Hej

Funderar lite på en plasmaskärare. Det ser ju sjukt smidigt ut! Man kan rationalisera bort vinkelslipen. Vad är eran uppfattning om användbarheten av en plasmaskärare?
 
Vid mer eller mindre stationärt användande kan man möjligen tänka att den ersätter själva vinkelkap-biten, speciellt vid större arbeten, men det kan ju inte helt ersätta vinkelslipen som kan användas till mycket mer än kapning.
 
De är även rejält dyra. Sen är nog nyttan relativt begränsad för hemmabruk om man inte gör plåtarbeten dagligen. Vinkelslipen kommer man otroligt långt med.

Oftast klarar man sig bra med skärbrännare om man ska kapa mycket men man bör ha stora tuber annars tar syrgasen slut på 10 minuter.

Har för mig att det finns plasmaskärare som går på tryckluft som gas.
 
3fas plasma är underbart. runt 10k för en helt ok. skär allt du behöver hemma

1fas går bra till upp till 4mm plåt och räcker långt. lite känsligare o.s.v

Men ska man göra minsta plåtarbete som behöver att man ska skära i 2mm lr mer så rek jag plasma.
 
Mycket användbar maskin. Just det att man kan spara på gasen till skärbrännaren gör det ju inte sämre. Sen beror det ju på hur grovt material du tänkt att skära. Jag har en Esab LPC50 den klarar en bit över 10mm innan det börjar bli fula ytor. En mindre maskin med 20A ström kanske klarar 4mm? Så köp en rejäl maskin. Man vill alltid ha en större... jag vet..
Tänk bara på att kolla priset på slitdelar innan du köper! Munstycken och elektroder kan kosta en hel del. Och köp inget annat än något som använder vanlig (torr)tryckluft att skära med. Finns varianter som använder två olika gaser, en för plasman och en som skydd.
 
Plasman ersätter till stor del skärbrännaren. Det är bara att värma, för att rikta, som jag ibland saknar gasen. Det är jätteroligt att lämna in hyrgastuberna som kostar 5 kr om dagen. Det blir pengar av det om man inte använder gas dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.