Då jag köpte mitt hus 2003 står det uttryckligen att det inte finns servitut.
Då jag kommer hit så kommer det en äldre herre som är född i trakten och påstår att längst ner i min trädgård går det en allmän väg.
Jag kikar på den, högt gräs drygt 50 cm en bröte med vildhallon osv... mitt i detta finns en upptrampad stig som han kallar väg.
Så får jag gammla papper av honom där det står att en väg bildades här 1919 enligt någon pragar 1907
Jag röjer min tomt som för övrigt bara är 1450 kvm inkl det han kallar väg.
Efter 1½ år får jag så svar från lantmäteriet att två fastigheter har servitut, jag har alltås inget papper på detta. Den ena bor i Stockholm, 55 mil från mej och har bara lite myr coh skog runt om, den andra är den äldre herren som kom hit.
Enligt lantmäteriet så behvöer jag bara släppa igenom dessa som har papper på att de får gå,cyckla osv..
Men höär kom hästar, mopeder, fyrhjulingar och de körde fort. Jag har undar och skulle vilja sätta staket runt mitt hus.
Till min trädgård går det en väg som vi kör på från stora huvudvägen som är en samfällighet, denna väg är ca 500 m och vi sjä'klva bekostar gruns, underhåll osv... Denna väg delar sig två delar och den ena går till vårt hus på norra sidan och den andra går söder om vårt hus till nsäta granne. Denna "väg" går utanför vårt och grannens hus och fortsätter i stig rakt in i skogen.
Denna väg/stig anser lantmäteriet att dessa som har svervitiut kan ta och att man kan ta bort servitutet som skulle ksota ca 15 000:- för oss då.
I trädgården på norr satte jag ut blomsterkrukor som man lätt kan flytta om de som har servitut skulle komma. Inte en gång udner sommaren kom de. Däremot så han som bor oi närheten har en arrendator som cyklar över vår trädgård flera gånger/dag. Och mågna gånger ser hon till så krukorna far och de går i södner, stora urnor... även belysning satte jag dit med fotoceller, de är slängda och söndertrampade.
Hon som arranderar har kohagen som går söder om vårt hus och skulle på så sätt lätt kunna ta det hållet, som det är nu får hon cykla runt, en längre omväg, bara för att cykla på vår gräsmatta.
kan vi på något sätt få bort damen som cycklar? Hur svårt är det att ta bort servitut?
Kan vi sätta upp staket och grinder?
 
Kanske ska du hävda dolt fel gentemot säljaren av huset, om det skulle visa sig att de har rätt att gå över din tomt?
 
jepperdy skrev:
Kanske ska du hävda dolt fel gentemot säljaren av huset, om det skulle visa sig att de har rätt att gå över din tomt?
skogstroll skrev:
Efter 1½ år får jag så svar från lantmäterie
Inget dolt fel...tydligen har två fastigheter servitut, men bara dessa...
 
Såvitt jag förstår så har du fått svar från lantmäteriet att det går att ta bort servitutet mot en förrättningskostnad. Vad är problemet? Kostnaden har du troligen även om ni alla vore övverens om att servitutet skall bort.

Sedan kan du ju försöka få säljaren att ersätta dig, om det utryckligen står i handlingarna att det inte finns ngt. servitut. Det ingår normalt i undersökningsplikten att kontrollera sådant, men om det står i handlingarna vid köpet så kan det minska din undersökningsplikt. Det blir då lite allmänt osäkert vad som gäller. Beloppet är för litet för att ta risken med advokatkostnader och stämma säljaren, framförallt efterssom det troligen inte är vattentätt. Om det var en mäklare inblandad så kan du ev. försöka kräva mäklaren, sådant skall mäklaren kontrollera.

Sedan det där med skador på krukor etc. Det blir ju lite luddigt vad som gäller, du har å ena sidan inte rätt att hindra fri väg på servitutet, men jag tror inte att det ger servitutsinnehavaren rätt att skada din egendom.
 
Tusen tack för era svar.
De som går där över och skadar saker osv.. de har INTE servitut och det är lite det min fråga gäller.
Gäller servitutet även för arrandatorer som arranderar mark som inte har någon som helst anknytning till min tomt. Tänker då på den som har kohagen som inte angränsar till min tomt?
Ja, det står uttryckligen att det inte finns några servitut i mitt köptkontrakt.
Ja helt kalrt kan vi få bort det med tiden, men alla har gått där sedan urminnes tider så det är vi i deras ögon som bråkar, de har alltid gått där och så skall det vara anser skogsfolket.
 
Hemmakatten
Kan du inte sätta ett staket runt din tomt? Och ett par grindar som bara servitutsägarna har nyckel till.

1450kvm är en väldigt liten tomt och att ha en massa människor gåendes över den skulle jag inte heller uppskatta.
 
Kolla vad som står i servitutet. Det gör du enkelt på Lantmäteriets hemsida under Min Fastighet http://www.lantmateriet.se/.

