Hej Vi har en IVT495 med frånluftsvent. Problemet är att det så himla lätt ryker in när man eldar i kaminen. Vi har öppna tilluftsventiler. Öppnar man en dörr i närhten av kaminen minskar problemet likaså om man stänger av värmepumpen.
Är detta ett vanligt problem på nya hus med värmepump med frånluft.
Vi har naturligtvis en egentillufts kanal till kaminen som går under betongplattan den minskas dock ner till bara ca 60 mm rör i anslutning till kaminen.
 
bad_guy skrev:
Hej Vi har en IVT495 med frånluftsvent. Problemet är att det så himla lätt ryker in när man eldar i kaminen. Vi har öppna tilluftsventiler. Öppnar man en dörr i närhten av kaminen minskar problemet likaså om man stänger av värmepumpen.
Är detta ett vanligt problem på nya hus med värmepump med frånluft.
Vi har naturligtvis en egentillufts kanal till kaminen som går under betongplattan den minskas dock ner till bara ca 60 mm rör i anslutning till kaminen.
låter som kaminen förbrukar mer luft än vad den får.
kaminens egna till luft är altså för klen eller igensatt.
 
Om du har modernt hus med fungerande ventilation så har du alltid undertryck i huset. Enda sättet att få tillräckligt drag i kamin är tyvärr att ha lång skorsten.
Jag har 20 år gammalt hus med kamin på övervåningen (går ej ha på undervåningen) vilket gör att skorsten blir för kort. Det ryker alltid in då man tänder, men det slutar efter ett tag då skorsten har blivis så pass varm att draget övervinner undertrycket i huset.
Botemedlet är att öppna ett fönster då man tänder och stänga då elden tagit sig.

Ett värre problem är när det ibland blir kallras då man inte använder kaminen. Det drar då in genom skorstenen och det luktar sot i hela huset. Det händer bara vid viss väderlek men är irriterande
 
Oj glömde skriva att det bara gäller innan skortstenen blir varm. Jag vet inte om andra har ett spjäll att stänga tilluften till kaminen (vi har en contura 550). Eftersom luften i skorstenen är kall i början när man börjar elda, då luft från intaget passerar via "plattans" intag och upp genom en isolerad skorsten kanske man tappar lite av "lång skorstenseffekt". Har våra snickare missat att det skulle vara en tilluftsstängningsventil månne?. Funderar på att sätta in en elomkopplare i värmepumpen så att man kan sänka fläkthastigheten när man ska börja elda. Är det verkligen inga andra med kaminer av typ Contura som har samma problem som oss?
Man har ju ingen lust att öppna en dörr 5min när det är -20 ute för att man ska tända en brasa.
//Jonas
 
Hej Vi har en Keddy Carat och kör med IVT495 twin dvs mek frånluft och vi måste öppna balkongdörren just vid starten av brasan. Öppnar dörren kanske en cm så lite drar det ju men det är ju bara i en minut eller nåt så det är ju kortare tid än vad  ytterdörren står öppen när ungarna skall gå in och ut. Jag börjar alltid med att lägga in knycklat tidningspapper, småspäntor, lite grövre späntor och stora vedträn på toppen. Sen precis innan jag skall starta brasan öppnar jag dörren och tar en skrynklad tidningssida och tänder på precis i utsuget tillskorsstenen för att värma luften i skorsstenen och sen tänder jag brasan. Efter en halvminut så stänger jag luckorna och dörren och brasan tar fart. Ingen rök in. Den är heltät sen man stängt luckorna. När man sen skall fylla på med mer ved så får man öppna försiktigt och då är skorstenen så varm att det inte ryker in, men då stänger jag tilluften på kaminen så att all luft brasan behöver tas från rummet. På Caraten är tilluftsröret Ø80 och det sitter ett spjäll på inkommande luft för att kunna styra farten på brasan och med ett läge för start där spjället är låst i fullt öppet läge.

