M
Hej!

Har sökt med lykta, blod, svet och tårar efter information om hur nära tomtgränsen jag får anlägga väg?. Kanske gäller samma som för byggnader, dvs 4 meter, men det är ju inte alls självklart. Finns det någon som vet hur det ligger till eller som vet var man kan hitta informationen. Jag har letat på boverket, lantmäteriet och kommunen utan framgång.

Vänligen / Mittbygg
 
Jag TROR att du får lägga den hur nära som helst. Detta under förutsättninge att du inte måste ändra marknivån mer än 50cm (i vissa kommuner verkar det vara 60cm som är gräns). Det är den gräns som gäller för ändringar av marknivå överhuvudtaget. Dvs håller du dig under det så behöver du inget bygglov.

Dessutom så måste du bygga den så att inte vatten rinner från vägen in på grannens tomt, det måste finnas plats för dig att röja snö utan att snön hamnar hos grannen.
 
M
Tackar. Väntar dock på ett svar utan tror i :=) innan jag känner mig helt säker, men det låter förhoppningsfullt. Lägger jag vägen som jag vill blir det 2 m från tomtgräns vid infarten och 3 meter från tomtgräns en bit in på vägen pga en stor björk som jag vill ha kvar.

Vänligen / Mittbygg
 
Du får lägga vägen hur nära tomtgräns som helst. Med dom måtten du angett är det inte några som helst problem.
 
M
bengan6 skrev:
Du får lägga vägen hur nära tomtgräns som helst. Med dom måtten du angett är det inte några som helst problem.
Det låter som jag kan sova lugnt inatt. Tack!
 
  • Gilla
STA
  • Laddar…
Hemmakatten
När vi anlade vårinfartsväg frågade jag kommunen om hur nära tomtgränsen den kan ligga och om det krävs bygglov. Svaret blev att väg kan anläggas hur nära tomtgräns som helst (men med hänsyn till snöröjning mm som hempularen skrev om).

Däremot måste du ha tillstånd för själva utfarten mot den kommunala vägen eller länsvägen, men det är en annan sak.
 
M
Hemmakatten skrev:
När vi anlade vårinfartsväg frågade jag kommunen om hur nära tomtgränsen den kan ligga och om det krävs bygglov. Svaret blev att väg kan anläggas hur nära tomtgräns som helst (men med hänsyn till snöröjning mm som hempularen skrev om).

Däremot måste du ha tillstånd för själva utfarten mot den kommunala vägen eller länsvägen, men det är en annan sak.
Just ja, tillstånd att ansluta till vägen. Bra tips. Det ska dock inte vara några problem då vi har en egen vägförening och jag egentligen bara flyttar min redan befintliga utfart några meter.
 
Hemmakatten
Nja, jag är faktiskt inte helt säker på att man bara kan fråga sin vägförening. Anledning till att söka tillstånd är för att man skall bedöma utfarten ur ett trafiksäkerhetsmässigt perspektiv (sikt, upp- eller nedförsbacke mm). Och det kan då eventuellt vara möjligt att kommunen vill ha synpunkter, eller också har man delegerat den rätten (i och med att det är en vägförening) till er själva. Men, kolla för säkerhets skull. Sen kan jag inte tänka mig iofs att en flytt av utfarten några meter skulle han någon som helst betydelse.

Vet att i vägföreningen i vårt område vill man ha 30km som hastighetsgräns (man kan alltså inte besluta om det själv) men har fått nej ett flertal gånger från Vägverket? kommunen?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.