Hejsan!
Jag har en villa från -79 med vidbyggd garage och förrådsdel. (Se ritning längre ned).
Förrådsdelen är ett numera ett lekrum och där har jag en luftvärmepump, så dörren till övriga huset brukar stå öppet.
I lekrummet har jag hygglig komforttemperatur. Men i garaget är det kallt...

Tempen i garaget uppnår snabbt hustemp när jag öppnar dörren mellan lekrum och garage, men sjunker lika snabbt om jag stänger den.
Med andra ord, så är garaget en riktig värmetjuv. Vilket jag vill åtgärda.
Jag funderar på att regla 45x45 utanpå befinligt gips sedan cellplast och till slut plåtklä väggarna. Det är endast ytterväggen som jag tänkte isolera. Och detta innifrån. Likaså soptunnerummet som endast består av gipsklädd plåt.
Sedan fundear jag på att lösulisolera taket, men har ingen ingång till själva garagevinden.

Garageporten är också en del i min isoleringsplan

Så nu kommer frågorna...
- Vilken garageprt bör jag satsa på? Befintlig port är en vipport med måtten B=235 H=210. Portar verkar ju bara finnas bredden 240... ?
- Vad tror ni om själva väggisoleringen? Finns det andra bra allternativ?
- Vindsisoleringen då? Är det bara att skruva bort en ventil och spruta in lösull?

Jag vill alltså ha ett varmt garage utan att elda för kråkorna
Återkom gär med ideér, kompletterande frågor och förslag på andra lösningar.


Pq1tf0fr.jpg aV1nQtIi.jpg
 
Hej igen, jag skulle göra en sak i taget. Den största boven är din gamla vipport. Riv den och sätt in en fullisolerad port från tex Hörmann. Så gjorde jag och bara det gjorde att temperaturen i garaget steg 5 grader vintertid.

Att ge sig på väggar och tak är mycket jobbigare, speciellt taket. Att spruta in lösull på det sättet du menar är som att be om mögelproblem. Den spalt som finns där beter sig på samma sätt som en kallvind, och det finns det spaltkilometer skrivet om. Är du seriös med garagetaket så bör du flytta ut daggpunkten så att den hamnar utanför det nuvarande taket. Just nu har du den innanför yttertaket men ovanför innertaket.

Slutligen så antar jag att du har en betongplatta i garaget. Är den överhuvudtaget isolerad? Om inte så är övriga åtgärder tämligen meningslösa.
 
Hej igen Consensus! Är det bara du och jag här :)

Ja, en betongplatta och förmodligen inte isolerad. Kändes jäkligt jobbigt att isolera den. Eller?
Garage och förrådsdel är vidbyggd Det är själva husväggen som vätter mot garaget som är "bostadsisolerad. Själva biutrymmen är klent byggd och man kan se att garagegolvet inte är gjutet ihop med själva husets platta. Man sen en glipa i golvet mallen garage och hus.

I själva förrådsdelen (numera lekrum) är det bara en plastmatta direkt på betonggolvet. Där hade jag tänkt att isolera med cellpast (frigolit) + golvspånskivor för att sedan avsluta med en helteckningsmatta. Hur låter det? och vilken tjocklek på cellplasten rekomenderas?

Ang. taket, så misstänkte jag att ditt svar skulle komma :) Jag får nog tänka om där. Att isolera inifrån är inte aktuellt då jag har så lite som 210 i takhöjd.

Ang. ytterväggar sä är det relativt enkelt, men blir dyrt med plåtväggar. Att jag vill ha just plåtväggar är att jag vill ha väggarna vattenfast.

Porten hade jag tänkt att gå lös på först. Det finns ju en uppsjö av olika takskjutportar på nätet. Vad ligger en Hörman i prisklass? och har de måttanpassade portar?
 
Hej, jag skulle vara tveksam till att isolera ovanför plattan överhuvudtaget. Tänk på alla felbyggda betongplattor från 70-talet när just isoleringen lades ovanpå. Man fick kondens under isoleringen som sedan kröp upp i väggar. Idag bygger man bara med isoleringen under betongplattan.

Behöver du verkligen använda utrymmet året-om?

Vad gäller port så kostade min Hörmann ca 17.000 för fem år sedan, inklusive öppningsautomatik, kodlås, sändare mm. En takskjutsport behöver absolut inte måttbeställas, utan monteras på insidan öppningen. Sen får man garnera med täckplåt eller panelbrädor från utsidan. Reglarna som håller din gamla vipport kan dessutom rivas så att du får större öppning om du vill. Om den nya porten är aningen för bred gör alltså inget, bara du har plats för det inne i garaget. Att montera det hela var en barnlek när man väl kommit underfund med hur man fixerade skenor och dyl i väggar och tak.

P.s. Kasta ut soptunneskåpet så får du loss värdefull golvyta. Du har ju lockpanel ser det ut som, så det blir lätt att bygga över hålet som uppstår. Det skåpet är ju en kvarleva från gamla tider när sopgubbarna hämtade soporna vid huset.
 
Redigerat:
Consensus skrev:
Behöver du verkligen använda utrymmet året-om?
Nja året runt... egentligen inte, men bra att ha. Kanke ska hejda mig med isoleringen och heller sikta på en bra port.
Kommer du ihåg vad isolationsvärdet är på din port?

Consensus skrev:
P.s. Kasta ut soptunneskåpet så får du loss värdefull golvyta. Du har ju lockpanel ser det ut som, så det blir lätt att bygga över hålet som uppstår. Det skåpet är ju en kvarleva från gamla tider när sopgubbarna hämtade soporna vid huset.
Jag hade tänkt att ta bort soptunneskåpet, men då åker jag på att flytta min el -och kabelTV servis. Kanske inte så dyrt som man tror.
Skulle jag göra det så skulle det nya skåpet placeras just runt knuten i fårhållade till där det står i dag.
I dag finns servisen i skåpet över sopskåpet, så det blir ingen skarvning av kablar osv. Det nya kommer att hamna direkt till höger om entredörren (på garageväggen).
 
Ranchn skrev:
Kommer du ihåg vad isolationsvärdet är på din port?
Nix, men bladen är 42 mm tjocka. Jag gissar att det kan ligga mellan 0.5 - 1.0 W/m2K.

Viktigt är också att den nya porten är tät mot väder och vind. Den gamla vipporten glipade lite här och där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.