Jag har en gammal emaljerad köksspis Husqvarna modell helspis med två ugnar och vattentank. I den finns ingen tilluft men den funkar att elda i med men den är en energislösare så den mesta värmen går väl upp i skorstenen och då drar det inte in rök heller, men man måste öppna balkongdörren när man startar brasan. Och på den så öppnar jag sotluckan och slänger in en tidningskrynkla och tänder på för att ta bort kallraset i skorstenen. Däremot på sommaren när luften inne är kallare än luften ute så får jag i kökspisen bakdrag så att det luktar lite röklukt och det beror på att den är ju helt otät och inget spjäll som går att stänga helt. Jag tänkte fälla in ett spjäll i skorsstenen innanför sotluckan när tid finnes till det. Får se om det hjälper.

Mycket text men jag hoppas du får ut något av mitt resonemang. Bifogar bild på köksspisen. Ursäkta röran i köket det är inflyttning.

Mvh Honken
 
  • koket_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipsen !!
 
Jag har samma system, men en handöl 10 kamin. Vad jag undrar över, är hur det kan ryka in när dörrarna i spisen är stängda? Jag märker inga problem när jag startar/tänder i kaminen med dörrar lite öppna. de ventiler/spalt som finns i fönstren räcker väl till frånluften utan att detta skall störa brasan. Men ett problem finns när jag tänder i kamin, och det är när köksfläkten är igång. Då drar denna ut rök i bostaden, när kaminens dörrar är lite öppna.
Kan vara som nämns, spiroröret/tilluften stryps. Vad jag kan komma ihåg, så var ingående diameter i kaminen som du nämner (en 60mm ca) mitt rör i plattan är 110mm. Jag har en ratt på kaminen för tilluften, men den har jag aldrig rört= står öppen alltid.
 
Jag har en nyinstallerad contura 560T och frånluftVP, jag har satt ett vred så att jag kan sänka fläkten i VP från "normalt" till "låg". Jag måste ändå öppna en dörr/fönster för att "tryckutjämna" innan jag tänder.
Har provat att inte dra ner fläkten i VP:n och glänta på ett fönster just under upptändningen och det går lika bra, har det sedan väl blivit varmt i skorstenen så är det inga problem.
Jag älskar min braskamin :D, bara det kunde bli kallt snart (Halland) just nu 10.94grC http://medlem.spray.se/tangring/
 
Har FLVPoch en Cronspisen Carina kakelugn, och till den en skorsten på 6 meter... Det är många böjar och vindlingar, men får faktiskt inte så mycket kallras å andra sidan (som nån annan skrev). Den har tilluft via 100 rör i plattan till ett hålrum undertill, och en kanalfläkt monterad i "plattkanten" (= nästan ute), som jag kör för att pumpa värme genom rören i eldstaden, men det hjälper nog en del med undertrycket i huset också då.
Jag brukar, när den varit oeldad i flera dagar, eller om det är lågtryck ute, öppna ett fönster några cm de första 2-3 minuterna. Dessutom för frun (eller jag...) inte köra köksfläkten på mer än 2 (av 4) när det är nyinlagt (under första två timmarnas inläggningar) för att inte riskera "indrag" av rök. Har hänt - och är liiite svårt att vända rätt kan man ju säga, särskilt i en kakelugn...
Värmeförlusten av det öppna fönstret är nog försumbar, även om det drar snålt kan tyckas.
 
bad_guy skrev:
Hej Vi har en IVT495 med frånluftsvent. Problemet är att det så himla lätt ryker in när man eldar i kaminen. Vi har öppna tilluftsventiler. Öppnar man en dörr i närhten av kaminen minskar problemet likaså om man stänger av värmepumpen.
Är detta ett vanligt problem på nya hus med värmepump med frånluft.
Vi har naturligtvis en egentillufts kanal till kaminen som går under betongplattan den minskas dock ner till bara ca 60 mm rör i anslutning till kaminen.
Eldar man enligt instruktionerna på till exempel http://www.contura.se (Eldningsinstruktioner) så funkar det utan rök in i huset. Jag vet av egen erfarenhet att det var jag som eldade "fel" i början... nu följer jag råden i instruktionerna och har inga rökbekymmer längre.
 
I vårt förra hus kom vi aldrig tillrätta med detta problemet, det visade sig till sist vara så att kombinationen av för kort skorsten och för kall skorsten var helt enkelt fel. Dagens skorstenar är ju bättre med isolering och så, så det borde vara bättre men om den är kort är det nog ett problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.