Hej,

Har byggt två kök från IKEA och varit hyffsat nöjd med deras lådor.
Nu är vi på gång med ett tredje kök men tittar nu på Noblessa.

Tycker mig märka att Noblessa har bättre lådor, lite mer fasta och inget skrammel.

Har planer på att åka till Tyskland för att handla det via Nobilia som en annan här på forumet hade gjort eftersom det blev ca 55% billigare än via Noblessa i Sverige.

Men vad säger ni? Båda använder Blum som leverantör av lådor men använder de samma typ?
 
Du kan nog hitta en del här: http://www.byggahus.se/forum/koek/108579-ikealador-i-marbodalstommar.html

Jag är av den bestämda uppfattningen att det inte är samma konstruktion utan enbart samma tillverkare. IKEAs lådor är rangligare/vekare/klenare i konstruktionen, det är jag helt säker på (nu kommer jag att få skäll av alla IKEA-köksinnehavare här på forumet men det får jag ta). De konstruktioner som bland annat HTH använder är testade enligt följande: Metallåda med hjulkonstruktion 25kg, LYX-låda med skenkonstruktion 30kg upp till 80cm bredd (den som skall jämföras med IKEAs lådor). Sedan finns även 120cm LYX-låda med skenkonstruktion = 50kg. Ikeas lådkonstruktion är testade för 1/3 av dessa vikter. Drar man ut lådorna och trycker lite längst ut så känns en klar skillnad på hur konstruktionen sviktar/hänger ner sig.

Detta är enbart min subjektivt ödmjuka åsikt och Ingvars filosofi är ju inte riktigt att leverera high end produkter utan att det skall vara platt och billigt.
 
Som en av Ingvars fans kommer jag till undsättning.....

IKEA testar sina lådor med runt 10 kilo och drar ut och in lådorna 200.000!! gånger. HTH säger du testar med en mycket högre vikt, varför då, skall man ha bilbatteri i lådorna? Om man tänker på vad som finns i lådor så är det oftast bestick, grytor och kastruller etc vilket blir ungefär 10 kg. testar man som de används borde man vara mer säker på kvaliteten.

IKEA erbjuder 25 års garanti på sina lådor, HTH erbjuder 10, vad säger det om kvaliteten.

Lägger du sen till prisaspekten så är vinnaren i mitt test i alla fall klar.
 
Av den anledningen att 10kg är inte räcker när du börjar lasta lite grytor och kokkärl av bättre kvalitet. En låda klassad för högre vikt = en låda som inte tenderar att hänga lika lätt. Blum har ju en del riktigt solida lösningar att tillgå men de kostar ju därefter.

Jag handlar ofta på IKEA men hur gärna de än vill och hur de än försöker så får de mig inte att gå på att deras grejer är lika bra eller bättre än andra tillverkares grejer som kostar lite mer. Jag känner lite som Paraglider skrev om Noblessa så är det flera andra tillverkares grejer som är "lite mer fasta och inget skrammel".
Anledningen till att jag handlar på IKEA är ju priset och att kvalitén är acceptabel, för om man som kund fick välja fritt bland alla tillverkare och inte behövde betala, hur många skulle då välja de massproducerade "kopiorna"?
 
Ikea har fr.o.m februari bytt lådleverantör från Blum till Hettich. Jag fingrade lite på en Hettichlåda och blev possivt överraskad. Stabilare, snyggare front, inte lika skramlig och skönare känsla i rullet. Toppbetyg!
 
B
Håller med Stiga, visst är det så aTT BLUM TILVERKAR LÅDOR TILL IKEA MEN DET ÄR EN EGEN MYCKET BILLIGARE VARIANT.
Ikea är säkert bra om man bara vill ha ett billigt kök, men jämför t.ex med ett kök från Tibrokök, där ser ni hur kvalitetsskilnaden lyser. massiva trälådor i ek eller björk med blums dolda heldämpade konstruktion, de har till och med dämpning när du drar ut dem helt. inget skrammel där inte.

ikea är ett billigt alternativ alla som sitter här och försvarar ikea att de är bäst är bara amatörer som bara ser till priset, man kan välja att köpa det man vill men kom igen, ni försvarar ikea bara för att ni vill övertyga er själva.

kollade ikeas diskmaskin, väldigt hög ljud, korgarna går inte att justera, går inte att ändra höjd mm.

handla gärna på Ikea men sitt inte här och örsök att säga att de är bäst.
 
Bagaren skrev:
handla gärna på Ikea men sitt inte här och örsök att säga att de är bäst.
IKEA är inte bäst men för de pengarna de tar för sina varor hittar du ofta inte motsvarande produkter med samma kvalitet. Vill du ha bättre kvalitet måste du många gånger betala mycket mer.

Det gäller både kök och möbler.

Att jämföra IKEA med Tibro är fel eftersom de inte är i samma priskategori. Tibro tar snuskigt betalt för sina prylar, tro mig jag vet, jag har ett Tibrokök och komplettera det är inte kul.
 
