bjernler skrev:
när jag ser era priser på garage "färdigbyggt" så blir jag mörkrädd!
nu tillhör jag de som anser att så länge det är plusgrader i garaget så är det ok, ser inte nyttan med att ödsla värme på bilen, MEN.
jag har byggt av lösvirke och slagit i varenda spik och skruvat varenda skruv själv. Jag har ingen tidigare erfarenhet av byggnation när jag började, däremot folk att fråga. tog mig ca 3 veckor att bygga garaget på 48 kvm och jag har inklusive allt utom någon form av uppvärmning inte passerat 50 tkr. Nu fick jag betongen riktigt billigt, men bor man i princip granne med en betongstation så gör man :)
Det är ju en viss skillnad på att bygga i Skåne mot i Norrbotten...
Jag har den inriktningen att det ska gå att hålla 20 grader i garaget utan nämnvärda förluster, i verkligheten kommer tempen att ligga på ca 15grader, ganska lagom jobbartemp.

Glömde att lägga in att pannan med tillbehör hamnar på ca 50000, så då ser du att själva byggnaden hamnat på ca 200 000kr.

Totalt för hela bygget blir då kvadrameterpriset ca 4150kr, och det är rätt billigt enligt vad jag förstått.....
 
jag har gjort en material kalkyl på ett garage som är 6x8meter.
Alla priser från byggmax

145 stomme och isolering, 4,5 meter port..
Ska ha full höjd i halva garaget, och förråd över andra halvan. (därför pris av balk)
1 dörr och 1 fönster.
Plattan är redan gjuten.
Vatten avrinning alu zink( byggmax hade bara vit där av uppskattning)

Kom på nu att jag har glömt att ta med pris för glespanel till innertak, samt gips.

Har jag glömt något?
 
nhalldin skrev:
jag har gjort en material kalkyl på ett garage som är 6x8meter.
Alla priser från byggmax

145 stomme och isolering, 4,5 meter port..
Ska ha full höjd i halva garaget, och förråd över andra halvan. (därför pris av balk)
1 dörr och 1 fönster.
Plattan är redan gjuten.
Vatten avrinning alu zink( byggmax hade bara vit där av uppskattning)

Kom på nu att jag har glömt att ta med pris för glespanel till innertak, samt gips.

Har jag glömt något?
Varför behöver du 10 st takstolar ??

Mvh Stefan
 
nhalldin skrev:
jag har gjort en material kalkyl på ett garage som är 6x8meter.
Alla priser från byggmax

145 stomme och isolering, 4,5 meter port..
Ska ha full höjd i halva garaget, och förråd över andra halvan. (därför pris av balk)
1 dörr och 1 fönster.
Plattan är redan gjuten.
Vatten avrinning alu zink( byggmax hade bara vit där av uppskattning)

Kom på nu att jag har glömt att ta med pris för glespanel till innertak, samt gips.

Har jag glömt något?
Byggmax i all ära, men kolla gärna runt med några andra byggvaruhus.
Jag fick ner priset på lokala 'Hemmabutiken' (som anses dyr) och billigast vart Hedins där jag handlat 99% av allt mitt material till garaget.

Skruv och spik, pappspik är det inräknat i diverse på 5000?
Syllpapp/syllisolering?
Plådetaljer, såsom vindskiveplåtar och över/underbleck till fönster och dörr?
 
10 takstolar är förstås för många och priset är säkert högt räknat.

Anledningen till att jag använt mig av byggmax priser är att dom var lätta att komma åt på internet. Man kan säkert komma ner i pris om man begär en offert från en mindre lokal leverantör. Syftet med kalkylen är att få en överblick vad ett garage kostar. Har säkert glömt en del poster så som skruv, beslag syllpapp plåt osv. Tror dock att jag har med de stora posterna.
Tillkommer gör ju naturligtvis el, vvs och andra arbetskostnader.
 
Jag betalade ca 32000:- för 19st takstolar + förstärkningar (45x220 pga spännvidd och övervåning - cc60, 7.20m spv) ink frakt från Rättvik till Borlänge.
Så din takstolspost kan förhoppningsvis minskas lite, blir mer över 'till oförutsett' :)
 
nhalldin skrev:
jag har gjort en material kalkyl på ett garage som är 6x8meter.
Alla priser från byggmax

145 stomme och isolering, 4,5 meter port..
Ska ha full höjd i halva garaget, och förråd över andra halvan. (därför pris av balk)
1 dörr och 1 fönster.
Plattan är redan gjuten.
Vatten avrinning alu zink( byggmax hade bara vit där av uppskattning)

Kom på nu att jag har glömt att ta med pris för glespanel till innertak, samt gips.

Har jag glömt något?
Jag har beställt 8 takstolar för ett 6x8 meters garage med 22 graders takvinkel och fick ett pris på ca 7000 kr inkl. frakt.
 
Eftersom garaget ej skall vara varmbonat är mitt förslag att du kollar med olika tillverkare av korsknutsstugor (70 mm tjocka väggar) Du får då en färdig och snygg insida och en rejäl väggkonstrucktion
 
bobbi91 skrev:
Jag har beställt 8 takstolar för ett 6x8 meters garage med 22 graders takvinkel och fick ett pris på ca 7000 kr inkl. frakt.
Vart har du beställt takstolarna ifrån ?
 
nhalldin skrev:
jag har gjort en material kalkyl på ett garage som är 6x8meter.
Alla priser från byggmax

145 stomme och isolering, 4,5 meter port..
Ska ha full höjd i halva garaget, och förråd över andra halvan. (därför pris av balk)
1 dörr och 1 fönster.
Plattan är redan gjuten.
Vatten avrinning alu zink( byggmax hade bara vit där av uppskattning)

Kom på nu att jag har glömt att ta med pris för glespanel till innertak, samt gips.

