Thermisol.
 
Om du ska byta tak. Lägg då inte en vanlig underlagspapp. Det finns nya bättre "underlagspapper". Det är som en duk isället. Funkar som gortex. Andas men släpper inte igenom regn. Kommer inte ihåg just nu var jag sett den men det kan alltid någon annan hjälpa till med, eller gå ut och googla.
 
Det kan mycket väl vara så att problemen endast uppstår vid ganska extrema väderförhållanden med långvarig temperatur kring nollan.

Sätt din en frostvakt (om det behövs) och en avfuktare och stäng igen ventilation (som du redan gjort).

Billigt och kan inte gärna gå fel :)
 
Öka ventilationen dels i nocken och utefter hela takfoten. Isolera rejält med lösull. Om consensus lyfter på äggen och ser klart på problemet håller han till sist med mig
 
Om man har god ventilation när det är mycket fuktig luft ute så möglar det på vinden. Ventilation är en mycket riskabel åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.