Hej!

Har ett rum i källaren på knappt 8 m2 som jag har tänkt att sätta kakel och klinker i med värmegolv. Skall sedan sätta dit ett bubbelbadkar också. Vi har oisolerad platta på mark och har börjat bila och gräva ur golvet. Tanken var att lägga:

10-15 cm makadam eller lecakulor
20 cm isolering
10 cm armerad betong med ingjuten vattenburen golvvärme.

Eventuellt något lager plast på lämpligt ställe men där är jag osäker än så länge. Totalt alltså 40-45 cm exkl klinker.

Problemet nu är att väggarna endast går 30 cm ner under den gamla golvytan. För bilder se gärna www.hemljuvahem.myblogg.se

Jag vill helst slippa höja golvet så frågan är då vad göra?
Ska jag dra ner på mängden makadam, isolering och betong? Hur skulle ni disponera de 30 cm?

Eller ska jag satsa på att gräva ut under väggen sektionsvis och gjuta under befintlig vägg för att uppnå mina 40-45 cm? Vet inte om det påverkar men golvet i "källaren" ligger endast 2-3 dm under marknivån.

Slutligen har jag 0,5-1 m2 berg som endast ligger 2 dm under gamla golvnivån. Vad hade ni gjort där? Tagit bort berget med snigeldynamit eller annan metod eller låtit det vara?
Hur hade ni i så fall disponerat de 2 dm?

Tacksam för goda råd från er som redan har varit igenom slitet eller har annan erfarenhet!

Erik
 
Kanske köra med isodrän eller liknande och på det viset slippa makadam som kapilärbrytande?
 
Japp. Tror också på det.
Var det mathias måntro som körde med isodrän i källaren?
2 10 cm isodrän plus en vanlig 10 Cm betongplatta låter väl som ett alternativ och sen får man "frisera" ned det där berget lite
 
ja det var det, kolla i källarprojekttrådarna! Ett lager isodrän och sedan vanlig cellplast.
 
Skippa isodrän, pengar i sjön, minska istället singelbäddens tjocklek och använd frigolit som du tänkt från början
 
Carla skrev:
Skippa isodrän, pengar i sjön, minska istället singelbäddens tjocklek och använd frigolit som du tänkt från början
Isodrän är inte pengar i sjön men om man kan undvika att använda det genom att gräva djupare ska man förstås göra det.

Dock är det ju inte gratis att få hem makadam heller, här i stockholm får dom flesta betala 3000sek ungefär för ett lass.

Allt är inte så svart och vitt som man gärna vill tro....:rolleyes:
 
Hej och tack för svar och synpunkter!

Har varit runt en sväng hos Stockholms byggvaruhus och fått ungefär lika många svar som antal varuhus. Allt ifrån att Isodrän är direkt olämpligt (från en som sålde Isodrän) till att det var rätt val.

Har även pratat med MDT (heter de väl?) efter inrådan från ett varuhus och även efter att ha sett tidigare trådar här.

Jag har nu bestämt mig för att köra med Isodrän och frågan som kvarstår är väl om jag ska ha 2*10 Isodrän eller 10 isodrän+ 10 cellplast som Mathias.

Hur resonerar du/ni där? Antar att det delvis kan vara en ekonomisk fråga men på 8 kvadratmeter spelar det mindre roll för mig. Vad innebär det rent funktionsmässigt?
 
Jag kan inte komma på några bra skäl till att ha isodrän i det andra lagret.

Det första lagret är kapilärbrytande och hindrar fukt att vandra uppåt. I lager två finns inte det behovet. Uppifrån finns heller ingen fukt att transportera nedåt, du har ju en plastfilm överst (eller möjligen mellan isolerlagren) som effektivt hindrar ev fukt uppifrån att ta sig nedåt.

Köp lite blommor till frugan istället, det betalar sig bättre än ett extra lager isodrän....

MDT, som ändå är att likställa med Isodrän, kommer ge dig samma rekommendation (möjligen bortsett från blommorna då).
 
Nej pengar i sjön är lite fel uttryck men jag tror att deträcker med lite makadam alternativt leca som kapilärbrytande skikt eftersom jag tror att ni tänker fel vad gäller isodränet oavsett kostnad. Att det skulle behövas ett kappilärbrytande skikt utöver cellplasten menar jag. Frigoliten är ju kapilärbrytande i sig och dessutom adderas en plastfilm senare "högst upp" i konstruktionen.
Behövs det ett mer kapilärbrytande skikt än så måste det ju betyda att det är stående vatten vi pratar om och är det stående vatten så isolerar ju frigolit iallafall bättre än isodrän eftersom det är täta porer i den.

Mitt resonemang bygger naturligtvis på att frigoliten har täta celler
 
En fundering och utifrån att jag inte är proffs på detta området. I detta fallet så är det en källare x meter ned i marken vilket bör innebära att det kan inte vara så stor skillnad på 2dm "frigolitskiva+isodrän" alternativt "frigolit+frigolit", marktempen är nog ganska konstant. Däremot så skulle isodränskivan förbättra en aning i kapilärbrytande skiktet om det tidvis finns vatten under huset, där en "frigolit" med sina skarvar istället skulle kunna ge en kapiläreffekt. Rätt eller fel?
 
Vi håller också på i badrummet i källaren.

Rummet är cirka 20 m2 och vi har 25m2 Jackodrän liggandes efter dräneringen.

Tror ni att vi kan använda den istället för frigolit? Hur är det med bärigheten, betongen blir ju ganska tung....
 
Nu vet jag inte hur det är med just Jackodrän med Isodrän finns i olika varianter med olika tryck kapasitet. Men då man räknar detta tryck i tryck/kvadratmeter så väger inte betongen några jätte mängder. Då jag köpte till mitt badrums golv så fick jag av båda sorterna för att kunna få billigare redan öppna paket för att båda dessa klarade av det extra trycket som 10cm betong skulle ge.
 
Jag har också planer på ett sånt projekt, tvättstuga som skall bli enbart badrum,

Jag har tänkt att köra på isodrän 100mm och sen EPS cement, sedan blir det vattenburen golvvärme i flytspackel.
Jag vet inte exakt hur djupt jag kan gräva men tror på ca 20 cm
Jag har tänkt att lägga ett lager markduk på isodränen innan gjutningen, plast vet jag inte riktigt.
Isodrän plus EPS cement borde ge maximalt med isolering kontra bygghöjd tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.