Har jag glömt något?
Som FredrikR skriver. Begär in offerter från andra bygghandlare.
Jag har precis som han handlat 99% från Hedins och det blev ett gäng tusenlappar billigare än om jag skulle handlat på Byggmax och då fick jag dessutom allt levererat hem.
 
SC Aero skrev:
Vart har du beställt takstolarna ifrån ?
Har beställt från siggesta sågverk. Jag har också fått en offert från nässjös takstolsfabrik på ungefär samma belopp men jag tog offerten från siggesta.
 
Mikael_L
nhalldin skrev:
jag har gjort en material kalkyl på ett garage som är 6x8meter.
Alla priser från byggmax

145 stomme och isolering, 4,5 meter port..
Ska ha full höjd i halva garaget, och förråd över andra halvan. (därför pris av balk)
1 dörr och 1 fönster.
Plattan är redan gjuten.
Vatten avrinning alu zink( byggmax hade bara vit där av uppskattning)

Kom på nu att jag har glömt att ta med pris för glespanel till innertak, samt gips.

Har jag glömt något?
Några saker slås jag av.
Framförallt, ska du inte ha utskjutande takfot?
Såvitt jag kan se räknar du både med löjligt låg taklutning samt helt avsaknad av takutsprång.
Som exempel råspont, 33,68 st bräder per taksida för ett 6 meter brett garage.
33 st 95' råspont blir väl knappt 3 meter, jag skulle tippa att det kommer gå åt ca 4 meter med taklutn 22gr, med 45 grader så blir det ca 5 meter.
Samma verkar gälla allt material ovanpå taket.

Sen vet jag inte riktigt hur du räknat skivor (gips osv), jag får intrycket att du räknar med att allt går att använda. Jag tycker du ska helt kallt räkna med en skiva per 1,2 löpmeter vägg. För en bit du skurit bort för fönstret kommer du inte använda någon annanstans.

Vad är det för gamla priser förrsten?
Råspont för 2.96/lpm :confused:
Jag antar att det är 17mm råspont ... Jag skulle utan att tveka köra med 22mm istället!

Sen är det på tok för många takstolar !
Ska du göra garaget 8,4 meter långt?, så det matchar perfekt med 8 st takstolar.
Det behöver du givetvis inte göra, det är bara att göra sista facket smalare annars.

Slutligen. Tänkte du ha nockbalk, så blir det väl inga takstolar alls på den delen, men reglar i dim 45 x 145-220 -nåt mellan ok vägg och nockbalk blir det väl istället, ja även dessa ska väl vara långa nog att motsvara önskat takutsprång.
 
Ser att jag upprörde en del känslor med mitt inlägg om kostnader och jo, jag ser inte nyttan med att ha 20 grader i ett garage.

Jag har tatt in offerter på lösvirke innan jag byggde och fick ruskigt bra priser. Använde mig inte av begagnat virke. Fönster skippade jag dock (har 2 st som ska in...sen... begagnade o gratis). Nån skrev nåt om portar... jag byggde dom själv, slagportar funkar för mig då mitt garage är till för mina hobbybilar som bara används på sommaren (och mekas med på vår/höst). Jag har dock isolerat och gipsat, gipset är för brandskydd, isoleringen var det lika bra att peta in när man ändå skulle gipsa.... TIPS: gipsskivor som är kantstötta är SNUSKBILLIGA, jag hittade ett bunt 2500 långa skivor som var kantskadade i en hörna...som ändå skulle skäras bort av mig då jag behövde ca 2300 höga...

Jag har ingen värmekälla alls, Behöver jag värme ställer jag in en värmare kvällen innan jag ska skruva, för mig räcker 15 grader om jag ska vara där ett längre tag.

Innan man handlar takstolar, kolla vad det kostar med lite spikplåtar, ankarskruv och konstruktionsvirke i rätt dimension, det är inte så svårt att snickra själv.

Viktigaste av allt...
Tänk efter NOGA vad du ska ha garaget till:

Är det bara att ställa bilen över natten behöver du inte golvvärme, 20 grader, fönster. men kanske en smidig port....

Är det förvaring av hobbyfordon eller annat som inte används ofta, skippa den dyra porten och gör en annan lösning.

Är det som en verkstad där du ska tillbringa nästan alla lediga timmar så kan jag förstå varför man ska ha det minst lika varmt och skönt som inne i huset.

over and out...
 
Mikael_L
Men om jag förstått dig rätt, så har du alltså inte isolering under plattan? bjernler ...

Absolut inget påhopp, inga ömmande tår eller så, bara nyfiken.
 
korrekt, ser inte nyttan med det i ett garage.
Jag har inte ens slipat betongen då den blev tillräckligt jämn och fin när den slodades. går utmärkt att använda sig av den som den är.

Körde med fiberduk->makadam->armering->betong.
Inga L-element, snickrade formen själv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.