Hmmm var för ca 2 veckor sen på IKEA Barkarby och då hade de fortfarande Blum.
Men det var ju en trevlig överaskning att de bytt till Hettich, måste åka och kolla igen.

Har hört mycket positivt om Bomans Kök är det någon som har erfarenhet? (pris klass Noblessa men skräddarsytt)

Gällande Blum lådorna hos IKEA verkar det vara en äldre model än de marknadsför idag eftersom de lådor Noblessa(Nobilia) har är av den senare modellen.
Verkar var så att IKEA ligger en till två versioner senare på allt från underleverantörer för att få det till bättre pris.

Dock är det svårt att slå Price Preformance som IKEA har dock vill vi nog att detta nya kök skall hålla en livstiden ut, så 40 år kanske.
 
Kära Bagaren!

Vi som läser forumet regelbundet, har vid det här laget förstått att du inte gillar Ikeas produkter.

ps, korgarna i Ikeas diskmaskiner går att höja/sänka.
ds.
 
Bagaren skrev:
Håller med Stiga, visst är det så aTT BLUM TILVERKAR LÅDOR TILL IKEA MEN DET ÄR EN EGEN MYCKET BILLIGARE VARIANT.
Ikea är säkert bra om man bara vill ha ett billigt kök, men jämför t.ex med ett kök från Tibrokök, där ser ni hur kvalitetsskilnaden lyser. massiva trälådor i ek eller björk med blums dolda heldämpade konstruktion, de har till och med dämpning när du drar ut dem helt. inget skrammel där inte.

ikea är ett billigt alternativ alla som sitter här och försvarar ikea att de är bäst är bara amatörer som bara ser till priset, man kan välja att köpa det man vill men kom igen, ni försvarar ikea bara för att ni vill övertyga er själva.

kollade ikeas diskmaskin, väldigt hög ljud, korgarna går inte att justera, går inte att ändra höjd mm.

handla gärna på Ikea men sitt inte här och örsök att säga att de är bäst.
Öh... jag ser ingen som skrivit att IKEA är bäst?
Däremot finns de väl många som påpekat att IKEA kök (inte vitvaror inräknat, eller har Tibrokök egna vitvaror.?) är prisvärda.

Sen kan jag väl inte hålla med om att kokkärl och grytor av högre kvalitet behöver vara tyngre än billigt rammel...
 
Det var väldigt vad Bagaren hugger mot IKEA. Har du några belägg för dina påståenden eller är det någon personlig relation du luftar på det här viset? Att bara skriva att ett visst märke är urdåligt för ju inte diskussionen framåt.
Inte nog med att du har väldigt bestämda åsikter om IKEAs produkter (där det är mycket möjligt att du har belägg för dina påståenden, det vet vi inte än), utan du generaliserar och dömer ut samtliga IKEAs kunder:
Bagaren skrev:
ikea är ett billigt alternativ alla som sitter här och försvarar ikea att de är bäst är bara amatörer som bara ser till priset, man kan välja att köpa det man vill men kom igen, ni försvarar ikea bara för att ni vill övertyga er själva.

kollade ikeas diskmaskin, väldigt hög ljud, korgarna går inte att justera, går inte att ändra höjd mm.

handla gärna på Ikea men sitt inte här och örsök att säga att de är bäst.
Innan man börjar skriva inlägg på ett forum så hör det till god ton (de s.k. nettiketten) att man studerar forumet ett tag först, så man vet vilken stämning som gäller och vilket tonläge man ska använda. Om Bagaren hade gjort det, så hade han märkt att den typen av generella och nedsättande kommentarer är mycket ovanliga på detta forum. Han hade också märkt att de flesta skribenter bemödar sig om att använda ett vårdat och korrekt språk.
 
Jag har IKEA-Blum-utdragslådor och kan bekräfta att om man har mellanlådan rätt tungt lastad (har t ex en med mycket porslin i), drar ut den helt och sen drar ut den understa lådan också, så tar fronterna i varandra.
Påståendet att IKEA:s Blumlådor sviktar litet vid tung last och fullt utdrag stämmer alltså. Och det har inte med slitage att göra, det var så ända från början.

Personligen tycker jag inte att det är ett problem. Skulle inte betala mellanskillnaden för en dyrare produkt bara för att slippa detta. Men visst verkar det finnas en kvalitetsskillnad.
 
Är det någon som vet när det är "köksveckor" på ikea???
 
Ett litet tillägg i funderingar kring vilken leverantör man ska välja så kan det vara värt att kolla hur höga socklarna är hos respektive leverantör. IKEA har 16 cm medan jag vet att det finns 12 cm höga. Blir lite mer förvaringsyta i underskåpen.
 
Mr Barken skrev:
Är det någon som vet när det är "köksveckor" på ikea???
Det skulle vara info att ha det....

tyvärr tror jag att man kan klassa IKEAs marknadsföringsplan som affärshemligheter... :p

/markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.