Hej!

Jag har ett gäng öppnade men fullt användbara tuber/patroner med silikon, lim och fogmassa. Problemet är att pipen på dem har torkat igen när de har legat oanvända. Går det att köpa nya pipar eller är tanken att man ska köpa ny tub varje gång?

Det känns som ett problem som det måste finnas massor med smarta lösningar på :)

Om ni inte förstår vad jag menar med tub så är det något liknande det här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21152327
 
På sidan du länkar till finns det ju:
PIP - ÅTERFÖRSLUTNINGSBAR för 6:-
 
:) :)
Inte dåligt att länka till svaret på frågan............

När jag har använt en tub så brukar jag tejpa för hålet så håller det lite längre. Sen är det möjligt att det har torkat lite i änden ändå och då tar man bara en spik och rensar lite.

Sen om jag använder mycket av samma så brukar jag ta den gamla tubens pip att använda till en ny tub. Då har jag sparat en ny pip till senare tillfälle. Dessutom slipper man att slänga en pip full med massa, snål som man är. :)
 
Jag brukar köra ner en lång spik först och sedan tejpa, har inte märkt av någon täppa.
 
Jag brukar ta en inte alltför tjock skruv och skruva i ett varv bara.

/A
 
Haha, jag tar på mig dumstruten och glädjer mig över att det är helg :)

Tack för tipsen!
 
Ta av dig dumstuten och sälla dig till alla som själva har fått lära sig av andra. ;)
 
Ställa dem upp och ner i vatten funkar bra. Doppa i flytande stearin går också.
 
Jem & fix har dom iaf. Kommer dock inte ihåg hur mycket dom kostade....
 
När jag lägger undan patronerna för en längre tid så gör jag en "hatt" m.h.a. limpistolen. Fungerar finfint.
 
annars går det att blåsa ur det som är kvar i pipen med tryckluft, visst blir lite spill men fort går det! Se bara till att ta bort pipen först ;)
 
Vad är det som hindrar att det inte torkar i tuben då? Om du blåser ur pipen?
 
Var på biltema i dag och köpte ett par tuber montagelim och i en burk bredvid låg en drös pipor jag tog tre och frågade i kassan vad de kostade eller om man fick några extra med sig (ledande fråga) :rolleyes:
Tjejen hittade inget pris och hade aldrig fått frågan förr så jag fick dem.

Ok det förutsätter att man handlar lim där men SÅ illa tycker jag inte deras lim är.
 
Redigerat:
Funkishus_-36 skrev:
Vad är det som hindrar att det inte torkar i tuben då? Om du blåser ur pipen?
var lite otydlig, man blåser ur pipen när man ska använda flaskan igen och det har torkat igen i den :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.