Ofta blir man lite förvånad, ett par servitut som belastar vår gård visade sig inte alls innehålla det man skulle kunna tro av beskrivningen i köpekontraktet.

(Servitut BRUNN innebar tex INTE att grannen fick anlägga en sådan på vår mark, vilket han gjort, utan att dom får hämta vatten med hink i vår brunn osv.)
 
Sålde för några år sedan en sommarstugetomt med en stig tvärs över ena änden, som övriga sommarstugeägare använde sedan många år, "av gammal hävd". Inget servitut fanns dock inskrivet.

Mäklaren hävdade att det inte skulle spela någon roll om det fanns servitut eller inte, för om de kringboende kunde hävda att de av gammal hävd brukade få använda stigen skulle de utan problem kunna få servitut inskrivet hos lantmäteriet om de begärde det.

Om detta stämde eller ej tog jag aldrig reda på.
 
Hävd finns inte i den moderna Jordabalken, och att få en lantmäteriförättning utförd för att få ett officialservitut inskrivet kostar minst 50 000 kr. Skulle inte tro att någon betalar det för en stig.

Vi har sagt NEJ när folk har kommit dragande och hävdat än det ena och än det andra när det gäller vägar etc. Sedan blir det tyst.
 
Som svar på grundfråga: Hemmakatten gör en korrekt bedömning. Skogstroll kan utan hinder stängsla sin tomt och/eller installera grind över vägen. De båda grannarna har rätt att ta sin väg över annans mark, vilket ordnas genom att de får var sin nyckel till grindlåset. Eftersom tomten är så pass liten kan allmänheten knappast sätta sin fot på tomten utan att begå hemfridsbrott. Precis som skogstroll anger i rubriken.

Arrendatorn som nyttjar vägen har rätt att göra det, i sin egenskap av brukare på den fastighet som betjänas av servitutet. Fattar jag saken rätt finns dessutom en andra arrendator som nyttjar vägen. Hon gör det trots att fastigheten där hon arrenderar mark inte betjänas av servitutet. Det har hon förstås inte rätt till.

Vanligen finns ingen begränsning i vilka fordon man får använda på sin väg över annans mark med stöd av servitut. Men OM det uttryckligen finns en skrivning i urkunden (typ "gångväg") är den givetvis alltjämt giltig.

Förrättning i samband med officialservitut kan kosta avsevärt mindre än 50 Kkr. Beror på tidsåtgången. Vill ni ha bort servitutet blir LM:s huvudfråga hur denna åtgärd kan vara till nytta för SAMTLIGA berörda fastigheter. Ett alternativ kan möjligen vara ett markbyte. Om det passar kanske ni kan byta mark med närmaste granne, så att ni får en tomt helt fri från väg för andra. Då formuleras ett nytt servitut som reglerar framtida förhållande mellan vägens nyttjare.
 
Inte alla servitut finns inskrivna i fastighetsregistret, det digitala alltså. Så om en mäklare nöjer sig med att enbart söka i fastighetsregistret, vilket jag mycket väl förstår att de gör, kan man få besked om att fastigheten inte belastas av servitut. Eller har förmån på annan fastighet heller. Detta är inte nödvändigtvis hela sanningen. Det digitala fastighetsregistret började föras nån gång på 70-talet, och vissa historiska akter registrerades men inte alla. Det är pappersakterna som gäller, och vill man vara absolut säker på vad som gäller för en specifik fastighet, ska man kontakta Lantmäteriet och begära ut informationen därifrån.
 
En befogad varning, malinahlen! Dessutom bör man varna för mäklare som nöjer sig med att bara be säljaren berätta vilka servitut han känner till ...
 
Ofta i fastighetsregistret står det "fullständig rättighetsutredninge inte gjord" eller någto sådant. Det är antagligen det LM gjorde under de 1,5 åren.

Det kan ju ha hänt en hel del med vilka byar som hade rätt ill vilak gemensamma kvarnar och mulbete som har försvunnit och fiskerätter och gud vet allt...

Gjorden en fastighetsreglering nyligen där jag lka ihop två fastigheter till en. Inte syns de akter som tillhörde den gamla fastigheten på väbben, inte.
 
Lösningen på det hela är att hägna in tomten, och be lantmäteriet häva servitutet. Eftersom de uppenbarligen i ett drygt år hållit på och rotat i akterna så är det förmodligen en smal sak att ordna.

Pengarna det kostar får man igen genom lugn och ro. Jag tror att det blir svårt att plocka pengarna det kostar från tidigare ägare, och frågan är om man vill ha en tvist till att ägna energi åt.
 
Nu har jag bara läst ditt första inlägg. Men sätt upp ett staket en bit vid "vägen" och en grind som dom två som har servitut kan öppna och gågenom. Det borde förhindra fyrhjulingar och andra att passera. Dessutom kan du ju sätta upp en skylt vid grinden att det är privat område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.