Är i färd med att byta ut den väldigt trevliga och billiga oljan mot något mer miljövänligt!
Har funderat på jordvärme kombinerat med solfångare samt ha kvar den vedeldade pannan i systemet med.

De jag har kunnat läsa mig fram till är att jag behöver ac tankar, växlare samt en del andra saker.
Då de i mitt fall finns ett garage tak som är platt och har sol ungerfär från den går upp till den går ner, så med lite enkelt svetsande å programerande så kan jag erhålla ganska god effekt ur solfångarna den tiden solen är uppe. Har funderat på att kunna både vrida dessa efter solen samt eventuellt ändra vinkel på de med.

Har tänkt att kombinera detta med jordvärme då de är det billgaste alternativet för mig.
Har även tänkt att låta pannan sitta kvar så att man vid eventuellt behov kan elda i den med.

En fundering jag har är hur mycket kan jag koppla in själv av detta, elen är inte ett problem då de finns andra som gör den delen men resterande utav systemen torde inte vara så svårt att koppla in. Och nej jag har inte tummen mitt i handen.....

Då det är väldigt nära mellan garaget å utrymmet där utrustningen skall placeras så är jag inte orolig för några enorma effektförluster.

Om det är nån som har några bra tips är ni väldigt välkommna med dessa eller om ni har några bra erfarenheter från såna här system

Känns som det är en ganska vettig ide att kombinera flera system i stället för att kanske bara borra för bergvärme å slita ut pannan helt!
 
Jag är ingen expert men i mina öron låter det ganska dyrt och avancerat. Jag tror att solvärmen och markvärmen kommer att ta ut varandras fördelar. Solfångarre och värme pump ger båda mest värme på sommarren.Solfångare passar nog bättre till tex pellets.

Om du ska ha markvärme tror jag på att slopa solen och hellre satsa på bättre pump eller en kamin att elda ved i på vintern.Alternativt så behåller du din panna och kör pellets i komb med solvärme.
Tänk på att ju högre investeringkostnad i kombination med mycket teknik så kan pay off tiden bli ganska lång och att det är svårt att hitta folk som kan få olika system att funka ihop.
 
Det beror sig naturligt vis på vad man är beredd att betala för ett väl fungerande system .Snacket om att jordvärme fungerar bäst på den varma delen av året kan du glömma .Dessutom påverkas priset kraftigt av vad man själv kan göra.
Hos mig ser det ut som följer dubbla acktankar 500l tappvattenslingor i båda ,kvantum vp 9 kw 134a (hög temp på tappvattnet om jag vill )600m jordvärmeslang dubbla slingor 4 st kcc paneler om vardera 30 rör styrs av resol soldator laddar det jag prioriterar ,pool för att dumpa överskottvärme sommartid.
Yrke kyltekniker.
 
Visst har man pol hamnar kalkylen i ett annat läge men utan pool skulle jag vilja se hur lång tid det behövs innan 4*x30 vacium rör blir lönsamma. Der borde inte kosta många kronor att få tappvatten och värme med en värme pump maj till september.Vilken är den tid som solfångerre normalt klarar majoriteten av energibehovet.Visst dom ger lite övriga året också men frågan är hur långtid det tar innan dom blir lönsamma.I förhållande till att bara ha en värmepump.Ge oss ett räkneexempel.

Eller är inte värmepumparna så effektiva som rycktet säger.
 
Det beror naturligtvis på hur mycket tappvatten och radiatorvärme som man vill ersätta med hjälp av solfångarna .Samt att man vet energipriset under livslängden på solfångarna låt säga 30 år .Vad kostar en kwh om 30 år ? 10 kr ? en annan aspekt som man bör föra in i resonemanget är ju det faktum att kompressorer har en begränsad livslängd pga normalt slitage, dvs jag skjuter på kompressorbytet med samma tidsintervall som den står stilla pga av att solfångarna producerar värmen .det viktiga vid val av solfångare är väl att försöka uppskatta sitt behov samt att montera dessa så att behovet tillgodogörs och att det ej uppstår olägenheter på sommaren då enegitillgången är som störst.Sen finns det ju de personer som anser att man skall göra vad som är möjligt för att minska vår energikonsumtion inte enbart för att tjäna pengar på detta genom kort pay off tid.
 
Det vettigaste som hittills yppats i detta forum. Tack. Mina solfångare är 30 år och ingenting talar för att de klarar 30 år till och de betalade sig själv för 25 år sedan. och jag har en modul 8 sedan -82 som fortfarande är still going...... Idag har alla solfångare fått betydligt bättre prestanda men elpriset fortsätter att eskalera,eller är det någon som tror annorlunda.?
 
Jag är inte alls imot solfångarre.Jag har själv 8 m plana osm jag är nöjd med.Det jag ställer mig lite frågande till är pay offt tiden.I mitt fall lär jag aldrig få dom lönsamma då jag eldar med ved.Men det var jag medveten om Jag köpte enbart för komfortensskull och för att jag är intresserad.
Men innan man gör en investering så bör man vara på det klara med hur lång tid det tar att få ekonomi i affären med dom förutsärrninga som råder i dag.Vad som händer i framtiden kan bara ana.
Många köper fångarre med motiveringen att dom ger x kw/h men försäljarren glömmer att säga att dom bara har behov av y kw/h. Att fångarna ger mer effekt i dag än 82 kvittar till viss del om man inte köper mindre anläggningar. Det är ju ersatt energi som räknas inte produserad.
min fråga är därför fortfarande vad kan det kosta att driva ett en normalvilla men vp maj till september.??
 
Redigerat:
Jag petar in en fråga till Vad kostar en ny kompressor till en vp?

Mvh
 
Bär sej aldrig med solfångar o markvärme om man inte har en stor pool, Markvärmen ger en ruskig effekt på sommaren då kb ligger på ca 15°..

Bara den extra kostnaden med solfångarna + acktanken kommer bli hög sedan ska det till styrningar som får det att lira ihop för vp ska gå med flytandekondensering o inte fast..
Kommer garanterat att kosta närmare 50000:- extra med solfångare + acktank för att spara in 2-3000 kWh vv som vp kapar ner till max 1000 kWh/år
 
Jag räknade som ekonomerna brukar göra, alltså tills jag fick det svar jag ville ha.
Att ersätta oljepannan med ved betalade sig på drygt tre år, kom jag fram till.
Att ersätta olja med ved och sol betalade sig på fem år.
Men att ersätta ved med sol, till viss del, då, det betalar sig aldrig. Men det gör ju ingenting. Jag såg på helheten, och jämfört med olja betalar sig snart sagt vad som helst. Det blir ju dessutom lite bekvämare än att elda med ved på sommaren också. Just på sommaren är vedeldningen som allra sämst, sett till verkningsgraden, för den mesta värme man får ut står bara och svalnar bort ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.