Har ett stenhus byggt 1955 där vi har problem med att vi får in sot som sätter sig på insidan av ytterväggarna samt på vitvaror. Har någon tips om vart man kan söka hjälp för detta ? :-/
 
Ni har troligen undertryck i huset, så att luft sugs in via skorstenen.
Har ni fläkt i badrum och kök, men inga ventiler som släpper IN luft?
mvh
Greenbay
 
Vi har fläkt i köket och självdragsventil på toan
Vi har monterat in ventiler över fönsterna i båda sovrummen och vardagsrum samt en extra ventil i vardgasrummet
Jag fick råd från vårt sotningsdistrikt att göra detta som hade räknat på mängden luft som kom in
Tyvärr kvarstår problemen och har ökat
 
hoffman56 skrev:
Har ett stenhus byggt 1955 där vi har problem med att vi får in sot som sätter sig på insidan av ytterväggarna samt på vitvaror. Har någon tips om vart man kan söka hjälp för detta ? :-/
Var kommer sotet ifrån? Omgivningen eller egen kamin/spis?
Från omgivningar - skydda dej med filter i tilluftsventiler.
gaia
 
Du har ingen luftvärmepump då just detta har hänt i vissa fall enligt tråd på bl.a. detta forum?
 
Menar du att, om jag monterar in en luftvärmeepump så blir jag av med problemena ?
 
Nej, det har funnits vissa problem med luftvärmepumpar som orsakat svart beläggning inomhus enligt diskussion på forumet därav av frågan.
 
Har du filter i tilluftsventilerna? Jag funderar på var sotet kan komma ifrån, om det är luften där du bor som är smutsig.
 
Fortsatta funderingar/frågor. Det du ser på väggarna är det "sot" som du kan torka bort?
Jag har sett på äldre hus med tunn isolering att man kan få partier som blir mörkare, dvs att det ser sotigt ut i tak och på vägg där det finns "kallbryggor".
 
Dessutom fanns det ju en tid när man isolerade med kolstybb, kan ni ha sådant i huset som på något sätt letar sig in i boutrymmena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.